Senaste nytt › Forums › Alternativ till Maui!
-
Bättre att segla på junk i Marocko än att stilla sitta med nya prylar i ett vindfattigt Sverige!
Mitt första år i Marocko hade jag verkligen junkgrejer! Men det året lärde jag mig framåtloop… 😉Med dina 65kg skulle jag rekommendera en 3.6:a typ. I alla fall om du skall åka på sommaren. Då klarar du dig med en 4.7 som störst. Jag med mina 83kg hade 4.0, 4.5, 5.0 som var perfekt för mig.
Enligt locals:
Vindsäkert maj-augusti.
Lite mindre säkert april-september (men de höll april som favoritmånad).
Osäkert mars-oktober.
Stilla November-februari./Staffan
-
costa rico!! låter intressant berätta mer!
-Vad kostar biljetten dit?
-Boendet?
-Bästa årstid?
-Temp luft/vatten?
-Sgelstorlekar(lite luddigt, men va fan : ) )?
-Dyrt?
-allt? -
Jo… äldsta grejerna jag har e trots allt inte äldre än 01…
Kanske skulle satsa på det nästa år… Ska ni ner?
Vet inte riktigt när jag skrapat tillräckligt med pengar, men kan tänkas att sista 2-3 veckorna av sommarlovet funkar… å ta ledigt nåra dagar i början sen… Det hade ju varit sååå gött… -
Kommer inte ihåg biljett-priset, men gå in på våran resedagbok från trippen: http://www.md.kth.se/~jonas, och läs igenom. Rätt personligt skriven, men tror där finns lite ren fakta här och där. Och Costa Rica är ett grymt land!! Pura Vida! /Daniel
-
Staffan, du har inte lust att utveckla vindstatistiken lite, hängde inte riktigt med på vilka månader som var ok… Fast jag e ju lite seg i skallen idag också… Läser på prov… 40 sidor + anteckningar.. blää…
-
Är det inte såhär han menar?
Enligt locals:
Vindsäkert maj-augusti.
Lite mindre säkert april OCH september (men de höll april som favoritmånad).
Osäkert mars OCH oktober.
Stilla November-februari.på så sätt täcks alla månader in…
/adde
-
Adde har rätt i sin analys av min nedkladdade vindstatistik…
Varför Marockanerna höll April som favoritmånad kan ju tyckas tvetydigt eftersom det inte verkar blåsa så mycket då. Men… Det är stora vågor och när det blåser blåser det lite lagon 4.7 sådär. Inte så hysteriskt som det kan göra på sommaren ibland. Men enligt Marockanerna så var det vind ungefär hälften av dagarna, minst. Så det är ju inte så illa… 😉
Sedan kan jag ju mämna hur vi haft det i juli månad:
1999 – 20 dagar av 27 möjliga (jag hade med 4.7, 4.1)
2000 – 22 dagar av 27 möjliga (5.4, 4.7, 4.1)
2001 – 25 dagar av 29 möjliga (5.4, 4.7, 4.1)
2003 – 20 dagar av 20 möjliga 100%!!! (5.0, 4.5, 4.0)
De större segelstorlekarna har varit de minst använda! Mellanstorleken och den minsta ungefär jämnt fördelat.Bäst vågor var det 2001. 99 och 03 var normalår. 00 var ett ”platt” år med mindre vågor och ett par dagar med bara vindvågor.
/Staffan
-
Misstänkte att d va så…
Finns ju klara odds på att det blir en liten trip nästa sommar…Hur e det med seglingen, hur brutalt blir det? Ska man ha skinny?
-
Skinny är bara till för dem som blir spolade ofta
Skinny är ju bara mer hållbara, några andra fördelar finns inte…. Vi andra som kan hålla oss på brädan använder master med bättre seglingsprestanda!!! Hahaha!!!!
Nä, du behöver inte skinny. Det är klart att det går av master då och då. Och det är ett elakt stenrev. Men sätter du masten i ett hål i revet och det kommer en våg så hjälper det inte med skinny! Den går av den också.
Seglingen kan bli mycket brutal då det är stort. Vi har ju varit med om masthögt (och hört talas om 1,5 mast veckan efter vi åkt) om då är det tunga bryt! Och ligger du och badar där vågen bryter som tyngst så blir du tokspolad. Men det är ju ett stenrev i Moulay så vågen bryter ju likadant hela tiden. Det är ju bara lära dig revet och var du kan vara efter din förmåga. Men man skall vara ståsäker i gipparna, de skall sitta till 100%, annars har du det jobbigt eftersom du alltid vill rida vågen långt in! Och där inne kan det vara väldigt olämpligt att ramla om det är lite lägre vatten.
Den ”normala” våghöjden ligger mellan 1-2,5 meter. Men några dagar i månaden är det större och ibland mindre. Det beror på hur lågtrycken beter sig över norra halvklotet och framförallt sydväst om brittiska öarna.
