Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Alternativ mast till RS5 och RS Racing????
-
Alternativ mast till RS5 och RS Racing????
40knots svarade 16 år, 8 månader sedan 16 Medlemmar · 27 Svar
-
Verkar vara ett hett ämne:confused2: Vad tror ni om Fiberspar 4200 55%masterna. Jag har läst på något ställe att dom var ok till RS?:crazy: Köpa en mast med sprickor tar emot.
-
Åter igen: köp rätt mast till seglen. Annars blir det som o sätta på smala 13″ däck på en porsche… Denna typ av segel *kräver* rätt mast. Så enkelt är det…
-
@appel 482524 wrote:
Jag har en nyinköpt X6 460 riggad 10 ggr av förre ägaren, visserligen med tre sprickor i. Men enligt tidigare ägaren kan sprickorna varit där sen den var ny alltså ingen big deal enligt honom.
!Såna sprickor upptäkte jag även på min X6 490 idag. Den är 2 år gammal, undrar hur länge dom varit där? och om den kommer gå av där? Mina sitter precis vid övergång mellan inner rör och nedre del samt ett par cm längre ner på nederdelen.
-
Japp samma läge på mina sprickor.@thomme 484083 wrote:
Såna sprickor upptäkte jag även på min X6 490 idag. Den är 2 år gammal, undrar hur länge dom varit där? och om den kommer gå av där? Mina sitter precis vid övergång mellan inner rör och nedre del samt ett par cm längre ner på nederdelen.
-
@thomme 484083 wrote:
Såna sprickor upptäkte jag även på min X6 490 idag. Den är 2 år gammal, undrar hur länge dom varit där? och om den kommer gå av där? Mina sitter precis vid övergång mellan inner rör och nedre del samt ett par cm längre ner på nederdelen.
Jag har ingen spricka mellan övergången till innerrör men dock några centimeter ned på underdelen på min x6 490 också. Innerröret borde ju gå ned i underdelen minst lika långt som det sticker ut så det borde väl inte vara några problem… Det hade nog varit värre med sprickor på överdelen.
//Björn
-
Hade en NP 460 CK95% med just sådana ränder/sprickor för ett par år sedan, dom satt där sen masten var ny, köpte den ny 97-98 tror jag det var. Sålde den med ränderna/sprickor 2006. Det var den masten som jag använde mest av alla master då, använde den till mina NP Diablo segel ett segel som jag säkert surfade med 80% på säsongen. Jag hade inga problem, men man vet ju inte hur det är med dom nyare masterna, föresten så fick jag förlängd garanti på just dom sprickorna utifall det skulle gå sönder just där, det var en 4-5st sprickor både på överdelen och botten delen. Vad jag vet så går masten än i dag på en Isabella och den är hel.
En riktigt bra mast var det CK95an fin respons i seglet när byarna kom….
-
Lånade en Challanger SDS-85 490 som reserv till ovan nämnda X6 490. Riggad på NP Saber 8,2 såg det mkt bra ut, RS5 9,0 såg ut så här, lite flackare i framkanten än X6, återkommer när jag testat på vattnet.
Såg när jag riggade att plastbiten mellan latta och camber gått sönder på nedersta lattan. Någon som råkat ut för detta tidigare? finns plastbiten att få tag på någonstans, surfers svarar inte såhärdags.
-
Lånade en Challanger SDS-85 490 som reserv till ovan nämnda X6 490. Riggad på NP Saber 8,2 såg det mkt bra ut, RS5 9,0 såg ut så här, lite flackare i framkanten än X6, återkommer när jag testat på vattnet.
Såg när jag riggade att plastbiten mellan latta och camber gått sönder på nedersta lattan. Någon som råkat ut för detta tidigare? finns plastbiten att få tag på någonstans, surfers svarar inte såhärdags.
-
Kör iallafall med Fiberspar 4200 och det verkar ok, får väll komma ner till TT och kika på dom stora grabbarnas grejer och jämföra.:crazy:
-
Jag vet att Challengers master funkar kanon i RS Racing och tidigare RS-segel.
Många i formulacirkusen runtom i världen kör med Challengermaster i sina NP RS segel. Finns en i Sverige som kör Challengermaster i sina RS Racing vad jag vet. -
Jag har dylika sprickor i mina X6 master också. Vet inte om man skall kalla dom sprickor. Hittils har dom hållit bra och funkat enligt min uppfattning klanderfritt i mina RSR segel. Roterar gör dom inte något vidare, beror väl på att de är tjockare än X9. Det är ju lite fördel med det också, håller profilen bättre när det tutar på som bäst….
Logga in för att svara.