Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › aliminium mast
-
aliminium mast
Publicerad av anonym-anvandare på 22 maj, 2002 vid 19:28Är en Aliminium mast nåt att ha?
anonym-anvandare svarade 22 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Blir inte dom böjda efter ett tag? Har aldrig kört med en men har för mig att den var med i inlägget om dom sämsta surfgrejorna. Jag tror att epoxi masterna spöar alu och kostar ändå under 1000. Annars finns det rätt billiga carbon master.
-
Så vad har du gjort?
Köpt?
Provat?
Eller definitivt gått över kolfiber som alla andra? -
Hmm, min smärre erfarenhet säger att aluminium är bättre, men man får räkna med en betydligt mjukare mast än epoxy, å andra hälften blir riggen lättare..
(Inte för att jag förespråkar det, för 7 år sen kanske jag gjorde det)… Kol är “bra”!!
-
Aluminium är nog ett passerat kapitel……North gjorde bra alu master på 80 talet men inget som passar till dagens segel. Styva som bara den var dom men passar inte till moderna segel som ska tvista och flexa och kan riggas med mycket större register.
-
Hade alu-mast påp min juniorrigg på typ 2 kvadrat när jag var tre år. Helt värdellöst böjer sig hela tiden och går ej att återfå i normalt skick!
Carbon krossar och kommer alltid att göra!!
-
hade en north alu mast borde
bara inte ha seglat vågor i ringenäs med
den ty det blev konstant kvarstående böj.
Epoxymast är nog bättre i vågor -
Vad tror du kolfibern i kolmasterna är hoplaminerade med, björnklister ?
Jag tror att du menar glasfibermaster laminerade med epoxi istället för polyester när du säger epoximaster.
Logga in för att svara.