Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Allt var knas idag!

  • Allt var knas idag!

    Publicerad av consigliere på 12 augusti, 2007 vid 02:26

    Idag kändes det som att jag tagit ett steg tillbaka i utvecklingen. Kanske berodde det på att mitt fokus låg på att komma i hängseletamparna för mycket så jag glömde bort allt annat viktigt att tänka på. Jag är ingen hejare på fysik men kan någon förklara för mig om det är möjligt att jag kan skylla på att flytkraften i brädan försämrades märkbart av att jag surfade i sötvatten? Som människa vet jag att jag flyter lättare i saltare vatten men är osäker på om det kan göra någon större skillnad när man står på en flytkropp?
    Hur som haver så kändes det helt sjukt och brädan ville sjunka eller gräva ner sig hela tiden idag till skillnad mot annars.
    Jag kom efter mycket om och men i hängseletamparna 3 gånger men då blev jag så lycklig över fenomenet att jag stupade. Är det lättare att öva att komma i dem när man är underriggad? Jag körde på 7.5 idag men jag fick tillslut så mycket pump i armarna att jag gav upp. Orkade inte ens öppna en petflaska efteråt.

    rillestark svarade 17 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • jps

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 07:04

    Bärigheten är bättre i saltvatten. Kan inte procenten men en del är det i alla fall.

    Tamparna är mest en fråga om övning. När jag var i det stadiet kändes det svårt jobbigt och omöjligt ett tag. Rätt snart känns det helt naturligt och ganska lätt. Du ska inte vara underriggad. Ju mindre vind desto svårare med tamparna.

    Öva på så fixar det sig snart!

  • nlc

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 07:23

    Kanske att mastfoten satt lite för långt fram? Har själv märkt att bara 2-3 cm längre fram än normalt kan göra att man får vara väldigt noggran med hur man balanserar rigg och egen vikt mot varandra så att inte nosen dyker och gräver ner sig i vattnet.

    Det är lättare att träna på i- (och ur-) krokning när man är lagom riggad så att man lätt kommer upp i och behåller planing.

  • consigliere

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 10:57

    Mmm ok, det dumma med att jag hade så mycket segel igår var bara att min tid på vattnet blev kort då mjölksyran i armarna satte stopp. Hade nog orkat öva tampar längre med mitt mindre segel.:/ Jag kör på 30′ tampar (vario) och en sittsele som jag tvingar upp så högt jag kan och bomen i axelhöjd men det känns ändå som om det är långt till öglorna… som förövrigt oftast behöver rättas till med handen för de tappat form eller lutar mot seglet.

    Det kan nog stämma det där med mastfoten, för faktum var att jag tittade på en instruktionsvideo häromdagen och de tipsade om att centrera den 135cm från aktern vilket i mitt fall blev längre fram än vad jag brukar ha den. Ska prova att flytta tillbaka nästa gång igen.

    /Anders

    P.S.
    I den där instruktionsfilmen (Beginner to winner med J. Hall) så förespråkar han att man skall öva i och urkrokning In non-planing conditions Men det kanske är långt ifrån en allmän åsikt?
    D.S.

  • simpa

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 11:18

    @Consigliere 404662 wrote:

    P.S.
    I den där instruktionsfilmen (Beginner to winner med J. Hall) så förespråkar han att man skall öva i och urkrokning In non-planing conditions Men det kanske är långt ifrån en allmän åsikt?
    D.S.

    Det är klart att det kan vara bra att öva på, att kunna kroka i och ur är a och o. Jag själv kan inte känna någon större skillnad på att kroka i och ur om man planar eller inte, det är en vanesak. Ett tips om du har svårt att komma i och ur, du ska nästan hoppa lite, måste jag göra framförallt när jag ska kroka ur.

  • consigliere

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 19:37

    Tack för tipsen allihop. Längtar redan ut och hoppas på vind till kommande helg.

    Tänk om man ändå ägde en bil, vad mycket enklare allt skulle vara att komma ut på vardagarna.

  • musmupp

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 21:49

    Hej! Är själv nybörjare och hade samma problem. Sänkte bommen bara 1tum och vips var det märkbar skillnad med krokandet. Mina problem yttrade sig även i att det var lätt till kastfall pga höga bommen. Sen kan jag även bekräfta att det är lättare att lära sig
    i vindar som ger planing. Nu går det galant i alla lägen!

  • tim-eriksson

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 22:17

    Hängselen kommer av sig själv, se till att inte ha bommen för högt bara. Och försök få i hängselen när du fått upp lite fart, inte för tidigt !

    Nybörjare själv och surfat endast 10 dagar, hängsele, fotstroppar å vattenstart sitter men gippträningen har precis börjat så har bara satt 3 st 🙂

  • consigliere

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 16:58

    Skönt att höra. Jag ligger på typ dag 5 eller 6 totalt sett så nu fick jag något att bita i. Vattenstart har jag inte ens försökt än:)

  • rillestark

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 17:57

    @Consigliere 404617 wrote:

    Hur som haver så kändes det helt sjukt och brädan ville sjunka eller gräva ner sig hela tiden idag till skillnad mot annars.

    Jag tror att jag känner igen detta. Jag tror att din fena var för liten. Min erfarenhet är att man brukar behöva en storlek större i sötvatten.

    Frid.

    /Richard

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Allt var knas idag!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.