Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Åka med en Kiteboard efter båt??

• Åka med en Kiteboard efter båt??

Publicerad av mac10 på 23 april, 2006 vid 08:12

Funderar att köpa mig ett kite-paket, dock vill jag kunna åka “wakeboard” efter båt, frågan är om jag kan köpa ett kite-paket och dubbel utnyttja det??

Tacksam för ett snabbt svar då jag är “rätt impulsiv”…..

Mvh Marcus

psychonauten svarade 18 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • wims_lkp

Medlem
    23 april, 2006 vid 11:29

De är inte så sorta likheter på min kite- och wakeboard. Främms tänker ja på rockern, (böjen på brädan) och flexen. Men de är svårt att säga exat hur de skulle va på vattnet. Dock skulle inte ja testa kitebrädan som wake, utan ett par riktiga wakebindningar. Men annars köper du en bra wake, köp en LF trip från typ -03-04 med super suc. Dom är grymma, och säkert billiga nu!! sen kan du köpa kite kit utan bräda. och ett par sandalbindningar till waken. Så kitar du med wakeboarden så länge, tills du köper en kite.

• mrfuckface

Medlem
    23 april, 2006 vid 16:13

Jag körde med min kitebräda efter båt förra sommaren men har beslutat att köpa en wakeboard. det jag upplevde va jobbigt var att fötterna lätt gled ur bindningarna när det inte var stilla på sjön.

• zoolander

Medlem
    23 april, 2006 vid 17:23
    mac10 wrote:
    Funderar att köpa mig ett kite-paket, dock vill jag kunna åka “wakeboard” efter båt, frågan är om jag kan köpa ett kite-paket och dubbel utnyttja det??

Tacksam för ett snabbt svar då jag är “rätt impulsiv”…..

Mvh Marcus
    jag tyckte att det funkade finfint med min kiteboard, men det va ju klart bättre med en wake..
    du kan ju sätta hälspännen på kitebrädan så sitter du lite bättre!

• cortex

Medlem
    24 april, 2006 vid 09:50

Vad som däremot inte funkar så bra är att använda en wakeboard som kitebräda när du är nybörjare. Det kommer att ta dig betydligt längre att lära dig ta höjd etc. med en wakeboard. Rocker och outline på en wakeboard bromsar för mycket för att det ska funka bra med kite under normala förhållanden.

Jag har kört en hel del med mina kitebrädor efter båt. Funkar bra. Fast visst är det schysstare med en riktig wakeboard efter båt.

/Kaj(Tech)

• wims_lkp

Medlem
    24 april, 2006 vid 13:28

Njaa,, ja börja med min wakebräda. Fixa bara ett par sandal bindningar. Så klart fatta ja alla nackdelar med att göra detta, men de funka så där bra. Fick sammtidigt testa lite olika kitebrädor av folk. Men ja fick ta de lite lungt, man “lätta” ganska lätt med waken.
    Men ja rekommenderar inte att köra med wakeboard. Ifall man inte är en mer van “brädåkare”.

• pjoter

Medlem
    24 april, 2006 vid 18:10

inte åkt efter nån ordentlig båt som drog stor wake med kitebrädan men efter en vanlig styrpulpetare va de goare med kitebrädan än med polarens wakeboard. den kändes bara tung å klumpig. man kör ju i rätt stora vågor när man kitar och de funkar fint utan så mkt rocker.

Fattar inte varför alla tjatar om att de inte går att åka med sandalbindningar bakom båt. CYKELSLANG!! funkar hur fint som helst efter båt också. när man kitar åker man fortare, hoppar högre, landar i högre fart och blir brutalt släpad när man skrotar.

hade helt klart hellre skaffat en kitebräda å köra wake med än tvärtom. men det är ju för att det är kita jag vill göra. wake e bara när det inte blåser och man är uttråkad.

• zoolander

Medlem
    24 april, 2006 vid 18:48
    pjoter wrote:
    inte åkt efter nån ordentlig båt som drog stor wake med kitebrädan men efter en vanlig styrpulpetare va de goare med kitebrädan än med polarens wakeboard. den kändes bara tung å klumpig. man kör ju i rätt stora vågor när man kitar och de funkar fint utan så mkt rocker.

Fattar inte varför alla tjatar om att de inte går att åka med sandalbindningar bakom båt. CYKELSLANG!! funkar hur fint som helst efter båt också. när man kitar åker man fortare, hoppar högre, landar i högre fart och blir brutalt släpad när man skrotar.

hade helt klart hellre skaffat en kitebräda å köra wake med än tvärtom. men det är ju för att det är kita jag vill göra. wake e bara när det inte blåser och man är uttråkad.
    wake e ju typ en miljon gånger roligare än kite!

• kallle

Medlem
    26 april, 2006 vid 17:23

Håller med ovan!
    Köra kite med wakeboard e svårt vad gäller höjdtagningen främst pga den tilltagna rockern på en wakeboard.
    Är svårare att få bra höjd i hoppen med kiteboard efter båt eftersom du behöver mer bakåtlut upp på vågen. Däremot e det kul att köra kiteboard efter båt om du kör med små fenor eller helt utan då det är kanon att träna småtricks och snurr med handlepass efter båt. forts följer……..

• kallle

Medlem
    26 april, 2006 vid 17:27

kiteboardtillverkare som kör wakestylebrädor typ LiquidForce gör brädorna med wakeboardbindnings-infästningar, där du lätt kan byta mellan höga wake-bindningar och ex wakesandals ….kanske inte 100%igt i ngt fall men funkar tillräckligt i början.

• psychonauten

Medlem
    1 juni, 2006 vid 11:00

jag tänker monter mina liquidforce prosuction bindningar på kiteboarden i alla fall det är ett som är säkert. gillar inte fotstroppar 😉 Kan inte bussgods komma snart? :)=

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Åka med en Kiteboard efter båt??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.