Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Akuta trimtips isonic 76
-
Akuta trimtips isonic 76
Publicerad av bjornen på 16 juni, 2008 vid 16:00Jag och min 76 kommer inte riktigt överens och nu skulle jag vilja ha expertråd av er som seglat 76an. Jag har seglat den med 6,2 och orginalfenan (drake slalom 32) och mastfoten placerad ca 1 cm bakom mittenmarkeringen. Främre fotstropparna är placerade längst ut längst bak och bakre stropparna längst ut och i mitten. Brädan känns otroligt nevös/fladdrig för mig. Tips jag har fått är att byta orginalfenan mot en 28-30 Har ni andra haft liknande problem med brädor av andra märken dvs att man helt enkelt inte gillar känslan eller är det tekniken/trimmet som spökar. Jag gillar att speeda och det är inte kul att släppa på om man inte litar på prylarna 🙁 Riggningen har jag fått en hel del hjälp med och tror inte att det är problemet. Kan det helt enkelt vara så att ett annat märke skulle kännas bättre eller är alla slalombrädor runt denna storlek så krävade ?
//Björn
bjornen svarade 15 år, 4 månader sedan 13 Medlemmar · 28 Svar -
28 Svar
-
Rent spontant så känns en 32 cm för stor för en 6.2. Själv kör jag 30 cm Choco/Tectonics på min 80-liters slalom med 6.6/6.8. Och då brukar man få gå upp en storlek med dessa fenor. Prova med en 28-30cm fena på brädan innan du gör något radikalt.
Dock så kommer min TB58 ut på marknaden nån gång i juli… 😉 Och den brädan upplever jag som extremt lättkörd..
-
Skulle jag kunna testa med min Lessacher Chamäleon 28 weed eller får jag några andra oönskade fenomen med den ?
//Björn
-
Bjornen: Man måste segla in sig på prylarna…jag har själv liknande “problem”, min Copello 275 ligger som ett stryckjärn på vattnet i vindar kring 10-12m/s…Jag testade min RRD 268 i samma vind med samma segelstorlek (7.6). Brädan kändes inte riktigt OK, trimmet stämde inte….Lite senare testade jag brädan i mer vind med 6.8, fortfarande inte “bra” känsla men ju längre ja seglade dessto mer vande jag mig o fick upp farten allt eftersom…Mitt tips är att du kör 76:an så fort tillfälle ges, du kommer hitta rätt trim (alternativt vänja dig vid den livligare känslan)…
-
32fena låter lite stort.. Prova med en 28 av nån bättre kvalisort
-
Njae. testa med en rak fena först.. Finns säkert nån vänlig själ som kan låna ut en till dig.. Men den 28:an (lessacher, alltså) funkar bra till min 6.8 iaf..
-
Var ska man placera stropparna, kan man anta att ett neutralt läge är mitten av alla möjliga placeringar eller ska man tänka på något annat vid justering av dessa ? Blir kontrollen bättre vid placering mot mitten längre fram.
//Björn
-
Björnen, vad väger du? Jag har 76:an och väger 70. Jag har kört den med 5.5 och 6.6 med fenor från 23 till 32, alla standard Drake Slalom pro (utom den misnta som är Starboard speedfena). Sist körde jag 30 till 6.6, men oftast kör jag aningens mindre. Jag har stropparna som du och kör oftast mastfoten i mitten, med lite justeringar fram eller bak för att få seglet att ligga lagom tätt mot brädan.
Jag har visserligen knappt någon annan slalomseglingserfarenhet (har bara iS1010 att fämföra med) och har aldrig varit någon snabbseglare direkt, men för mig känns 76:an väldigt lättseglad och oproblematisk. Jag seglar oftat på insjö med rätt mycket chop redan i 6.6-vindar. Kanske är det jag som seglar för försiktigt, jag har toppat ca 30 knop de flesta gånger när jag kört 76:an, men för mig känns den väldigt stabil och skön. Möjligen kan det kännas lite nervöst med 5.5 på djup slör, men det har jag mest kopplat med för små ballar hos seglaren. På halvvind och lite lagom slör tycker jag den känns kanon.
Dessuom är den ju helt fantastisk i sväng. Jag gör ofta fullfarts 360 med brädan.
Kanske är det så att du kör mycket fortare än jag och att fladdrigheten känns endast där? Eller så är det en trimfråga i alla fall. Vad har du kört förut? Har du provat olika segeltrim? Möjligen skulle du kunna prova att flytta fram stropparna ett snäpp tills du fått känsla för brädan (i början när jag körde iS101 funkade det tricket bra).
Kolla också fenan. På en del är tydligen själva Drake-texten lite ojämn och då blir det oroligt. Slipa i så fall på texten med 400 våtslip tills det blir helt slätt.
-
@Ola H. 475545 wrote:
Björnen, vad väger du? Jag har 76:an och väger 70. Jag har kört den med 5.5 och 6.6 med fenor från 23 till 32, alla standard Drake Slalom pro (utom den misnta som är Starboard speedfena). Sist körde jag 30 till 6.6, men oftast kör jag aningens mindre. Jag har stropparna som du och kör oftast mastfoten i mitten, med lite justeringar fram eller bak för att få seglet att ligga lagom tätt mot brädan.
