Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Allroundbräda?

• Allroundbräda?

Publicerad av neven på 4 maj, 2005 vid 14:36

Jag är sugen på att byta bräda från min gamla SS Drake 147 från förr, till något mindre och nyare. Jag väger 55 kg och har hållt på i en säsong ungefär. Kör oftast i choppiga förhållanden.

Vad är det för storlek på bräda som jag skall ha? runt 130? eller mer åt 120 hållet? Är det nån som har en bräda att rekommendera för ett “långt-ifrån-proffs” men som man kan utvecklas snabbt på? Hur upplevs en kort bräda jämfört med min nuvarande?

Om nån har tips så tas de gärna emot!

kaiser svarade 19 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • patrikol

Medlem
    4 maj, 2005 vid 18:01

Proffsen går mot lite längre och lite bredare brädor. Jag själv har precis bytat till en lite större och lite bredare bräda 132/39 funkar skit bra för mig men nu väger jag betydligt mer än dig 92 kg. skall du köra när det blåser så in i hel. hoppa högt som f.. så skall du ha en kortare smalare bräda skall du köra allround och när det blåser lite mindre så skall du ha en lite större bräda.
    Lycka till.
    Du väger iofs. så lite att brädstorleken har mindre betydelse i ditt fall.

• zoolander

Medlem
    4 maj, 2005 vid 19:31

jag gillar min bruntti 125 wood.. den e smalare än patriks..

• stebe

Medlem
    4 maj, 2005 vid 20:32

118×35, men mina 68kg planar före alla andra iaf..så om jag var du skulle jag satsa på nån liten skön planka..

• luuddee

Medlem
    4 maj, 2005 vid 21:55

hmm jag har kört ganska många olika nu.. och själv bestämt mej för 128×38.. men jevlit skönt att köra mindre ibland också.. men ja tycker allround bräda typ 125-130

• cortex

Medlem
    8 maj, 2005 vid 19:29

Jag säljer Litewave… och har hittils inte haft någon missnöjd kund på Freestyle 125 (eller någon annan Litewave heller för den delen). Jag använder den själv som allroundbräda och den är väldigt bekväm i chop.

Jag kommer att vara nere kring Göteborg en hel del i sommar, så det är bara att säja till om du vill testköra.

Kolla på http://www.kajtech.nu för mer info.

/Kaj(Tech)

• neven

Medlem
    9 maj, 2005 vid 09:16

Tack för alla tips! Det blev en hel del åka av i helgen och fick testa en Naish Thorn 128, en Cabrinha Icon och en Tablas 120 och tyckte att alla var flera snäpp skönare än min gamla. Svårt dock att säga att en var “bättre” för mig än någon annan…

Så jag har väl kommit fram till att runt 125 borde vara finfint. Hur är det med bredden då? Vill man ha en bredare bräda eller smalare? Vilka egenskaper är kopplade till bredden? Jag bör inte ha problem med att plana eftersom jag är så lätt.

Om det är någon som har en bräda att sälja av typen Thorn, SX, Misfit, JamiePro, Litewave, Tablas osv hör gärna av er till mig. Jag testar gärna!

Cortex: Säg till när du är i Gbg nästa gång och det är kitebart väder så testar jag mer än gärna.

• neven

Medlem
    10 maj, 2005 vid 17:16

Jag har hittat en jättebillig ny 2004 Slingshot SX122!
    Är det nån som vet hur denna är? Det enda negativa jag läst är att den är lite tung. Är det ett problem?

• kaiser

Medlem
    13 maj, 2005 vid 15:49

ja det e ett problem om brädan e för tung.
    smal bräda plöjer vågor bra. bred bräda inget grepp i choppigt vatten. sen har ju klart outlinen en viss betydelse, lixom konväx/konkav

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Allroundbräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.