Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ålder vid första framåtloopen?

• surf_matz

Medlem
    2 september, 2003 vid 14:20

Jag kommer varvet runt, men jag landar dem inte ännu! Prylarna har ju tagit lite stryk av alla försök men det är fan ta mig värt det! Grymm känsla!

Var i Marocko i sommras och det var tänkt att jag skulle lära mig där… men där blåste det som !*&/ och jag fegade lite för många dagar i början för att hinna lära mig ordentligt! smirk.gif

Ålder: 26.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 september, 2003 vid 15:58

21… då hände allt;) nu e ja 29;)

• sirjohnirie

Medlem
    2 september, 2003 vid 16:19

Jo, håller med dig till fullo, efter 15år snowboard, 15år skate och nu 2år ws så vet jag med stor säkerhet att tvekan bara leder till smärta, trasig utrustn och sist men inte minst en jävligt lång väntan innan man ens försöker sig på något bortom sin “mentalt förinställda/inbillade kapacitet”. Och som sagt är jag nu mest peppad på surf pga att man landar ju i vatten och kan toka sig nästan hur mycket som helst utan att det smärtar så länge man håller sig till de 2 enligt mig viktigaste grundreglerna inom all hoppning:

1. När du väl bestämt dig för att ladda på så måste du helt utan tvekan satsa till 150% och genomföra hoppet/tricket så långt det bara är möjligt.
    Detta för att ju närmare målet du kommer, dvs landa på brädan i upprätt läge med riggen i hand, desto mindre blir risken att skada sig själv eller utrustn då du i motsatt fall oftast inte har kontroll på varken din utrustn eller din egen position i förhållande till vattnet crazy.gif. (i synnerlighet när det gäller loopande)

2. HÅLL I GREJJERNA! Så fort du släpper bommen eller åker ur stropparna, oavsett manöver så ökar risken dramatiskt för dingad utrustn. Sen är ju risken att du sätter det det du försökte med ganska så obefintlig wink.gif
    Vidare behöver det ju inte vara så i ALLA fall, känner man att det går åt helt åt helvete redan i början så kan man släppa grejjerna då man fortfarande har kortoll med stor risk att få plåstra om brädan. (ska precis ut och lägga på första lagret glasfibväv och polyesterplast på min numera leende nos efter ett misslyckat pushloopförsök då jag flög ur stropparna och fick släppa bommen..)

Jajja, det är min relativt “oerfarna” uppfattning om saken. Jag vet iaf att det handlar mycket om psykologi.. Och sen ska man helst ha en liten skruv lös grin.gif

Sluta elta börja volta helt enkelt!

/Johan

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2003 vid 07:25

Respekt till Kesse, modigt att satsa, slå sig utav helvete o endå fortsätta.

• fnassel

Medlem
    3 september, 2003 vid 12:53

Satte mina första frammåt -87 på pozo 21 år gammal. Har inte slutat sedan dess.
    För att svara på Staffans fråga hur ont kan det göra? tja mitt benbrott på grönhögen i våras, på en lätt överroterad men landad framåt, gjorde jävligt ont, sådär en 9a på en skala.
    Men för alla Er som kanske blir avskräkta, snart sitter den igen! Ännu är benet för dåligt tränat men sen ska jag på’t igen och nu är jag altså 37. Man blir aldrig för gammal!!!
    cool.gif
    Hälsningar Fnassel

• calle_kuling

Medlem
    3 september, 2003 vid 13:27

Vad händer om man försöker volta i stormvågor på 3+ meter? Även om man fegskotar borde man väl kunna komma runt 2 varv åtminstone?! Hur lätt är det att sätta volten i en riktigt brant stor våg?

