Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Äldre slalombräda runt 110-120 liter?
-
Annars är ju Mistral Flow en trevlig bräda.
Ålberga? Då kan du ju hälsa på oss i Nyköping. Vi finns vid Örstigsnäs. -
@MacTS 475341 wrote:
det var en snabb och trevlig bräda. Speciellt om du får tag i carbonmodellen
Det ballaste med den brädan är att den inte kan tailwalka( vad
beror det på egentligen? att den är lång och rak där bak?),
tänk om jag kunde säga det om mina andra brädor.Nåja, den har jag gjort 28,5 knop med med NP RX2 8,4 i
äckligt mycket vind:cool2:
Man kommer liksom alltid hem på de där grejjerna, blåser det
för lite så gör den långa vattenlinjen att man kan ta kryss
i deplacement och ökar vinden med 7 meter så tailwalkar den inte,
men det kan vara riktigt scary på undanvinden då :tongue: -
ALLA slalom/speed brädor kan ”tailwalka”, det gäller bara att köra tillräckligt stort segel i tillräckligt mycket vind…Har inte ägt/kört en endaste bräda som inte ”tailwalkat”…Mina ”värsta” tailwalks va just på en BIC, en Adagio…Den allra värsta tailwalken skedde i ordentligt med vind med ett 4.5 ART Speed Pro, hela skiten bara lyfte ur sjön, väl uppe i luften fick jag världens katapult framåt, fortfarande ikrokad flyger jag framåt helt okontrollerat o i nästa sekund ligger jag i seglet ovanför bommmen (som jag fortfarande håller i*haha*), det var en av de dagarna för länge sen då alla gick o väntade på mindre vind*haha*.
-
Haha, den sortens tailwalk upplevde jag med en gång för länge sen. Helt plötsligt bara lyfte brädan och steg till kanske nån halvmeters höjd. Fast efter det så det annorlunde ut. Brädan liksom ”åkte ifrån mig” (jag tror jag hade råkat kroka ur eller nåt) lite uppåt och själv blev jag liksom hängandes där i tomma luften, lite som seriefigurer som springer utför ett stup och bara ramlar när de råkar titta ner. Sen blev det lite simmande för att komma ikapp brädan. Bic Electric Rock och North Delta 4.5, fan vilken skön kombo det var!
-
@kinetic 475590 wrote:
ALLA slalom/speed brädor kan ”tailwalka”, det gäller bara att köra tillräckligt stort segel i tillräckligt mycket vind…Har inte ägt/kört en endaste bräda som inte ”tailwalkat”…Mina ”värsta” tailwalks va just på en BIC, en Adagio…Den allra värsta tailwalken skedde i ordentligt med vind med ett 4.5 ART Speed Pro, hela skiten bara lyfte ur sjön, väl uppe i luften fick jag världens katapult framåt, fortfarande ikrokad flyger jag framåt helt okontrollerat o i nästa sekund ligger jag i seglet ovanför bommmen (som jag fortfarande håller i*haha*), det var en av de dagarna för länge sen då alla gick o väntade på mindre vind*haha*.
Tja.
Jag har aldrig varit med om att Vivace 282 gör det (trots RX2 8,4 i 12m/s, då var jag RÄDD), men allt annat jag kört på har gjort det, men det kanske beror på att jag är/var så lätt när jag körde den(vägde 67-68 när jag körde den? (för lätt för att trycka ner aktern i fart?).
Sen kanske den gjort det för andra (har ni kört en 282? den ligger som ett
märkligt strykjärn vilket besvärade mig på undanvinden, var scary för mig).
De F2, Thommen, Starboard, Windtech och one-off + hembyggen jag
kört har alla en tendens att tailwalka som jag aldrig upplevde på 282an.Skitsamma mycket kul hade jag på den.:smile:
-
kinetic;475590 wrote:ALLA slalom/speed brädor kan ”tailwalka”, det gäller bara att köra tillräckligt stort segel i tillräckligt mycket vind…Har inte ägt/kört en endaste bräda som inte ”tailwalkat”…Mina ”värsta” tailwalks va just på en BIC, en Adagio…Den allra värsta tailwalken skedde i ordentligt med vind med ett 4.5 ART Speed Pro, hela skiten bara lyfte ur sjön, väl uppe i luften fick jag världens katapult framåt, fortfarande ikrokad flyger jag framåt helt okontrollerat o i nästa sekund ligger jag i seglet ovanför bommmen (som jag fortfarande håller i*haha*), det var en av de dagarna för länge sen då alla gick o väntade på mindre vind*haha*.
Det där kallar jag för helikopter-kastfall… 😀
Logga in för att svara.