Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Åker lite snett…
-
Åker lite snett…
Publicerad av flintorp på 2 juli, 2002 vid 08:34Hej!
Jag har problem när jag planar. Jag har en tendens att ”åka med” vinden så att jag inte seglar 90 grader mot vinden utan snarare 45 grader med den. Jag har lite förslag på vad som kan vara fel och skulle vara tacksam för hjälp. Kan något av detta vara problemet?
a) För stort segel för rådande vind.
b) För stort segel för mig.
c) För liten fena.
d) För lite tryck på bakfoten.
e) Fel sport, glöm den det finns andra prylhobbies.
Eller det kanske är något helt annat?anonym-anvandare svarade 22 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Kanske kan vara för litet segel du kör med? Så du tvingas åka med vinden för att ha mer fart…
Vad vet jag?
-
Så kan det vara men jag tycker nog att 6.2 borde vara tillräckligt.
-
Tjena!
Av egen erfarenhet så är det sällan materialet som gör sån enorm skillnad. En repig fena kan väl knappast trycka ner dig 45 grader från vinden. Ut och testa, flytta tyngdpunkt, belasta aktern, vinkla brädan så hittar du nog tekniken snart!
-
mått på fena, bräda och din vikt kan vara bra att veta
det kan vara att du undermedvetet hela tiden parerar spinouten och därmed måste köra neråt för att inte stå stilla eller få spinout med den dåliga fenan… fenan måste vara helt slät om det inte skall bli turbulens runt den så du tappar fästet…
-
Frågan är: Planar du eller Kanar du bara i sidled?
Planar du gäller det träna på att ta höjd (tror det finns nån bra text på Sevenius.com). Kanar du bara gäller det att först falla av så fenan får grepp och du får fart nog att ta höjd. -
Brädan är på 150l en 3 m lång racebräda och jag ligger nära 100kg. Fenan är nog kring 35 cm. den är kapad som en nödlösning för att kunna köra i Habo tills jag får råd till en sjögräsfena.
Ska testa lite till och kolla med en annan fena så får vi se om det hjälper. -
Knatte
Gäst2 juli, 2002 vid 17:38Så stort segel du orkar (vågar) hålla och en stor fena är en bra början för att ta höjd.
Sedan skall du hänga framåt i riggen eller åtminstonde belasta mastfoten med riggen. Täta akterliket på seglet mot brädan, så mycket du kan. Sedan bör du ta höjd.
Måttet på lagom fena är, att den är såpass stor att du kan belasta fenan med ordentligt tryck utan den släpper. (När fenan vill kantra aktern vid fullt ös, så kan du ta ordentligt med höjd, men då börjar det bli scary istället.) -
Hej,
Vad händer när du försöker segla högre mot vind då? Tappar du planing eller spinout eller kan du inte trycka upp brädan?
Har du provat att flytta (troligen bak) mastfoten för att få mer tryck på bakfoten?
/Mats
-
Jag tycker du ska prova att lägga mer tryck på bakfoten! Jag hade samma problem då jag hade min gamla sjögräsfena! Körde på en stor sten i Habo (ca 1,5×0,5 m). Sån tur hade ja inte planing…..fick en platt fena!! Efter det fick ja en del spinouts innan jag kunde ta mig hem till Lomma. Men som sagt lägg mer tryck på bakfoten! Kanske flytta bak fotstropparna!
Logga in för att svara.