Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Aeron alu eller Pro-limit beg. kolbom?

• Aeron alu eller Pro-limit beg. kolbom?

Publicerad av robin på 24 april, 2007 vid 10:40

Hejsan!
    Jag väljer mellan två bommar i samma prisklass. Aeron alubom eller en begagnad Local spirit kolbom -05. Vad ska jag välja?

Segelregister 4.2-6.6, jag väger 85 kg.

marangen svarade 17 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • Oregistrerade

Gäst
    24 april, 2007 vid 10:53

Rent spontant utan särskillt mycket kunnande i saken skulle jag ta kolbommen! Har en alu själv och den har blivit lite böjd, ska inte gå med kol…

• joli

Medlem
    24 april, 2007 vid 14:28

Jag är också på gång med ny bom. Någon som har Aeron och kan uttala sig?

Någon som sett Local spirit bom med ledad front? Jag har en Local sprit-bom idag och den ser ganska risig ut efter 3 år…

• jesper_b

Medlem
    24 april, 2007 vid 15:25

Jag skulle klämma på dem och jämföra. Hur väl sitter frontbeslaget, vilken är lättast, vilken känns styvast, vilken är skönast att hålla i. Vilken har för dig bäst böj. Därefter fattar du beslutet.

Bra kolbom: Håller i åratal. Kan bli lite svampigare vid längdstjustering då hål nöts upp i kollaminatet, men inget som gör de speciellt mycket svagare. Är de skarvade i fronten kan det bli lite knakande där också men det hör till undantagen. Såsom allt annat kan även kolbommar gå av, när de gört det gör de det rejält, men det krävs också något riktigt rejält. En bra kolbom håller bättre än en bra alu. Local Spitit är kanske inte kolbommarnas A-lag men lika väl en bra och prisvärd kolbom. Kolla hur väl frontbeslaget funkar, det beror på årgång och den individuella bommen. Ibland junkar beslagen ur efter några år då plasten slits.

Aluminium: Korriderar vid skruvhål (läs vid frontbeslaget) och kan gå av där, samt kan böja sig om den är för svag eller utsätts för något riktigt extremt. Går ofta att böja tillbaka men kan bli lite skev och svår att tjustera längd på. Billiga alubommar går av lätt. De finaste håller grymt bra. Aeron: Ingen korridering runt skruvhål eftersom den inte har några skarvar och skruvar. Riktigt styv och stum men inte som en fin kolbom (jo 28/29mm lika stum som mjuka kolbommar).

Summa kardemumma. Kläm på dem och fatta beslut utifrån det!

/Jesper B
    som omöjligen kan vara objektiv, trots allvarligt menat försök!

• usel

Medlem
    24 april, 2007 vid 15:34

Hej,

Jag har kört Aeron alu 150-200 freeride bomm sedan ’03/’04, en väldigt bra bomm. Har i år bytt till Aeron carbon 140-180 pga det smala greppet sammt att jag nu klarar mig med enbart en bomm till hela våg linjen 3.4-5.7.

Kriteriet för mitt bomm val har varit: smalt grepp (under 28mm), ledat frontbeslag, ingen mast shim för rdm, dubbel pin förlängnings låsning samt “double riveted” uthal.

De nya alubommarna verkar helt klart väldigt välbygda.

• Oregistrerade

Gäst
    24 april, 2007 vid 18:28

De nya North Sails alu-bommarna (2007) är riktigt fina. Gedigen North-kvalité, styva, dubbelpin och 28mm i rören. Kan rekommenderas!

• robin

Medlem
    24 april, 2007 vid 20:26

Jesper, du lyckades visst hålla dig neutral. Bra svar som uppskattas.

Ni andra också, tack för svaren. Jag får nog ta och känna på båda.

• robin

Medlem
    26 april, 2007 vid 19:30

Det blev en Aero. Kolbommen var i ok skick men saknade ledat frontbeslag. Aeron visade sig vara så gott som lika styv och är ju så snygg, plus att det är roligare att köpa nytt;-) Imponerande faktiskt hur styv den är.

Nu saknas det bara lite vind…

• marangen

Medlem
    27 april, 2007 vid 08:50

Köpte Aeron alubom med smalt grepp av Jesper. Testat 1 gång, mycket nöjd hittills:)
    /Martin

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Aeron alu eller Pro-limit beg. kolbom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.