Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Akut hjälp !!!

• Akut hjälp !!!

Publicerad av anonym-anvandare på 8 september, 2000 vid 13:47

Hej !!
    Finns det någon som e en hejare på sgeltrim o liknande ??
    Jag var ute igår och testade mitt nya segel för första gången.
    Ett Simmer Free Zone 7,0.
    Brädan jag har är precis på gränsen till det seglet misstänker jag…Fanatic Gecko 278 105 liter.

Problemet är att jag fick ingenting att funka …brädan ville hela tiden svända upp i vindögat var nästan omöjlig att falla av med o bygga upp fart.
    Jag fattar ingenting??
    Brädan e toppen med segel mellan 6.0 och 4,5.
    Mitt eget kunnande begränsade mig till att misstänka att fenan var för liten men tror ändå inte att det kan bero på det. Fenan är 35 cm .

Finns det någon som kan lösa mitt problem……..hur stor har betydelsen an läget på mastfoten ?? När ska man flytta fram respektive bak mastfoten ???

Hur påverkar det brädans egenskaper om man har mycket buk långt fram i seglet respektive mindre buk ???

Hoppas det sitter någon som är en hejare på allt detta !!

Desperat efter en lösning !
    Micke .

dr-masse svarade 24 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    8 september, 2000 vid 19:53

Sälg skiten !!

• anonym-anvandare

Medlem
    8 september, 2000 vid 22:05

‘kay rå kan väl ge lite tips till en intetvetande..

har du för lite buk blir seglet dött, du kommer svårare upp i planing och går upp i vindögat om du inte skjuter seglet långt frammåt. du måste också peka brädan mer neråt vind och under längre tid före du kommer upp i planing.

vet i fan men sätt fram mastfoten och släpp av lite grann på uthalet på bommen så att seglet precis inte nuddar insidan på bommen så ska allt funka bra

för övrigt är ett hett tips att höja bommen till ungefär hakhöjd hur man nu ska tolka det, höj den i alla fall. då planar du upp tidigare, det är lättare att lyfta(hoppa) på små vågor och du klarar dig allmänt bättre om du inte har så bra teknik

• anonym-anvandare

Medlem
    8 september, 2000 vid 22:07

7.0 är nog som sagt på gränsen – men det ska väl gå. Det verkar som du var lite överriggad. Hur mycket blåste det? Prova att flytta mastfoten lite bakåt och kanske dra nedhalet ännu mer 🙂

Mats

• anonym-anvandare

Medlem
    8 september, 2000 vid 22:11

Oj, oj.. Du ska nog lyssna mer på de andra än mig! (men jag skulle nog ha provat att flytta bak mastfoten – brädan vill gärna gå upp i vind om den sitter långt fram) Good luck!

mats

• anonym-anvandare

Medlem
    10 september, 2000 vid 07:54

Vad skulle han göra sa du? “Sälg”? Även korta meddelanden kan behöva en stavningskontroll…tydligen.

• anonym-anvandare

Medlem
    10 september, 2000 vid 19:03

Hej!
    Seglet är ej för stort för brädan!!!
    Fenan är väl kanske lite liten och beträffande mastfoten bör du nog testa att flytta FRAM den, INTE bakåt för då lovar den upp ännu mer!!
    Va inte rädd att dra i nedhalet, annars kan det va svårt att få riktigt släpp i grejorna!! Inte för mycket uthal, prova att pumpa med seglet, känns det som det “viker” sig ovanför bommen, så är det för mycket uthal!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    11 september, 2000 vid 08:54

Som flera har sagt så flytta fram masten så långt som möjligt.
    Jag märkte samma tendens i helgen. Bräda på 102 liter, 6,6 kvm segel och 26 cm sjögräsfena. Brukar vara ganska OK med min normala 34 cm fena men var tvungen att ha sjögräsmodell i helgen. Din fena verkar ju tillräckligt stor, men går det inte att flytta fenan på Gecko:n? Flytta lite och prova igen i så fall.
    En sak som inte är rolig , men som kan vara en nödlösning är att bara stoppa i främre foten i stroppen och trycka ner läsidan med den bakre foten för att tvinga ner brädan(precis framför bakre stroppen). Är det inte för mycket vågor och greppet på brädan är OK så funkar det hyffsat. Passa dig för krampen bara. Smäller till som ett pistolskott i vaden når man minst anar det!!
    När man fått fart och är på rätt kurs kan man smyga i bakre foten i stroppen också.

Lycka till // Hasse

• dude

Medlem
    11 september, 2000 vid 19:32

mats hade visst fått saken om bakfoten

• dr-masse

Medlem
    12 september, 2000 vid 22:14

Du har redan fått en del bra tips här men eftersom jag kört med 7.0 en hel del på en rätt lik bräda (Fanatic Bee 274) så kommer lite till:

– Seglet är inte för stort
    – Fenan är OK, visst du kan köra med en 38:a – 40 eller så men jag misstänker att du på din nuvarande nivå inte lär märka någon större skillnad
    – Du har fått bra råd om riggning, se till att ha tillräckligt nedhal, hellre lite för mycket än för lite. På det där seglet kan du lugnt ha ett ganska löst (bukigt) akterlik ned till tredje lattan från toppen. Fina riggtips finns på http://www.ezzy.com och på http://www.sailworks.com. Visst, andra märken men bra tips! Du kan även mäjla grabbarna på Simmer, själv fick jag väldigt bra svar.
    – Som tidigare påpekats bör du ha mastfoten långt fram. Nästan längst fram, skulle jag faktiskt tro (lite beroende på hur lång du är, själv är jag enånitti och körde med min 7.0:a nästan allra längst fram på min Bee).
    – Vad gäller bukighet i segel så är min erfarenhet att man nästan alltid kan köra med mindre buk än man tror. Seglet fylls ändå bra med vind och halvvind/höjd går bättre. Det läge då man är hjälpt av mer buk är främst på slör, men det gäller främst segel som är lite större än din sjunolla.

Hoppas att du får ordning på grejorna, tror att du kommer att få mycket kul med det seglet på din bräda!

Surfa På!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Akut hjälp !!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.