• fnassel

Medlem
    3 september, 2003 vid 14:13

Har ingen aning! För dubbla loopar har jag nog passerat rätt ålder! Då bryter jag väl båda benen!
    Jag tror personligen inta att det är särskillt svårt att komma runt två varv! hinner man runt ett på platt vatten skall man väl hinna runt två på allt över 1 meter. Där är nog problemet ännu större att våga hålla kvar.
    En brant 3+ våg är inte som gjord för frammåt! det är lättare med en något flackare våg. Branta vågor lämpar sig bättre för bakåt, och att ställa en dubbel sådan det vågar man ju knappt drömma om!

Fnassel

• calle_kuling

Medlem
    3 september, 2003 vid 14:51

Vore koolt att sätta dubbel framåt innan man sätter en enkel grin.gif Klart också att det borde vara enklare att hinna sätta framåt i ett högt och tidsgivmilt hopp ?! Man behöver ju inte skota lika mycket eftersom masten kan rotera helt vertikalt!?! Men visst man utgår från olika lägen i olika branta hopp..

Sedan senaste “nästan storm”-surf har jag gjort många ganska höga hopp, genom att ställa sig stabilt och stumt över brädan kan man utnyttja farten och lyftkraften från vågen och hoppa högre. Har gjort rätt många försök på framåt, men aldrig att jag försökt samtidigt som jag hoppat högt. Kombinationen borde inte vara alltför avlägsen, jag fyller förhoppningsvis inte 24 (nu i okt) förrän den sitter crazy.gif

Känner mig mindre våghalsig men har bättre självförtroende än förr vilket gör att jag vågat satsa mer ändå än förr.. Näst sist gjorde jag bakåtvolt utför ett 9 meters cliffjump, överroterade dock och landade på ryggen.. (bild under galleri/övrigt) .. Sista galna var att ta för mig att dra med fullspeed rakt på en stormvåg och hälsa på jesus bland molnen.. Har tidigare nästan satt dubbel framåt med snowboard i bigjump osv osv.. så vafan, med rätt krafter sitter vadsomhelst!

• sirjohnirie

Medlem
    3 september, 2003 vid 15:15

Tja, kollade på bakåtcliffet, fråga: hur kan det va en backflip då du inte ens börjat rotera och är hlvvägs ner för droppet?

• calle_kuling

Medlem
    3 september, 2003 vid 15:17

Jag har redan roterat en bakåt wink.gif Skulle gjort om hoppet om jag inte blivit så mörbultad av att landa på ryggen. I efterhand skulle jag inte hindrat rotationen och istället satsat på dubbel balåt! crazy.gif

• ippa

Medlem
    3 september, 2003 vid 15:41

citat: Men för alla Er som kanske blir avskräkta, snart sitter den igen! Ännu är benet för dåligt tränat men sen ska jag på’t igen och nu är jag altså 37. Man blir aldrig för gammal!!!
    Hallå där! Vad säger mamma om det?

• sirjohnirie

Medlem
    3 september, 2003 vid 15:48

okej, i see.. smärtsamt de där me att överrotera bakåt. visst är det hänget på vänster sida på väg ner till huvudliften? en polare rasade 6m ner där i våras, de var så sjukt för vi skråade ut ovanför och jag åkte precis framför och när jag kollade bakåt var han helt försvunnen shocked.gif. Som tur va så landade på snön som släppte vid fallet och vi kunde gräva ut honom oskadd wink.gif
    Sorry, lite off-tråd där..

• waterboy

Medlem
    3 september, 2003 vid 16:04

Hur mycke planing är bäst egentligen? precis planing, lagom, lite överriggad?
    men lagom är förståss alltid bäst.
    /Abbe

• ola_p

Medlem
    3 september, 2003 vid 16:07

precis planing i fotstropparna till lite lagom e väl bäst??

• voodoo

Medlem
    3 september, 2003 vid 16:22

på plattvatten…överriggad med ordentligt tryck i seglet så man inte behöver jobba ihjäl sig för att få luft under brädan..
    Snart 38 och inget kvar att vara rädd om wink.gif

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ålder vid första framåtloopen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.