Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ålands surf???? Bilfärja 90 spänn!!!
-
Ålands surf???? Bilfärja 90 spänn!!!
Publicerad av frippe75 på 6 september, 2004 vid 07:23Någon som vet några bra spot’s på Åland??? Det kostar bara 90 spänn att åka över med båt…. Tips?????????
boman svarade 20 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Gör en sökning i konfen på “Lumparn” (eller “Slemmern” så hittar du några godbitar. En kille har lagt upp en karta med surfställen på sin hemsida, med lite bilder. Jag har också funderat på en sådan resa, men det har inte klaffat riktigt ännu.
/Matt
-
Va slut du e Frippe!
Men du ska ha cred för antusiasmen!
-
Och 50 kr per pers,
Degerssand på Eckerö,ett Apelbay i miniatyr funkar på sydväst. -
Om någon hittar tillträde till rejäl vågsegling på norra Åland, var god rapportera. Ställde frågan till ålandssurfsidans innehavare. Han hänvisade till Lumparn. Visserligen är ålänningarna hårda killar ….men till lumparn ställer jag mig tveksam. Det är ju en visserligen stor men ändå infjärd.
Vinden
-
Jag tror på iden. Det ser ofta bra ut på Åland när man kollar på windfinder. Hoppas att du rapporterar om du hittar nytt surf-territorium.
-
Hej hopp
Jag har landstælle på Åland och brukar surfa på Slemmern alltså den østra hamnen i Mariehamn det funkar bæst på syd.
Sen finns det Lumparen deæ ær bra på NNW till ONO. Dær blir det fina Vågor.!! -
…som newbie skall jag nog inte uttala mig utan att riskera “lögn och förtal”… dock vet jag att Lumparn, just pga sin “infjärdsegenskap” kan bli rejält skumpig, och inger respekt för båtförare… säkerligen kan det bli bra surfvågor där också, men som sagt, detta är inget jag personligen kan stå för eftersom jag själv inte provat…
annars är det väl bara att fara norrut och leta (Hotell Havsvidden kanske???), vi har ju hela Norrhavet som ligger på däruppe… fritt spelrum för vinden ända från Haparanda… 😉 -
Puckelpister i vattnet har vi redan sett för många, sånt leverar Tofta, Björkvik, Torö, Baggen flera ostkustspots alltför ofta – “skumpiga” fjärdar göra sig icke besvär ens om de nås för nittio spänn. Ge oss gotska Sandvikskvalitet på vågorna, då är jag beredd att ta “fel” färja till Euroland. Problemet är tydligen, som jag förstår mina åländska fiskepolare att norra Åland är rena gibraltar och ingen stans att komma till. Kom igen ålänningar försvarar er och ge oss riktiga vågspots ! För övrigt håller jag med Jeppe. Norra Åland är optimalt i vissa lägen eftersom vridning väst-nordväst-nord-nordost ändå dunkar tung, fler dagar segling på nordkörarna helt enkelt. Tack för hjälmen förresten !
Uff
-
Här är några vindstilla bilder från Degerssand, en kvart med bil från Eckerö färjan. ett mycket trevligt ställe om man vill ha en liten surf weekend.
Logga in för att svara.