Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Akuta trimtips isonic 76

  • imported_mickeo

    Member
    17 juni, 2008 at 14:17

    Hej jag har ju kört 76an för dig och mitt råd är följande.
    1. Kör ej med för liten fena 76an är ingen 76a den är en 84a och dessutom ganska bred i häcken nästan identisk med fjolårets 87a.
    Brädan behöver en fena med mycket lyft speciellt om det är choppigt.
    Fena typ Curtis SR6b 30 eller 32a har själv kört Hurricane slalom/speed 30 och 28 men med den 28an i platta vatten.
    Orsaken till varför du tycker brädan känns nervös är troligen att du inte bygger upp trycket på fenan innan du sticker iväg på slören.
    Jag upplever att brädan går igenom 3 fasare när den axar.
    1 vanliga planings fasen upp till en 30 knop sedan kommer fas
    2 då lyftet på fenan blir större och brädan känns vinglig nervös reser sig lite på häcken.
    I denna fas försöker jag att minsak trycket på bakre foten trycka med främre handen nedåt på bommen för att öka mastfots trycket samt att flytta tyngdpunkten lite mer på främre foten.
    Brädan går då över i fas 3 den planar ut och stabiliseras och axar ytterligare.
    Jämfört med 115 eller 11an som jag har seglat mest så är 76an livligare och betydligt snabbare än vad jag lyckades få ut av 111an ska sägas jag har aldrig direkt speedat med original fenorna då jag inte riktigt kommer överens med dom.
    Helt ok att kör Halvind slalom med men inte djup slör.
    Du får gärna testa min 86a och jämföra dessa 2 samt att du kan låna fena av mig och prova Curtis eller Hurricane eller varför inte en C3a.
    Jag ska till Öland över midsommar annars blir det Fituna.
    Hör av dig. 🙂
    mvh
    MickeÖ

  • joth

    Member
    18 juni, 2008 at 06:42

    Hmmm, låter som att jag är i fas1 90% av min surfing. Alltså upp till 30 knop. Skulle vilja hitta fas 3 nån gång :smirk: Men fas 2 känner jag igen… Skall testa det där med att öka mastfotstryck ännu mer. Kanske skall sluta köra med framhanden i grepp underifrån.

  • swingout

    Member
    25 juni, 2008 at 17:17

    Hm, har nog aldrig ens sett en isonic 76 i verkliga livet, men jag tycker det är intressant det där med fas 1-3!

    Jag känner att när jag verkligen vill lägga gasen i botten (fas 3) så försöker jag att föra över mer vikt i hängselen, och låta vinden i seglet bära min vikt istället för brädan. Sen försöker jag minska vikten på aktern genom att jag föreställer mig att jag lyfter ut den ur vattnet med fötterna. Låter kanske tokigt, och det blir ju aldrig verkligen något “lyft” med fötterna, men jag tycker att:

    1) trycket på aktern minskar
    2) brädan ligger planare i vattnet och lutar varken åt lä eller lovart
    3) och så känns det som om det går snäppet fortare 😉

  • bjornen

    Member
    25 juni, 2008 at 20:48

    Jag upplevde nog fas 3 efter det att jag byt fena till en 28 och fick tipset att sänka bommen ett snäpp och flytta fram mastfoten lite så fick jag det att gå undan. TT bjöd på perfekta förhållanden men jag tror att fenan gjorde största underverket då jag upplevde att det var otroligt bra gepp och jag kunde lita på prylarna. Fick tips av P Malmqvist att kika längre fram i stället för precis famför nosen på brädan och det kändes att jag vågade stå på betydligt mer då. Tack alla som har hjälpt mig med trimtips, trodde faktiskt aldrig att jag skulle kunna segla i dessa farter 🙂 (stort steg för mig)

    //Björn

  • jester

    Member
    26 juni, 2008 at 08:02

    Kul att det löste sig!

  • bjornen

    Member
    26 juni, 2009 at 07:38

    Drar igång den här gammla tråden igen efter att ha kört brädan ett tag och har lite funderingar.

