Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ålder vid första framåtloopen?
-
Haha, ja det kan ju vara lite tvetydligt, jag åsyftade ju att det är loopen jag inte vågat mig på än(framåt) då.
Man letar efter DET ögonblicket, DEN vindstyrkan och vågen, aldrig är man nöjd, trots det loopas det vilt omkring en, man måste släppa spärren, när???
Sist var jag på G hade hjälmen med mig, och vart riktigt peppad för att prova, men då börjar det blåsa apa överriggad 5,0 (senare 4,2) och då blir man ju lite tveksam…
Men men jag får väl leva med det faktum tills jag kunnat klara av att gå “over the edge” vilket jag hoppas blir snartFokusera och loopa mera
-
bäst är det nog att satsa på små vågor då man inte
seglar så fort, 50cm duger.
tycker det är bättre också att rotera med vinden
och på sidan av grejorna (lite som cheeseroll)
lite mindre risk för överrotation då. -
dessutom sett en som pekade med brädnosen bakåt
först (lite med vinden också)
och som flög baklänges innan han skotade in.
Funkar det också, vad som är enklast vet jag inte riktigt. -
Asså, de e klart man blir lite mindre våghalsig när man blir äldre, men de e bara å försöka motverka det. Testa nya spot, större vågor, mer vind.. Mycket svår segling ger utslag. Får du sen chansen när en tillräckligt stor och brant våg dyker upp framför dig, tveka första gången, men inte andra!!! Men tillfällena är ofta sparsamma.. Spara då ihop till en resa till Gotland i tider som dessa så får du smaka på det godaste (eller näst godaste) i livet!
-
Svar till:
Jag håller med inläggen ovan.
Man blir fanemej fegare ju äldre man blir.Surfade feta vågor över korall, klättrade branta klippor
och satsade allt på min snowboard vid 20 års ålder men nu
när man nått 30 “tänker man sig för” innan och då blir det sällan några grymma trix.[/ QUOTE ]
MEN ÄRLIGT TALAT GUBBAR!!!!! GUBBAR!!!!
Ut och ladda!!! Det finns inget farligt med det!!! Ge järnet och fega inte så slår ni er inte!
Och har man dessutom åkt snowboard och laddat på det – då vet man hur ont det gör att slå sig. Men vindsurfing LANDAR MAN I VATTEN!!! Hur ont gör det på en skala? En halv kanske!!!??? Efter jag haft sex säsonger på snowboard och kom tillbaka till vindsurf så konstaterade jag att vindsurfing är “lowimpact”. Hur ofarligt som helst jämfört med en isig pist!UT OCH LADDA!
OCH!!!!
DEN PERFEKTA VÅGEN FÖR ER FÖRSTA FRAMÅT KOMMER ALDRIG!!!!
Gör det på första bästa och skit i om den är si eller så! Annars kommer ni bara att “tysksegla” fram och tillbaka hela livet!Nu är jag hård! Men det var ett jävla klagande och fegande i hela detta träd!!!! Så jag måste ju!
/Staffan
-
Ja det är ju dessa svar vi söker, motivation och övertygelse om att det bara att ge järnet!
Bra Staffan!!!
Nu ska alla ut och GE JÄRNET! -
Född -63, började vindsurfa -83/84. Satte min första framåt -89 (dvs 26 år ung). Min första bakåt -93 och min första push 2001. Min uppfattning är att det bara är att fortsätta ladda på… just nu har jag lite formulafokus men tänkte nog börja kita och/eller freestyla om några år. Ej att förglömma surfingen – någon gång ska jag väl byta ut min 9’0 Katzuma mot en riktigt skarp lite short board.
Första framåtförsöken: Det finns så många bra beskrivningar av hur det ska gå till rent tekniskt – självklart bra att gå igenom det i huvudet. Det jag tycker saknas är dock en beskrivning av hur man gör om man saknar modet (snarare än tekniken i teorin). Mitt råd: gör som teknikbeskrivingarna föreskriver – tills du ska skota hem och börja rotationen. Då blundar du och skriker – och se för faan till att fortsätta skota hem! Kombinationen blunda och skrika ger mycket MOD!
