Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing allt tryck på framfoten/armen

• allt tryck på framfoten/armen

Publicerad av skansen på 26 juni, 2005 vid 14:48

efter att idag ha provat mina nya prylar kan jagb ara säga att det jag gjort förut inte är i närheten av detta. förr körde jag på en 80-talspråm och nu har jag en RRD funstyle 135 liters och ett arrows 6.4 kvm segel. skillnaden är ju som natt och dag cool.gif

en sak som jag dock inte lyckades klura ut var att jag ofta fick all kraft på framfoten och framarmen, hade nästan kunnat ställa mig på bara framfoten och haft lika bra balans ändå. vad gör jag för fel då? känns ju som att det är bättre om fördelningen är jämnt spridd.

och så vill jag bara avsluta med att när jag kom upp i planing för första gången, JÄ***R vad det gcik undan. helt sjukt roligt! grin.gif

skansen svarade 19 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • lars_k

Medlem
    26 juni, 2005 vid 17:44

En grej är att du kan ha haft för lite uthal och därmed buken och tryckpunkten för långt fram i seglet. Eller var det så enkelt som hängselelinorna för långt bak…? Du ska kunna hänga endast i hängselen ”no hands” när du planar.

• skansen

Medlem
    26 juni, 2005 vid 20:01

hmm hur menar du nu? blush.gif antar att du menar att jag ska dra åt mer ute i bommen.. stämmer det?

glömde säga det angående hängsele. har inget sådant så om det var som du sa vet jag inte, men tack för tipset för framtida selen smile.gif

• Knatte

Gäst
    26 juni, 2005 vid 20:10

Han menar att du kan ha dragit för lite i bakkanten av bommen. Då kan du få för stor buk i seglet och detta gör seglet ohanterligt.

Det kan också vara att du har dragit för lite i nedhalet av seglet. Då kan du få ett liknande problem, med dålig balans.

Oftast står det på seglet vilka mått du skall rigga med. Men generellt sett, så skall man dra väldigt mycket i nedhalet, för att få det rätt enligt instruktionen. tongue.gif

• jester

Medlem
    26 juni, 2005 vid 20:14

Be någon lite mera erfaren kille/tjej att titta på hur du har trimmat grejorna. Finns många som vill visa hur mycket dom kan… wink.gif

• lars_k

Medlem
    26 juni, 2005 vid 20:39

Japp. För lite nedhal ger också tryck i toppens akterlik och instabil rigg. Allmänt kass känsla i riggen beror ofta på för lite nedhal. Dra som satan i nedhalet. Akterliket ska vara löst från toppen ner till 2:a lattan normalt sett.

• skansen

Medlem
    26 juni, 2005 vid 21:17

tackar för alla tips. kan nog stämma att jag dragit föär lite i nedhalet för det blev lite slappt runt masten på undre halvan av seglet så att säga, seglet stramade inte åt riktigt runt masten om ni förstår hur jag menar. får prova att dra mer i nedhalet, ska ner imorrn och köra igen cool.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing allt tryck på framfoten/armen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.