Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Aeron Kolbom erfarenheter?
-
Aeron Kolbom erfarenheter?
Publicerad av kevlarsjal på 24 september, 2013 vid 11:04Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter/kunskaper om Aerons kolbommar? Funderar på att köpa men vill gärna veta hur de står sig i konkurrensen.
kinetic svarade 11 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 3 Svar -
3 Svar
-
Jag har en Aeron Carbon 230-290. Samma “skrot & korn” som “Unifiber” från typ 2011 (likadan låspinnar, samma bakstycke osv). Har även en ProLimit TeamCarbon (180-240) o även den ser ut att vara tillverkad på samma ställe, dock en 2012:a så den har ett liiiite annorlunda front beslag. Iaf, min rekommendation är: Köp! De är faktiskt “billiga” och bra! Surfpot.se har några har jag för mig… Skulle inte bli förvånad om även X9 tillverkas i samma fabrik, men det kan naturligtvis skilja i specen på materialen, även om sakerna ser likadana ut till det yttre. Till Aeron-bommens nackdel (iaf i mitt fall då det är en 2009/2010) är att den är TUNG. Min Formula-bom (Tekknosport Mono Carbon 250-310, från 2011) är betydligt lättare, men den bommen är bra lätt, väger säkert 1 kg mindre än Aeron, men förmodligen inte lika styv. Iaf jag är nöjd med båda bommarna, till o med nöjd med alla min bommar (Aeron,Tekkno,ProLimit,Vindsurfing.se & Unifiber. Samtliga “Monocoque Kolfiber”)
-
Personligen har jag haft problem med stansen på de bommar som har varit väldigt vida vid bom/mast-kopplingen (jag kör speed/slalom). Så mitt förslag är att testa innan du köper så att du slipper göra ett köp som du sedan ångrar.
-
Får hålla med Tobhed, en alltför bred/vid bom funkar inget bra på en smal (under 60cm) planka, testade min Formula bom (65 cm bred) på min 58cm breda planka o det blev knasigt…Min Aeron har rätt “New School” aktig bom-kurva, men den funkar kalas. Bredden mellan rören på Aeron 230-290 är 54cm vilket är ungefär max på en typ max 60cm bred planka, mindre Aeron bommar är “smalare”.
Logga in för att svara.