Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Allroundbräda för nybörjare
-
Allroundbräda för nybörjare
Publicerad av roosen på 10 juli, 2011 vid 16:49Jag håller på och samlar ihop till en komplett utrustning och har nu kommit till brädan, sen kan jag börja åka. Jag är 1.85m lång och väger ca 75kg. Jag vill gärna ha en bräda att utvecklas med så jag inte behöver skaffa en ny i närtid.
Vad finns det för alternativ för en billig peng?
Köpa nytt eller begagnat?
Vad bör jag tänka på?Tacksam för hjälp
skanepaul svarade 13 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Naish Haze 136 kan inte bli fel -riktigt go bräda før nybörjare som man kan växa med( räknar med att du ska ha en vanlig allround tintip). Så länge brädan e hel hade jag köpt beggat. Sparar mycket på det. Testa några olika demobrädor och välg sen en som passar til din åkstil/din favorit plats. Vill du mest bare cruisa i choppigt vatten e Naish Sol riktig nice. Jag diggar själv Cabrinha Caliber 136 med Liquid Force Luxury pads. Tänk på att brädan nog spelar mindre roll i utrustningen (jmf med t.ex. kite, straps og våtdräkt). Blir svårt o göra ett riktigt dåligt brädköp tror jag (så länge du inte köper helt fel längd). Välg dina straps med omsorg bara. Kom ihåg att vissa brädor kan vara riktigt fina til en annan person men funka dåligt för dej. Jag har kørt några Crazy Fly brädor (bl.a allround), som har fått riktigt bra kritik i massa tester men som sprutade vatten i trynet på mej konstant. Testa testa testa 😉
Lycka till =) -
Det är väldigt svårt för någon annan att veta var som är rätt eller fel för dig.
Om du har möjlighet att prova olika modeller så gör det.
Jag gillar t.ex mycket rocker andra gör det inte så det bästa är att prova sig fram.
Kanske är det bättre att köpa en bräda som funkar bäst till det du helst vill göra och inte en som är
lite medel på allt? -
LF recoil! kompispris! bästa allround brädan på marknaden! håller för allt.!
http://www.nocomply.se/2010—brdor/8087-recoil-134.html -
Hej, så här från en nybörjare till en annan när det gäller brädor:
1. Brädan är mycket viktigare än vad många säger. Jag hade själv ett helsike att få ordning på grunderna i kitening, och prövade allt utom att byta bräda, just eftersom det var så många som påstod att brädan spelade mindre roll. Till slut prövde jag en Placebo Pill bräda och detta var som natt och dag. Plötsligt kunde jag komma upp utan problem och stanna uppe i vind. Placebon var dock inte särskilt skön, även om den var effektiv så jag köpte, efter att ha provat några olika, en North Gonzales, som inte tar vind lika bra men är mycket skönare i känslan.
2. Köp en lite större bräda än vad de duktiga surfarna säger till dig. Du är inte lika effektiv i ditt srfande som de är och behöver därför en större bräda för att kompensera. Dessutom kommer du som är nybörjare antagligen inte att gå ut nä det är särskilt stark vind till att börja med (du BÖR inte gå ut i stark vind). Svagare vindar är säkrare , men också svårare att stanna uppe i vind i, då behöver du en större bräda. Jag skulle rekommendera en som är 140 eller längre till dig, men hur lång brädan ska vara beror också på hur bred den är.
3. Välj en bräda med ganska lite rocker till att börja med. nu är jag ute på hal is och vet inte riktigt om jag har rätt, men min upplevelse är att en med plattare rocker är svårare att svänga och tricka med, men i gengäld stabilare och lättare att hålla vind med.
4. Jag skulle helt klart köpa n beggad bräda om jag hittade en som passade. själv letade jag dock ganska intensivt efter stora, nybörjar vänliga brädor som beggade, men detta visade ganska svårt att hitta och jag själv köpt därför en ny.
Sist då en rekommendation: själv är jag GRYMT nöjd med min North Gonzales…
-
Tack för snabba och uttömmande svar.
Är det något man absolut inte ska köpa som nybörjare?
-
Med dagens priser hade jag inte köpt något äldre än 2009.
Just nu tror jag inte det spelar så stor roll vad du köper.
Logga in för att svara.