Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Åland är blåsigast
-
Åland är blåsigast
Publicerad av mbjorke på 5 augusti, 2003 vid 20:05Idag har det blåst som satin på Åland och imorgon ser det ännu bättre ut. 9-12 m/s idag, imorgon har FMI lovat 12-16 m/s. Vi var 9 personer på Lumparn idag (mycket för Åland i alla fall), helt kanon super duper…
Kommer att blåsa t.o.m fredag enligt prognosen på Windguru och Foreca. Hittils har den där Windguru stämt ganska bra faktiskt. http://www.windguru.cz/int/index.php?go=1&lang=eng&wj=msd&tj=c&odh=4&doh=22&vp=1&pi=1&id_user=8221
Är det någon annan som har positiva eller negativa omdömen om Windguru?
kungdenknege svarade 21 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
brorsans flickvän är från åland som dom ahr vart där en del nu över sommarn och han sa att det blåste som fan hela tiden. det stämmer altså?
-
Det stämmer nog att det blåser mer här än i dom absoluta närregionerna, men juli har inte varit bra här heller. Tur att man har Formula också, har börjat lite grann i år. Idag har det blåst igen, fast inte 16 m/s dock 10-12 m/s hela dagen. En av våra lokaltidningar dök upp och gjorde ett helsidesreportage i färg.
-
nä han var där mest under juni.
jag ska kanske åka upp en sväng på lördag. fast kan inte ha några prylar med mej.
vart surfar ni då?
tror vi skulle bo i mariehamn, eventuellt ta en tripp till föglö -
Jag har faktiskt undrat var det går att segla på Åland. Finns det någon lista över seglingbara ställen? Finns det vågställen? Var kommer man ner till vattnet vid Lumparn?
Inte att jag tänker åka precis nu, men kan vara intressant som resa i framtiden. -
Jag har sammanställt en liten karta för länge sedan var vi brukar surfa. Den hittar du här: http://www.msf.aland.fi/mbjorke/surfspot.html
Jag har inga körbeskrivningar på hemsidan, men ni kan maila eller ringa mig om ni är på väg till Åland och vill surfa så svarar jag säkert.
/marcus -
va?? åker ni inte ut till grynnor, kobbar och skär
och vågsurfar där.
Borde finna endel grymma vågor där
som vrider kring holmar, kobbar, och grynnor
men borde allttid gå att hitta sideshore.
Bara det är varmt i vattnet så, och man har båt och är flera. -
Tack Marcus,
Vi har spekulerat många gånger om hur Åland fungerar. Kanske värt ett besök lagom till höststormarna.
/Benny
-
finns det något windsurfingreseforetag som fraktar runt
surfare där ifall man kommer dit med grejorna
eller måste man ta med en cykelkärra.
Eller finns det några som vill ha soppapeng. -
Klart det finns det… Finns åtminstone fem heltidsanställda personer som gratis kör runt på windsurfare, vart dom vill. Hur skulle det annars se ut?
Skämt o sido, inte klarar man sig utan bil på denna ö, jo kanske om man har en tung och sjöduglig båt då, så att man kan åka ut till grynnor och skär som du skrev. Finns nog dom som brukar göra det också.
/marcus
-
En annan ö som är jävligt blåsig är Hallands Väderö. I alla fall om man ska tro SMHI’s Kustobservationer, för enligt dom så blåser där nästan alltid en 7-8m/s när det är totaldött i övriga Skåne. Man borde fan ta sig dit någon dag…
Logga in för att svara.