    Jag har noterat att min isonic 76 vill ha mastfoten ovanligt långt fram eller bommen lågt för att fungera bra annars blir den väldigt stutsig och vobblig. Nu funderar jag om det har att göra med vilken fena jag kör eller om det bara är brädans egenskaper som gör det. Påverkar fenan mastfotsplaceringen ? Jag har testat att rigga lite olika med nedhal å så men märker inte någon skillnad på hur brädan beter sig. Jag kör 6,2 oftast tillsammans med choco mach1 28

    //Björn

  • rasmus_w

    Member
    26 juni, 2009 at 08:15

    Rent spontant skulle jag säga att det kan bero på att fenan är lite stor, men det kan också handla om matchning mellan bräda och rigg. Isonicen kanske trivs bäst med ett segel som pressar ner brädan hårt mot vattnet och på grund av riggen eller hur den är trimmad så kanske den inte pressar ner brädan hårt nog.

  • tbsurf

    Member
    26 juni, 2009 at 08:52
    Rasmus_W;555491 wrote:
    Rent spontant skulle jag säga att det kan bero på att fenan är lite stor, men det kan också handla om matchning mellan bräda och rigg. Isonicen kanske trivs bäst med ett segel som pressar ner brädan hårt mot vattnet och på grund av riggen eller hur den är trimmad så kanske den inte pressar ner brädan hårt nog.

    tror spontant att det är fenan som är för liten..

  • jester

    Member
    26 juni, 2009 at 09:34

    Jag tror spontant att Björnen är för lätt… 🙂 Mer gröt ordineras!

  • surfan

    Member
    26 juni, 2009 at 21:31

    Jag tror spontant att Björnen behöver mer timmar på vattnet heheh

  • mahi

    Member
    26 juni, 2009 at 21:54

    Mer timmar på vattnet än Björn har är omöjligt i sthlm… om han bantar ner sig till en 35 kg så kan det bli ett par timmar till med 8,5 kanske.

  • the_novice

    Member
    27 juni, 2009 at 15:34

    Vad väger björnen?
    Jag tror vikten på seglaren påverkar trimmet rätt mycket. Jag väger väl knappt 70kg och tycker att man behöver lite större fenor än på de äldre Sonic brädorna för att få upp brädan ur vattnet ordentligt. Har inte själv haft några problem med att brädan är för livlig, snarare tvärtom. Kan ju även bero på att jag oftast kör 50 litarn, 76 kan jag dra rigg på så det är mer en slalom bräda för mig…

    Jag kör med mastfoten längst bak och bommen strax under hakhöjd. Har inte kört några fenor under 30cm på den brädan.

  • bjornen

    Member
    27 juni, 2009 at 17:01
    The_Novice;555779 wrote:
    Vad väger björnen?
    Jag tror vikten på seglaren påverkar trimmet rätt mycket. Jag väger väl knappt 70kg och tycker att man behöver lite större fenor än på de äldre Sonic brädorna för att få upp brädan ur vattnet ordentligt. Har inte själv haft några problem med att brädan är för livlig, snarare tvärtom. Kan ju även bero på att jag oftast kör 50 litarn, 76 kan jag dra rigg på så det är mer en slalom bräda för mig…

    Jag kör med mastfoten längst bak och bommen strax under hakhöjd. Har inte kört några fenor under 30cm på den brädan.

    Hejsan, jag väger 79kg. Ser att du i bilden på din bräda har bakre stropparna i mitten inre fästet. Jag kör stropparna längst bak/ut på både fram o bak. Kan det påverka ? Ska prova en 30 fena nästa gång få se om det går att flytta bak mastfoten. Det spelar ju egentligen ingen roll var jag har mastfoten bara det känns bra men det jag funderar över är om jag använder fel storlek på fenan ? Sista omgången på Haga sänkte jag bommen rejält och då blir det en helt annan gång, känns inte som jag ska stegra över när jag fäller bak riggen.

    //Björn

Page 2 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Akuta trimtips isonic 76

You must be logged in to create new discussions.