Senaste nytt Forums Alternativ till Maui!

• Alternativ till Maui!

Publicerad av flowboy på 14 oktober, 2003 vid 18:39

Hallo alla sköna surfare!
    Nån som har några bra restips om man vill ut o prova sina vingar? Är det maui som gäller eller finns det några bättre o framför allt billigare spots? Typ Sydamerika, Sydafrika o Sydasien…
    Hoppas på många bra inlägg.

Mvh Ronnie

ola_p svarade 21 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 17:02
  • anonym-anvandare

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 17:10

Tyvärr finns inga alternativ – Maui rules!

• anonym-anvandare

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 14:05

Nopp, Maui rules

• anonym-anvandare

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 14:19

Lake Arenal, Costa rica. Ska vara ett av världens bästa om man gillar plattvatten.

• s

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 14:56

Sommarhalvåret kan du spendera i Marocko. Du gör av med lika mycket pix på ett halvår där som en månad på Maui! OK, inte konstant lika stora vågor som Maui (men även Maui kan vara litet, för det var det mars 2002 då jag var där), men Marocko är vindsäkrare och du har perfekt sideshore och ibland mycket, mycket bra vågor! Den klara favoriten bland de surfspots jag varit på.

Läs mer: http://www.apelviken.nu/vvk.index.html under artiklar finns det en berättelse. Det finns även under Favoriter här på konfen: http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=1&Number=6094&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

/Staffan

• lars_k

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 15:29

Sydafrika på vintern är klockrent. Sideshore, 10-15 m/s, 2-3 m swell, billigt att bo och leva, allt inom korta avstånd, mkt att se etc…
    Jag var där 4 v i vintras och drar dit nu i December för ytterligare 5 veckors finslipning av min vågridning. Ska bli gutt! =)

• moscapoint

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 15:31

maui e inget ställe lle det är ett tillstånd: Nirvana! crazy.gif

• ola_p

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 15:43

Vad får man ha som budget för, säg två veckor, i marocko?? Funderar på om man skulle lägga sommarjobbs pengarna nästa år på en surftripp….

• diil

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 20:14

Har seglat Arenal i Costa Rica i två veckor, mycket bra helt klart, vågorna blir drygt en meter och vindstatistiken på våren är super. Men bästa var frånvaron av trängsel. Och att ha en aktiv vulkan vid sjöänden som pustar och mullrar är ju inte helt tokigt heller! Här är en bild på ena centret. /Daniel

• diil

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 20:15

En till.

• surfbengan

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 22:37

Alternativ och alternativ…
    Nä, det är det förstås inte, men stor, vindsäker och exotisk vindsurfing får du i Norge. Sydvästspetsen (Lista fyr) har 190 dagar/år med +12m/s (kallas liten kuling i Norge) och Jaeren, i princip sträckan mellan Lista och Stavanger, bjuder på nästan 70 km folktomma stränder med otroliga vågor.
    Jag var där sommaren 2000 med 2 kamrater och vi hade en 3km bukt för oss själva. Detta när det blåste 6.0 och sköljde in vågor med 2m face. Norrmännen i området vågsurfade nästan uteslutande och låg och trängdes på uddarna, pointsen, mellan bukterna. Tack för det televerket.
    Om du kollar det danska vädret dmi.dk och i tur och ordning väljer ”vejr og hav”, ”til sös” (längst till vänster) och ”sejlervejr-vind” så är det längst upp till vänster på de 4 små kartorna. Gör ett test och kolla vind och vågor 10 dagar i rad…
    Finns det någon baksida då? Ja, det är kallt. Maui är varmt.
    /Christian

• oscar

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 08:49

WA= västra Australien är relativt billigt och bra. Boende för mellan 30 och 150 kr natten och då är 30 kr alternativet på camping oftast väldigt bra. I Lancelin bor man för 70 kr natten på vandrahem och då finns det pool! Mat är lite olika pris på men ofast lite billigare än här hemma. Bensin kostade ca 4 kr/ lite då jag var där 2001 och det går åt bensin! Långa avstånd men du får i gengäld se mkt av ett otroligt vackert land. Det finns hur många bra spots som helst bara att välja efter årstid. http://www.windsurfwa.com

• s

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 08:54

Jag har gjort av med mellan 12 och 14 tusen på en månad. Det inkluderar ALLT! Från starten i Göteborg till hemkomst. Resan, mat på resan, hyrbil, bensin, boende, mat, sprit, reservdelar till surf, lite inköp av Marockanska saker och presenter etc. etc.

Då vi var där i somras i tre veckor så var det kanske någon tusenlapp billigare men vi käkade ute på resturang (och oftast väldigt bra sådana) varje dag så vi lyxade lite… Men det är ju så billigt att lyxa där så… 😉

/Staffan

• s

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 09:07

BLÄ FÖR NORGE!!!

Vi var i Jaeren i juli 2002 i två veckor. Det regnade i 12 av 14 dagar! Det var svinkallt! Hemma i Sverige var det +25-30 på västkusten, vi hade +12!!! Och svinkallt i vattnet!
    Dessutom vindfattigt!
    Vågor fanns första dagarna (bra tryck i enligt vågsurfarna).
    Norrmännen surfar mest som sagt. Det beror på att det ofta kommer in vågor men att lågtryckens centrum ofta färdas över Jaeren vilket inte ger vind men massa regn!

I P-huset i Stavanger fanns det inte en drickaautomat (ni vet en sådan man stoppar in 15kr i så får man en läsk). Det fanns däremot en automat för PARAPLYN!!!! Det säger en del…

Bergen = Europas regnigaste stad
    Stavanger = Europas näst regnigaste stad

Dessutom kostade ett 6-pack Ringnes öl 155kr! NORSKA KRONOR!!!!!

Och man kan fundera på varför det dyker upp Norrmän i Apelviken då de har närmare till Jaeren… Kan bero på något…

Jag rekommenderar ingen att åka dit! Har ni något alternativt ställe att åka till – gör det!

/Staffan

PS. Det finns en positiv sak – Norskorna är väldigt vackra!!! DS.

PS2. Om ni vill trots denna sågning vill hålla koll på Jaeren så finns en norsk vädertjänst som heter Windping. Den finns även på Wapp. Jag har dock raderat den adressen så jag vet den inte exakt. DS2

• ola_p

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 13:09

Hmm… det låter helt nästan överkomligt ju… När är bäst att åka, behöver man med sina 65kg införskaffa en 3.5/3.8 också? Freestyle e ingen större mening med har jag förstått iaf…
    Egentligen hade jag planerat ny segel å mastlinje samt lite fenor, bommar å så men… Kanske bättre med en månad med paradis.. laugh.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Alternativ till Maui!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.