Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Åka fort i när det e vågor?
-
Åka fort i när det e vågor?
Publicerad av anonym-anvandare på 9 april, 2003 vid 13:43Hej.
Jag har för tio minuter sen kommit in från en repa med brädan. Jag bor direkt vid vattnet och brukar sticka ut på lunchen eller när jag ser att det ser bra ut.Vid ostlig /nordostlig blåser det rakt in och det blir vågor som max blir ca 1 m.
Min fråga lyder… Hur skall jag kunna sänka farten när jag känner att jag börjar förlora kontrollen?
Tycker det är enklare gå högt mot vinden än att falla med den.
Kan det bero på att man e överriggad som det blir så svårt att tappa ur seglet kraft?Va ute med ett 5,0 segel å en 94 L bräda….
anonym-anvandare svarade 22 år sedan 9 Medlemmar · 22 Svar -
22 Svar
-
ingen aning, men jag har läst att man ska pressa ner bommen för att få bättre kontroll när det går undan/överriggad
-
Intressant fråga!
Jag tror inte att man kan sänka hastigheten när du är
överriggad och åker undanvind. Har själv haft problem att
slöra när jag har varit toköverriggad med en freestyle bräda. Den blir ju så stampig och man har dålig kontroll.Någon Formulaexpert kanske skulle kunna svara på det!
Jag har svårt att förstå hur man kan gå ut med 11 m2 segel när andra kör 6 m2 samt tokslöra med en bräda som är 1 meter bred och addera lite vågor på det. Hur har man kontroll? -
Glömde säga att det enklaste sättet att få kontroll när man är överriggad är (om du inte vill byta till mindre segel, mindre bräda)
– max nedhal
– max uthal
– bommen långt ner (som någon redan nämnt)
– mastfoten långt framoch det är riktigt som säger att det är enklare att gå upp
mot vinden än ner.
Det jag inte fattat är hur man får kontroll när man
slörar och är toköverriggad! -
Att gå upp mot vind underlättar självklart eftersom vinkeln mot vinden blir mindre och trycket minskar med det. Bättre kontroll på brädan i slör?…..Fenan gubbs, fenan…….mindre fena. Eller så är det bara att hänga i tills det smäller!!!
-
Förstår inte problemet…Om du nu av någon märklig anledning vill SÄNKA farten – skota ut. Då gasar du helt enkelt mindre och saktar ner…
-
Du ksa inte sänka farten. Vi måste i stället fråga oss varför du vill sänka farten och sen utgå från ditt vsvar.
Antar att du vill säka farten på grund av problem eller obehags känslor.Beskriv problemen så ska vi svara.
-
Vad skall jag svara?
Ju mer jag faller av, så känns det som jag tappar mer å mer tryck på mastfoten. Det innebär att brädan blir ”fladdrig” och så börjar jag fega ur, som ger sig tillkänna genom ännu mindre tryck på mastfoten..o.s.v.Detta verkar bara hända när jag e överriggad och jag inte kan släppa ut kraften ur seglet.
Så hur bromsar man?
-
Prova med att sänka bommen ett par cm inte för mycket på en gång prova dig fram.Du kan även prova med att flytta mastfoten bakåt lite i taget så du känner att trycket flyttas fram mot din främre fot.. Dom flesta kör med masten för långt fram på brädan tillföljd att brädan reser sig och du tappar fart.
-
Träning, träning, träning, träning.
Skota aldrig ut! Trycket på mastfoten försvinner och du är såld. Skall du tex gippa men har draget Allan i riggen? Överskota samtidigt som du börjar svängen. Laydown gibe hette det för några år sedan. Detta ger mer kontroll och rejält med G-krafter…. -
Jag tror du menar tvärt om Surfen. Är du överriggad så flyttar man fram mastfoten för att få ner brädan, speciellt om du har tailwalks (får man bla av för stor fena för förhållandena). Kan dock kännas att brädan stampar hårt i choppet. Flytta bak mastfoten om du vill plana bättre i lätta förhållanden. Som redan sagts så förlorar du trycket på mastfoten när du skotar ut och en massa konstiga saker händer med dig och brädan. Prova en mindre dramatisk utskotning genom att vrida in bakre höften mot seglet och följ försiktigt med med axlarna. På så sätt dumpar du kraft i seglet och behåller en stabil position.
-
Böj på knänen och stå på! Att flyga fram på en fet slör är ju bland det bästa som finns. Om man nu promt vill missa detta gyllene tillfälle genom att på nåt sätt bromsa brädan så skulle jag rekommendera maxat nedhal och uthal samt att man tar ner riggen så att den ej hålls upprätt = mindre vind träffar segelytan.
-
Överskota är bra, men det är juh en tröskel där som är knivig att komma över(max drag-tröskeln). Annars är det väl bara in o rigga om??
Ha d goot
-
Hej!
Jag känner igen problematiken eftersom jag är rätt ny på det här. När man kommit till plana, stroppar, sele stadiet och allt känns finfint i såna lagoma vindar som 8-12m/s uppstår nästa problem när det blåser mer än så, kanske inte just att det går för fort men att vågorna börjar bli besvärliga. Hur skall man egentligen ”köra över” ett rejält chop om man inte vill flyga 10m, det ser så lätt ut när storfräsarna sticker iväg i 25 knop över halvmetersvågor och det ser ut som brädan aldrig lämnar vattnet. Vad är hemligheten med fart och chop/vågor?
Mvh Andreas
-
Att vara mjuk i benen underlättar. Kör med böjda ben och låt dem jobba över vågorna som stötdämpare.
Logga in för att svara.