Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Åka fort i när det e vågor?

• anonym-anvandare

Medlem
    10 april, 2003 vid 19:09

är du feg eller?

• surfen

Medlem
    11 april, 2003 vid 07:45

Nej det menar jag inte.
    Därför om du har masten för långt fram så är det lättare att tajta till underliket mot brädan, och om du då är lite ovan surfare så får du för mycket tryck på aktern och spinnouten börjar på en gång + att det känns som foten vill åka ur främre stroppen. För har det börjat skena så hjälper det inte att släppa skoten det går lika jä…la fort ändå, var mjuk i knäna och tänk på att sträcka på benen när du är på väg nerför vågen Har du mastfoten längre fram så får du mera vattenlinje sämre fart men bättre höjdtagning. Detta är min teori och det stämmer bra för mig, men det är aldrig för sent att lära sig något nytt. smirk.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    11 april, 2003 vid 08:01

hmm,
    Jag skulle gärna surfa tillsammans med någon som bemästrar tekniken villig att lära ut den.
    Jag ställer mitt hus till förfogande med tillhörande mat/öl.
    Om det finns någon som med kort varsel kunde komma till Tjörn för att agera lärare, så är alla som vill lära sig åsså välkomna.

Så om jag får tag på en lärare lyder följande.
    Surfkurs på Tjörn GRATIS.
    Kursens mål: Att få eleverna känna sig trygga i hård vind samt i vågmiljö.
    När: När det blåser Ost eller Nordost 9 – 14 m/s
    Anmälan sker på tex. på http://www.steffo.nu
    Boende ingår.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 april, 2003 vid 08:15

Jag skulle också behöva en sån kurs…
    Var hittar du vågor/ bra surfställe på ostliga vindar?

• anonym-anvandare

Medlem
    11 april, 2003 vid 08:31

Hej.
    När jag menar vågor menar jag inte stora utan det som i bland refereras som chop.
    //Fredrik

• markram

Medlem
    11 april, 2003 vid 09:49

När det verkligen brallar i så du blir rädd skall du ha på dig en flytväst och hjälm-det hjälper!
    varför?
    Jo, för det första känner du dig tryggare= du slappnar av lättare och kan koncentrera dig på uppgiften och blir en bättre seglare som vågar stå på.
    Dessutom kan det hjälpa med flytväst om det blåser typ +20m/s oc´h man skall komma ikapp prylarna efter en vurpa -liksom lättare att komma upp på vågen med kroppen (men om man simmar som johnny weissmuller behövs det inte.)
    Jag har aldrig slagiot mig när jag haft flytväst o hjälm på, men däremot fått bra med stryk när jag valt att inte ha det.
    Om du känner dig trygg vågar du ladda mer och du kanske upptäcker att det som känns som icke kontroll, faktiskt är något du kan ha koll på! smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    11 april, 2003 vid 12:04

Det finns potential för feta kastfall när man slörar på sjöar med småchoppiga vatten och det blåser typ 17m/s. En liten lätt spinnout på ett lite vassare chopp resulterar i att nosen åker sidlet in i nästa chopp och så sitter man där ikrokad i katapulltstolen, som tur är hinner man inte bli rädd bara konstatera att något kommer att gå sönder bom hängsele eller midja. Änsålänge har jag bara knäckt två bommar en NP hängsele lina och en dakine hängsele krok antar att ryggen ryker nästa gång. Tror att det blir lite mindre läskigt med ett vågsegel som man inte måste skota in för fullt och genom att flytta fram fotstropparna så håller man också ner nosen.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Åka fort i när det e vågor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.