Jesper B
-
tycker det borde satsas mera på en riktigt
cool retromanöver, ett vanligt hopp där
masten pekar rakt ner, har inte sett det
sedan Aloha Classic videon 1985, grymt cool iallafall.
Lägga till donkeykick eller tabletop till
den är ju inte helt fel.
Då har man ju även direkt måttsticka hur högt hoppet var.Den coolast newschool manövern jag sett
var en Shove it som hoppades över en 1 metersvåg.
Faktiskt cool att hoppa över vågor att se dem som hinder,
ingen som tänkt på det tidigare? -
Kom på en grej till: Låt inte framåten förstöra din vindsurfing. Mitt huvudråd är som alla andras – ladda på – men samtidigt vet jag hur det kan gå troll i en sådan där grej. En mycket nära vindsurfingkompis tappade helt självförtroendet för att han inte vågade/kunde komma runt i framåten. Hela hans vindsurfing låste sig i flera år. Till slut struntade han helt i att hoppa, åtminstone i att försöka framåt. Plötsligt blev det kul igen för honom. Idag rippar han vågor som få andra och, trot om ni vill han har inte enbart fått höjd i sina hopp igen – ibland laddar han på en framåt! Jag hade en liknande grej för mig med bakåten. På 80-talet försökte jag hela tiden men det ville sig inte – allt blev tråkigt. Så la jag ner bakåten. Så en bra dag -93 så satt den bara där. Jag får för mig att sådant där ibland bara kommer av sig självt även om man inte pressar det. Det kanske tar lite längre tid att lära sig men man har desto roligare under tiden. Men som sagt: Blunda, skrik och håll i så kommer du runt!
Jesper B
-
Yo din gamle räv…
Kul att se att någon av dom gamla mjörn rävarna håller på fortfarande……vore kul och sammanstråla vid något bra vindtillfälle!!!/
Björn -
Finns en ganska bra artikel i ett nummer av Boards från 02 där en av boardskillarna (43 år ung, eller nåt sånt) lärde sig loopa. Den fokuserade inte så mycket på teknik utan mer på hur man laddade mentalt.
Ok, jag har fortfarande inte inte loopat, men artikeln var i ala fall bra :-). -
Även om det gör ont, så är huvudsaken att man hade roligt
när man gjorde sig illa.. Eller hur!Satte den vid 28 och verkar bara slå i hårdare och hårdare
med åren.Håller med Jesper!
Satsa och må gott!
-
Jag tycker det är helt OK för de som gör valet att låta bli. Det är ju inte ett tekniskt svårt hopp så man behöver ju inte vara direkt duktig för att göra det och det skall heller inte vara ett mått på om man är bra eller inte som vindsurfare.
Jag har flera kompisar som jag tycker är svinduktiga men som inte loopar överhuvud taget. Det är respekt det också.MEN!!!!
Om man tjatar om det och hur man skall ladda och inte vågar – då är det ju inte ett aktivt val! Då är man ju bara feg och inte nöjd med sig själv och sin segling! Och feg skall man inte vara. I så fall är det bara ut och ladda! Eller göra ett aktivt val att avstå från loopandet, skita i vad folk säger eller gör och sluta snacka om det./Staffan
-
Instämmer, gillar man inte att loopa och spinna runt så skall man stå för det. Jag personligen åker tex hellre offpist puder, hoppar lite när det är läge, än att snurra runt i en pipe. Ungefär samma som i vindsurfing hellre flow än fläng….
-
Jag har ett nummer av en spansk surftidning (Vela eller nåt?) där man faktiskt har en steg för steg instruktion, och då menar jag inte 1. sikta på en brant våg, 2. hoppa, 3. skotain osv. utan först övningar med bara riggen på land, sedan med riggen monterad på en planka med stroppar fortfarande på land, därefter “planerade kastfall med inskotning” dvs loop utan bräda för att till sist komma till “plattvatten-loopen” (den som egentligen roteras ganska mycket i sidled istället för över masttoppen). Trots detta har jag inte vågat testa, men jag har ju bara surfat sen 1982 och är 36 år så det kanske kommer, eller vad tror ni?:-)
Logga in för att svara.