Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Aero mot Aero2
-
Aero mot Aero2
Publicerad av preppie på 4 oktober, 2003 vid 21:16Tjena, Behöver lite info om skillnader mellan Aero16 -01 mot Aero 2:an -02, är det stor kvalitetsförsämring att välja modellen från -01 ?
Tacksam för svar från insatta!cortex svarade 21 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
kom inte första aeron 2002? förstår inte ditt bubbel riktigt
kör på en 16 köpt år 2002 och det årets modell och det är en grym kite.
aero 2 2003 är ännu bättre men vet inte húr mycket bättre
-
har ju inte testat aeron men kör själv på aero ll, 10kvm och 16 kvm och det är grymma kites….bara så du vet
-
Aero kom 2002 och är en helt ok kite. Inget fel på denna, kan dock vara lite sölig i de större storlekarna (som 99% av alla kites från 2002). Kvalitetsmässigt var det inga större problem med dem förutom att bom-ändarna var gjorda i ett gummimateriel som torkade ut och sprack i solen. Såg iofs inte snyggt ut men påverkade inte själva lin-infästningen alls. Bara att linda in med lite Gaffa och köra.
Aero II kom 2003 och var faktiskt ett rejält lyft på alla plan; tar höjd bättre, hoppar högre och har större depower-range.
Skillnaderna är med andra ord samma som för nästan alla andra 2002->2003-kites.
Så om du får tag i en billig Aero i schysst skick som är 16 eller mindre så är det bara att slå till. Förvänta dig dock inte X3-prestanda.
Perfekt kite att börja med och du växer inte ur den i första taget.Får du tag i en Aero II till bra pris (eller över huvudtaget) så KÖP! Helt klart en av 2003’s skönaste kite’ar. Den är dessutom grym i de större storlekarna också, snabb och lättstyrd som f-n. Den här kiten funkar från nybörjare till proffs.
BTW, om du köper en Aero 2002 med orginal-bom så är det en god idé att komplettera säkerhets-systemet lite grann. Det saknas safety-release på chickenloopen… (vilket kom på alla Naish-kites 2003).
/Kaj(Tech)
-
Ok, men enligt denna länk så finns det en Aero -01! Det var därför jag ställde frågan! Har även fått det bekräftat från danske säljaren!
-
Aha, ok. Men den togs inte in i Sverige via de vanliga kanalerna iaf. Troligtvis släpptes väl Aero’n på hösten -01 ungefär som att V4’an går att få tag i redan nu (i litet antal) trots att det är en ”-04”.
I så fall har jag ärligt talat ingen aning om det är någon skillnad mellan Aero -01 och -02.Så jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen.
/Kaj(Tech)
-
Var det inte så att Aeron var naish’s mindre avancerade kajt när ARX var deras häftigaste? …och då var väl Aeron en två-linors? eller har jag bara drömt ihop det där? Ska jag kanske dra ner lite på min medicin? 😉
/Rasmus
-
Aeron har aldrig varit tvålinors, den var en av de första medium-aspect kitearna som designades till att vara fyralinors från grunden… men det är rätt som du skriver att Aero’n var ”lillebrorsan” till ARX’en.
Hade själv en Aero 12:a, klart trevlig kite.
Syns imorgon på mötet alla Tokholmare!
/Kaj(Tech)
Logga in för att svara.