Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Allt högre priser
-
@Svenne 480978 wrote:
Inflation ökar och sysselsättningen minskar för att du tror på det som står i skitblaskorna. Jag jobbar så att jag kräks, här finns f*n inget sysselsättningsproblem.
Kan bara hålla med dig Svenne… Har jobb upp över öronen på firman jag jobbar för.. Full syning året ut och en bit in på nästa år som det ser ut nu…
-
@SWE 496 481090 wrote:
Kan bara hålla med dig Svenne… Har jobb upp över öronen på firman jag jobbar för.. Full syning året ut och en bit in på nästa år som det ser ut nu…
Ja här i Stockholm oroar vi oss ju mest för att det tycks vara nån allmän skyldighet att alltid oroa oss för lite framtidshot. Däremot har jag hört sägas att det är lite dystrare utanför Stockholm.
-
Jo det kan så vara att det kanske är lite dystrare utanför Stockholm.
Men jag ser på våra leverantörer av material att
1. Antingen kan de inte leverera p g a att de inte hinner tillverka det vi beställer. Normalt sådant som grossisten brukar ha hemma på hyllan eller
2. så drar tillverkarna öronen åt sig och håller inte samma lager som de brukar i leverantörs/tillverkarleden.Men som sagt så känns det som det fortfarande är bra fart i byggsektorn som jag jobbar i.
-
Här har ni ett miljövänligt alternativ.
http://www.konanordic.com/News.aspx?nId=8ca487706277bda&nPi=0mvh
Joachim -
17 kronor milen kostar min surfbuss i soppa.. sen att jag köpte 6st nya däck sänkte inte direkt driftkostnaden, nu är däcken värda mer än bussen!
Vi är iaf miljövänliga när vi utför vår sport.. jag läste om en ny sport, s.k. wakesurfing där de snelastar en +250kWs motorbåt för att bygga upp en brant minivåg som det faktiskt går att surfa på utan lina. Frågan är om bensin priset verkligen är dyrt när sådana sporter ploppar upp??
-
@blåbussen 481225 wrote:
17 kronor milen kostar min surfbuss i soppa.. sen att jag köpte 6st nya däck sänkte inte direkt driftkostnaden, nu är däcken värda mer än bussen!
6 st däck, har du dubbelboggie bak eller? 😉
-
Råvara för oljan har gått upp en del, men hur mycket skatt är det inte?
Det är väl den stor delen till att det är så dyrt.
-
@sebbe87 481232 wrote:
Å andra sidan är det tack vare skatten som ökningen har varit ganska blygsam. I länder med låga eller inga bensinskatter har priset mer än tredubblats. USA är ett av förlorarländerna, de har byggt hela samhället kring att det alltid är billigt att ta bilen och plötsligt är det inte längre det.
-
Bensin är fortfarande för billigt. Ska upp till ungefär det dubbla innan folk verkligen minskar bilkörandet sägs det ju.
-
Knatte
Gäst9 juli, 2008 vid 08:19@sebbe87 481232 wrote:
Oljepriset har inte gått upp en del: Det har fördubblats/tripplats på bara något år..
Oljepriset under 140 dollar fatet
Den amerikanska råoljan föll med 2:69 dollar till 138:68 dollar per fat på tisdagen, vilket är den lägsta noteringen sedan den 26 juni i år, rapporterar Reuters. I London backade Brentoljan med 2:27 dollar till 139:60 dollar fatet.
Orsaken är Irans mjukare hållning i förhandlingarna om landets kärnvapenprogram samtidigt som experter bedömer att orkanen Bertha som bildats över Atlanten inte kommer att blåsa sönder några oljeplattformar till havs.
Oljepriset har fallit med över sex dollar sedan toppnoteringen på 145:85 dollar per fat i förra veckan.
För bara ett år sedan lår priset på 50 dollar/fatet och ytterligare några år tillbaka så kostade faten omkring 35-40 dollar/fatet..Så att inte bilbränslet inte kostar betydligt mera just nu är ju förvånande. men isf är ju skatten som ligger på ca 60-65 % av bensinpriset, så det är ju den stooora boven i priset..
-
Med andra ord så bör man bo vid havet för å slippa använda bilen för att kunna komma ut å surfa.
2010 skulle det komma ett antal miljövänligare bilar men innan dess kommer priset för bränslet stiga enormt.
-
Ska man bo vid havet nära en större stad får man ju vara beredd att betala för det. Du kommer nog rätt många surfmil x år innan den kostnaden överstiger skillnaden i boendekostnad. Dessutom finns det ju en stor risk att ditt arbete inte ligger vid havet vilket leder till att du får en dyrare pendlingskostnad till jobbet. Mycket man får väga för och emot.
-
@Nachoman 481282 wrote:
Ska man bo vid havet nära en större stad får man ju vara beredd att betala för det. Du kommer nog rätt många surfmil x år innan den kostnaden överstiger skillnaden i boendekostnad. Dessutom finns det ju en stor risk att ditt arbete inte ligger vid havet vilket leder till att du får en dyrare pendlingskostnad till jobbet. Mycket man får väga för och emot.
Helt klart, och risken finns även att det går åt mer bensin för att köra till jobbet varje dag från havet, än att man kör till havet när det är surfbart 🙂
Men visst vore det underbart att komma hem och äta middag samtidigt som man spanar ut genom fönstret på de stora vågorna man just ska ut och rippa efteråt.. -
Minska ner på skatten så det blir billigare att köra bil igen. Vi lär aldrig ta oss ur en ev. lågkonjunktur med dyra transportkostnader
Logga in för att svara.