Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Alpha racing
-
Börjar man gippa så här så kanske man kan få till lite fina hastigheter på alpha eller höja sin 1 hour. Ok det är inga rejsfarter men det borde väl vara 10knop som lägst i den svängen eller ?
http://www.continentseven.com/windsurfmove29.html -
@Bjornen 447597 wrote:
Börjar man gippa så här så kanske man kan få till lite fina hastigheter på alpha eller höja sin 1 hour. Ok det är inga rejsfarter men det borde väl vara 10knop som lägst i den svängen eller ?
http://www.continentseven.com/windsurfmove29.htmlLäckert, och snacka om plattvatten. Sen å andra sidan är ju duck-gybe en glöttmanöver, riktiga män gör laydowngybes… att skämma ut sig så, inför kamera och allt…
Ser ut som om att åkaren tappar bra med höjd i sin gipp, hur påverkar det alpha resultatet? För man måste väl tillbaka till samma punkt någonstans längs med sträckan… är det valfritt var man sluter ”loopen”?
-
Här står det lite om hur det fungerar alpha racing Ni som har några länkar på sköna gippar kan väl slänga upp dessa här det kan man alldrig få för mycket av 🙂
//Björn
-
Klang: Duckgyben är utan tvekan en av de snabbaste gipparna. Att flippa runt seglet som i en vanlig gipp tar betydligt längre tid och under flippen har man inget drag i seglet. Däremot har den andra nackdelar som gör den mindre användbar i slalomtävlingar, men det är en annan sak.
Och du har helt rätt i att riktiga män gör laydowngippar… också! 🙂
-
Vad får ni för resultat på alpha då? Jag har inte medvetet tänkt på alpha när jag kört, men när jag kollar mina filer nu så ligger jag som bäst på mellan 21 och 22 knop på 1000m. Det känns som det finns en hel del mer att hämta om man aktivt satsar på ett bra alpha-resultat.
-
Vilken sträcka av alpha racing visas på GPSSS ? Har noterat att det ligger ett värde på mina PB:n nu. Vad är ett hyffsat bra resultat ?
//Björn
-
Vilken programvara gäller nu då. Är det en betalversion av GPSar eller GPSresults… Vill inte ha flera program och just nu anv jag gratisversionen av GPSar. Har ju bara en Foretrex GPS med. Fungerar det? Och fungerar det med Vista?
Vilket är bäst och enklast för att lägga upp resultat på GPS-Speedsurfing… Och att rensa spikar med…
Sedan så är väl inte 21-22knop något på 1000m, kom igen när ni tuffat runt i 22knop i en timme med säkert 20 gippar… om inte annat så är det jobbigt…
-
joth: GPSResults… Har iofs inte provat att tanka ur en Garmin med programmet, men det skall fungera. Men resterande med enkelhet osv är överlägset. Fungerar med Vista utan problem. Se min ”manual” i GPS for Dummies..
-
@Jester 485983 wrote:
joth: GPSResults… Har iofs inte provat att tanka ur en Garmin med programmet, men det skall fungera. Men resterande med enkelhet osv är överlägset. Fungerar med Vista utan problem. Se min ”manual” i GPS for Dummies..
Skall läsa den Jester … men du vet hur det är med manualer… läses endast som sista utväg …
När man köper GPSResults ingår det uppdateringar när programmet uppdateras.
-
En dum fråga men…krokar ni i först och sedan fötterna i stropparna eller tvärt om efter gippen ?
//Björn
-
surfan;542221 wrote:fötterna i stropparna först
Tack för hjälpen 🙂 Jag har kört tvärt om så nu ska jag nöta in rätt teknik.
//Björn
-
Ofta tar jag i foten i främre stroppen först och krokar i just innan jag sätter bakre foten i stroppen. Det tror jag är bra på breda brädor då man trimmar brädan planare om man inte står för tungt på bakre kanten.
Logga in för att svara.