Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite åka över andras linor med snowboard..

• åka över andras linor med snowboard..

Publicerad av jona_than på 12 januari, 2008 vid 21:22

Hallå! Vänder mig till er eftersom kiteinformationen på hemmaplan är mycket dålig.. okej, till ämnet; Jag åkte av misstag över en gubbes kitelinor när jag inledde vintersäsongen på isen för i år. Gubben blev skitförbannad och skulle tvinga mig att köpa nya linor åt honom, ingen skada syntes dock på hans linor. Han sa att linorna blev alltför mycket nötta, och han ville inte längre använda kiten med de linorna med rädsla för att de skulle brista.

Kan tillägga att jag har rundslipade kanter på min bräda för att kunna åka på rails och det var ca 5-10 cm snö på isen. En kompis till mig har en gång åkt över mina linor med vassa kanter, och jag har då inte märkt någonting särskilt med dom efter det.

Gubben blev i alla fall mycket förbannad (så arg en vanlig mänska skulle bli om nån sänkte din bil, eldade upp dit hus, och bröt alla dina ben.:grin: ) så därför gick kommunikationen inte så bra mellan oss. Han ansåg att jag skulle köpa nya linor åt honom genast, men jag är dock mycket tveksam..

Har nån erfarenhet av liknande? Skiter jag i gubben eller köper jag nya linor åt honom fast han har ett par fullt funktionsdugliga?:confused2:

nic svarade 16 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • debkausf

Medlem
    12 januari, 2008 vid 22:54

Skit i tyskgubben jonathan! Det e väl bara sådant som händer, den som ger sig in i leken får leken tåla! En vindsurfare körde över mina linor med full speed o gjorde en luftfärd o en framåtvolt som hette duga men det blev inte ett märke. Ge han en bit rep så kan han ju leta upp en gren själv! He He

• sourra

Medlem
    12 januari, 2008 vid 23:16

I värsta fall får du väl tjacka nya linor åt gubben men se i så fall till att ta de gamla av honom och ha dom som dina reservlinor. Be honom visa på skadorna (bör ju rimligtvis vara på samma ställe på alla linorna) innan du bestämmer dig hur du vill göra. Han kan ju aldrig tvinga dig men låt sunda förnuftet råda.

• fesen

Medlem
    13 januari, 2008 vid 08:54

Händer ganska så ofta, särskilt när det är massor med folk, som t.ex. vissa demodagar.

Rekordet var nog när vi var i Åre under VM nu senast. Tro vi stod 5 personer på rad och riggade när vi hör: “TJOHOOO!!!”

Så kom det en skidåkande tjej åkandes och körde över alla linorna.
    Hon fattade inte alls varför vi vinkade frenetiskt och såg lite tjuriga ut.

Jag har fått mina linor överkörda flertalet gånger.
    Är det på snö så ser man ganska så lätt vart personen kört p.g.a. spåren i snön.
    Så det är väldigt lätt att hitta stället på linorna.
    Är linorna skadade så syns och känns det.
    Syns det inte så är det säkert inte några problem alls.

Att bli lite irriterad är väl helt normalt. Men fly förbannad….ja då skall man nog hålla sig tilll annat.

Lycka till!

//Robban

• nic

Medlem
    21 januari, 2008 vid 09:42

Som fesen säger så händer det lätt. Var det djup snö å dina kanter inte var vassa så har förmodligen inget hänt med linorna. Ett sätt att kolla kan vara (beroende på materialet i linorna) att dra linan genom handen. Den ska då bilda en obruten båge. Blir det en knyck på linan så kan fibrerna vara skadade.

Blev han upprörd så köp han ett set och behåll linorna själv.
    Det är trist, själv ser jag alltid till att lägga in bommen mot kiten å ställa snowboarden så det blir så tydligt som möjligt var mina linor är någonstans.

Har man vita linor tycker jag däremot man får skylla sig själv om de blir överkörda 😛

nic

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite åka över andras linor med snowboard..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.