Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing äldre segel nyare bräda

• äldre segel nyare bräda

Publicerad av mattias800 på 28 augusti, 2008 vid 17:56

Hej!

En snabb fråga undrar bara om man kan kombinera mina segel från ca -01-02 med en lite nyare bräda har ett 5,4 och ett 6,5 vill ha en bräda på ca 140-150 liter.

oscar svarade 16 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • Knatte

Gäst
    28 augusti, 2008 vid 18:44

@mattias800 494768 wrote:

Hej!

En snabb fråga undrar bara om man kan kombinera mina segel från ca -01-02 med en lite nyare bräda har ett 5,4 och ett 6,5 vill ha en bräda på ca 140-150 liter.

Det bör kunna funka fint, då ålderskillnaden inte är så stor..:smile:

• mattias800

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 10:19

det låter bra tack för hjälpen.

• glader

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 14:10

Hur mycket har du seglat sedan 01-02? Kombinationen av så mycket volym med så små segel känns inte optimal om du kommit över de första grunderna.

• rasmus_w

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 14:31

Tror Knatte missade volymen. Fast 6.5 funkar på 150l även om det inte är optimalt. Jag har seglat fullrace från -93 på min 150l och det funkar. 5.4, däremot, nej.

Däremot tror jag inte åldern spelar roll om bräda och segel matchar storleksmässigt så länge vi snackar 2000-tal eller kanske sent 90-tal.

• Knatte

Gäst
    29 augusti, 2008 vid 16:29

@Rasmus_W 495138 wrote:

Tror Knatte missade volymen. Fast 6.5 funkar på 150l även om det inte är optimalt. Jag har seglat fullrace från -93 på min 150l och det funkar. 5.4, däremot, nej.

Däremot tror jag inte åldern spelar roll om bräda och segel matchar storleksmässigt så länge vi snackar 2000-tal eller kanske sent 90-tal.

Nä:grin: ,jag missade inte alls volymen och att 150 liter inte är speciellt lyckat till detta 5.4 kvm. Men jag tolkar det snarare som att han antagligen inte kommer segla med fullt tryck med 5.4 kvm, utan mest ta det lilla lugna :tongue:

Dvs jag tolkade det som att det inte blir fullrace 5,4 som det skall användas till. Jag började skriva ett långt inlägg om just att 5.4 kvm inte är optimalt mm. men raderade detta och bara svarade på frågan om segel från 01/02 fungerar bra ihop med nyare brädor.;)

• mattias800

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 22:07

Jag har inte surfat mycket köpte ett paket i sommras med en lite mindre bräda och trodde att jag skulle kunna lära mig på den, men det går inte så bra så nu kanske jag ska leta upp en lite större bräda och se om det går bättre då. Eller ska jag kanske sälja hela paketet och köpa ett annat helt paket som är mer anpassat för nybörjare. Kom gärna med lite förslag.

• oscar

Medlem
    30 augusti, 2008 vid 06:30

Det kommer funka bra om du är nybörjare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing äldre segel nyare bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.