Jag har visserligen knappt någon annan slalomseglingserfarenhet (har bara iS1010 att fämföra med) och har aldrig varit någon snabbseglare direkt, men för mig känns 76:an väldigt lättseglad och oproblematisk. Jag seglar oftat på insjö med rätt mycket chop redan i 6.6-vindar. Kanske är det jag som seglar för försiktigt, jag har toppat ca 30 knop när jag kört 76:an, men för mig känns den väldigt stabil och skön. Möjligen kan det kännas lite nervöst med 5.5 på djup slör, men det har jag mest kopplat med för små ballar hos seglaren. På halvvind och lite lagom slör tycker jag den känns kanon.
Dessuom är den ju helt fantastisk i sväng. Jag gör ofta fullfarts 360 med brädan.
Kanske är det så att du kör mycket fortare än jag och att fladdrigheten känns endast där? Eller så är det en trimfråga i alla fall. Vad har du kört förut? Har du provat olika segeltrim? Möjligen skulle du kunna prova att flytta fram stropparna ett snäpp tills du fått känsla för brädan (i början när jag körde iS101 funkade det tricket bra).
Kolla också fenan. På en del är tydligen själva Drake-texten lite ojämn och då blir det oroligt. Slipa i så fall på texten med 400 våtslip tills det blir helt slätt.
Jag väger i dagsläget 79 kg och är absolut inte någon snabbspeedare men upplever min isonic 115 som mycket lättseglad mindre dramatisk när man faller av på en slör, den har jag seglat runt 30 knop med ett antal gånger men med 76an så känns det väldigt obehagligt när jag börjar närma mig dessa farter. När jag fäller bak riggen så känns det som om jag står alldeles för långt bak, att den vill studsa eller vingla. Jag har ingen tidigare erfarenhet av att segla slalom/små brädor så det kan mycket väl vara min teknik som spökar.
//Björn
-
Knatte
Gäst16 juni, 2008 vid 20:34Har du ställt någon fråga om trimmet på IS 76 på Starboardforumet ?? Där kanske du kan få svar av Ian Fox eller Kevin??
Där finns ju kunskap i överflöd på just likande brädor och tänkbara lösningar.
http://www.star-board.com/forum/Har inte kört IS 76 själv men testade min IS 87 förra helgen med 5.8 och 32 cm Drakefena och tyckte den var löjligt lättkörd, jämnfört med gamla slalombrädor. Har mina stroppar i mitten både fram och bak och mastfoten satt ungefär i mitten. Men tror som alla andra, att lite mindre fena skulle göra den lugnare i vattnet… Kan du inte ha haft lite fenplanings tendenser som gör att brädan vinglar hit och dit och vill välta??
-
Jag har iS87 -07 och är inte heller jättevan att segla slalombrädor. Men jag börjar få till det och kan segla i mer chop och så. Jag kör numer mest med Lessacher Chamäleon 28cm i och med att vi nu har sjögräs. Har även en 24cm men men då skall det nog vara grymt platt och mycket vind. 28cm verkar lite universell och fungerar från 5.5 till 7.5 segel förvånande bra. Kan vara bra att testa med men visst kan du anv raka så… Jag har seglat 6.5 och 29cm Select Viper Slam på den samt 31cm Slam och även orginalfenan på 32cm på den med bra resultat. Men tycker att 32:an blir aldeles för stor med 5.5 men fungerar till 6.5 om man inte är överriggad.
Tyckte att brädan var fladdrig i början men man vänjer sig och lär sig hur den skall seglas. Jag kör dock inte cambersegel och kan antagligen få för lite tryck på mastfoten med segel runt 5.5. Med 6.5 är det bara att gasa.
Väger ungefär som du…
Tror att du skall testa mindre fena men samtidigt bara ut och segla. Håll inte på och speeda hela tiden utan segla alla bogar och lär dig hur den uppför sig. Att få upp den på fenan och känna hur den flyger över chopp och ibland inte är i vattnet alls är läskigt…
-
Jag blir glad när ni skriver att den borde fungera för helst vill jag ju inte göra mig av med den. Jag ska idag beställa en 28 fena och testa med. Har funderat lite och det kanske är så att jag som inte är van små brädor använder mig av för kraftiga rörelser/tryck på fenan mm jag ska testa lite försiktighet nästa gång jag seglar. Tyvärr blir det sällan jag kan segla brädan då det inte vimlar av dagar med 6,2 här i Sthlm. Tack för alla tips på förändringar, bara att nöta på när tillfälle ges 🙂
//Björn
-
En bra poäng som Joth har. Jag har märkt att jag får bättre fart på slörar om jag först ligger och trimmar in brädan på halvvind ett tag. Antagligen handlar det om att vänja sig vid farten (samt förstås om att accelerera).
-
@Ola H. 475639 wrote:
En bra poäng som Joth har. Jag har märkt att jag får bättre fart på slörar om jag först ligger och trimmar in brädan på halvvind ett tag. Antagligen handlar det om att vänja sig vid farten (samt förstås om att accelerera).
Jupp, så är det för mig. Tar några repor att vänja sig vid vind och vatten innan jag försöker slöra.
-
Sedan är det ju så att om man fegar ur på slören så kan vilken bräda som helst bli orolig. Så se till att stänga alla dörrar, bibehålla mastfotstryck osv…
Logga in för att svara.