Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Akut hjälp med seglet.
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Akut hjälp med seglet.
Publicerad av zucko på 30 juli, 2009 vid 18:19Sitter nu här rätt deppad framför datorn efter ännu en bortkastad vinddag.
Köpte för ungefär en månad sen en begagnad bräda på 160 L med två segel 7,5 och 5 typ. Hat surfat på farsans gammla bräda tidigare så jag kunde grunderna och kom iväg på direkten. Blev genast beroende och har sen dess bokstavligen vart ute och surfat varenda gång vinden tillåtit det.
Men för någon vecka sen hände något med seglet, och jag kom aldrig upp på planing hur mycket jag än tog i. Först trodde jag att det vart jag som riggat fel men nu efter flera olika försök börjar jag misstänka att seglet har satt sig. Kan det ens göra det? Jag får altså slita som ett djur men prädan “släpper” aldrig från vattnet och jag måste slita ännu mera om jag vill ta någon som helst höjd.Enligt vad jag ser så är problemet att seglet inte är spänt högst upp i bakre kanten mellan latta 1-2 och 2-3. Någon som vet hur fan fixar problemet eller som vart med om något liknande och vet vad som gått fel.
Jag vill ju inte missa lördagens kuling jue 😀
Peacerasmus_w svarade 15 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Jag är ingen guru på segeltrim, men det lilla jag vet är att om du har spänt för hårt i nedhalet, så kan det bli att det inte är riktigt drag i seglet.
När man kör i optimala vindar för seglet, så ska akterliket vara slappt i toppen. Blåser det mindre, kan man släppa lite på nedhalet och få mer buk och att akterliket “stänger” mer, d.v.s. mindre slappt.
testa att inte dra lika hårt i nedhalet och spänn inte uthalet på bommen så hårt, och se om det blir bättre.
Eller kör i mer vind… 🙂
-
Har du möjlighet att lägga upp en bild på seglet? Det kan vara en latta som är av.
Annars så ska seglet inte vara spänt högst upp. Du ska dra så mycket i nedhalet att det passerar att vara spänt och blir löst i akterliket. Det ska vara löst minst ett par lattor ned från toppen om det inte blåser så mycket. Blåser det mycket ska det vara lösare. Kolla denna länk://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34615
-
bohm;562691 wrote:Jag är ingen guru på segeltrim, men det lilla jag vet är att om du har spänt för hårt i nedhalet, så kan det bli att det inte är riktigt drag i seglet.
det kan vara precis tvärt om också. om man har dragit för lite så blir seglet sjukt tungt, men generar inget drag framåt.
-
zucko;562688 wrote:Enligt vad jag ser så är problemet att seglet inte är spänt högst upp i bakre kanten mellan latta 1-2 och 2-3. Någon som vet hur fan fixar problemet eller som vart med om något liknande och vet vad som gått fel.
akterliket ska vara löst. hur löst det ska vara beror på vilken modell du har, men de flesta manöverorienterade segel ska väl vara lösa typ två tredjedelar in från akterliken mot masten mellan de två översta lattorna.
-
Tack för svar allamkt möjligt att jag drog för mycket i nedhalet första gången och sen överkompenserade det :/ Något lattbrot är det inte, det var det första jag kollade. En annan fråga nu när ämnet är uppe. Hur får ni er bom att stanna där ni vill ha den? Drar som fan innan jag spänner fast den men likväl kryper den långsamt nedåt varje gång man (skäms för att säga det :P) måste dra segel. Får hoppas det löser sig då tack för alla svar
-
En bild säger mer än tusen ord. Lägg upp en.
Problemet du har med din bom kan bero på att den är skit. Tyvärr är det oerhört vanligt att bommar (även i dyrare prisklasser) är skit i olika avseenden.
-
Zucko.. har du rätt fena till brädan och segelstorleken? Vet att du sa att det kan ha med seglet att göra men att se till att man har rätt storlek på fenan kontra brädan och seglet är också grymt bra och hjälpsamt!
Jag märkte en otroligt stor skillnad när jag bytte fena.
Innan jag bytte till en bättre anpassad fena så ville inte brädan släppa och gå upp i planing och var lite svårstyrd, men nu när jag bytt så är det som en helt annan bräda som är mjuk och följsam.
Så ett annat råd kan vara att kolla fenan också! -
Okej fenan är på 34 cm en sjögräsfena tror jag. (Har tyvärr inte så stor koll på fenfronten. Brädan är 270 lång och på 160 L som jag redan nämt. Låter det för smått/ stort?
-
Finns en jättebra sida att kolla detta på, man kanske inte skall ta det ordagrant men det kan vara bra att ha det som riktlinje!
http://www.boards.co.uk/equipment/finsize_calc.asp
Är inte säker på vad som gäller med sjögräsfenor men jag tror att man skall ha dom i en mindre storlek för att dom är annorlunda utformade och har större yta. -
Okej tack för länken, ligger under favoriter nu. Nått att tänka på, vet faktist inte varför jag har sjögräsfena, var det som följde med när jag köpte den. Ska plåsa lite ikväll får se hur det går då, tack för all hjälp
-
Okej käns som om jag fått ordning nu, var ute och testade nyss. Lyckades pricka in en halvtimmersby på 15 m/s så e nu trött men har fått åter suget. Tack för alla tips ska se om jag kan få tag på nån bättre fena.
peace -
Roding;562862 wrote:Är inte säker på vad som gäller med sjögräsfenor men jag tror att man skall ha dom i en mindre storlek för att dom är annorlunda utformade och har större yta.
En sjögräsfena ger brädan ett sämre lyft och sämre planingsegenskaper. Därför ska du ha en stor sjägräsfena. Oftast därför de har större yta för att kompensera. Djupet, mätt vinkelrätt från brädan (och inte längden på sjögräsfenan), och lutningen är det viktigaste för planingen/lyft. Självklart spelar ju profilen in med…
Så stirra inte er blinda på ytan i detta fallet… Det är lite av en “kompensation” kan man väl säga.
Hur bred är brädan? En sjögräsfena ger ofta en känsla av att brädan “går på sidan eller kasar lite… Inte samma grepp helt enkelt… -
Aa jag känner igen mig på beskrivningen att brädan kasar en del. Får kolla på en ny fena då. tackar
-
Bara en fråga, vad händer om man skulle ta i i överkant lite å köpa en längre fena (42 cm). Har ju hört talas om centerbordsplaning, (och upplevt det själv) på de gammla brädorna men kan det verkligen hända med dagens brädor?
Logga in för att svara.