/Staffan
-
Klart man blir spolad titt som tätt, man satsar väl!?
Du missade en fördel med skinnyn, den e skönare att hålla i om man sitter å seglar hem när vinden lagt sig…Jag kör 100% i 430, men 400an e en sleten 50kol, så funderar på att ha den som rdm å ev. 370a kanske kan vara berättigat me rdm… Känns säkrast så…
Gipparna sitter hyggligt, gör de inte det så är det att man e för lat och inte koncentrerar sig, men å andra sidan sätter man ju inget alls om koncentrationen är i bott… -
Känns som ett litet onödigt inlägg av mig, men kan inte hålla mig. Staffan är en vettig människa i mina ögon inte minst vad gäller omdömmen av vindsurfingprylar, men jag tycker han underskattar skinnymasterna rejält. Hållbarheten är en av många fördelar med skinnyn. Vet inte hur mycket du jämfört men jag har seglat mycket med många olika skinnys och tycker den stora fördelen är känslan i riggen. Den har snabbare respons, är mer lätthanterlig och lättare. Hela riggen känns kvickare och lättare påen skinny. Andra fördelar är att den är skönare att greppa i manövrar, både i vågridning och freestyle. Det går att kombinera olika mastlängder med varandra (t ex en 430 botten med en 400 top – flera märken kan man köpa separata halvor). Det är enklare att rigga då masten slinker in och ut ur seglet såå enkelt. De tar minde plats mm. Det finns bara en nackdel och det är att de kända skinnymasterna är lite dyrare än kända traditionella vågmaster, men pga hållbarheten är de å andra sidan billigare i längden.
Partisk skinnyförsäljare Jesper B
-
Marocco-romantiker eller som jag är Maui-romantiker…
Angående RDM:
Själv skaffade jag en Powerex RDM/skinny mast på Maui 2002, seglade ca 60-70 dagar under tre månader på Maui med den ( 95% med 4,8 kvm )…sedan har jag seglat ca 20 dagar i Svedala med samma mast.
Själv tycker jag att det är den bästa och det mest värda inköp jag gjort sedan snabbkopplingen. Riggen får en lättare och skönare känsla med ”fjong”, svårt att förklara men jag skulle aldrig vilja ha en gammal stock till mast idag. Rotation, hanterbarhet och hållbarheten är otrolig.
( Jämnfört med NP WavePro 70% )Alex i Hi-Tech shoppen på Maui, berättade att bland deras uthyningsmaster såg det ut så här:
om 10st hållbara Neil Pryde Wave master med vanlig diameter knäcks på Maui, så knäcks enbart 2st RDM/ Skinny. Alltså 80% säkrare segling i hårda förhållanden…det räkte för att jag skulle bestämma mig.Ps..har annat märke än Jesper säljer, men dom är oxå bra.
Aloha
Calle N
På väg in efter en dag på Kanaha revet – Maui 2002
-
Jag kör mitt idag Freeslide 6.3 på en North accellerator viper wave, 100% kol. Det e grym snärt i riggen, masten väger 1,5 kilo. Jag gillar denna kombinationen, och vill ha samma balanserade och snabba känsla om jag ska byta. På småseglen är jag säker på att rdm är att föredra, jag seglar nästan aldrig 430 i nått som kan kallas vågor, och då känns den mindre viktig…
Iaf, jag testade 6.3an med min kusins powerex rdm, och gillade inte alls känslan. MEN, så hade jag inte tillfälle att mecka trimmet rätt mm. Och tror jag hade för lite nedhal, LS förlängaren tyckte jag var riktigt kass! Men, jag vill byta iaf 400a masten till en rdm (den e bara 50% så sämre lär det inte bli…), och de eventuella kortare master jag kommer att äga kommer vara rdm. -
Nu kan jag i stort sett ingenting om northmasterna men jag vet att både NP och powerex gjort lätta vågmaster med mycket kol (70-100%) och traditionell diameter. Dessa är snärtiga men har också hållit ganska dåligt. NP masten dessutom dyrare än skinnymaster. Powerex pre-preg RDM 400 är en ”mitt-emellan-skinny” vad gäller känsla, den är varken speciellt snärtig eller seg utan just mitt emellan jämfört med andra skinnys. Vill man har en mast med ultrakvick respons och snärt finns andra skinnys som är bättre. I vågsegling och i synnerhet i frontside vill många ha lugnare master och då är powerexen kalas (obs – jag säljer inte powerex).
Vill man ha en maximalt hållbar vågmast med traditionell diameter bör man välja ett etablerat märke med inte allt för mycket kol. Fiberspars tidal wave var länge referensmasten vad gällde hållbarhet. Denna och liknande master är dock MYCKET segare, tyngre och svårhanterligare än alla MYCKET hållbarare skinnys. Fysiken är svår att övervinna. Stor diameter, tunnt gods och mycket kol ger styvare och lättknäckta master. Mindre kol ger tyngre och segare men hållbarare master.
Smal diameter (Skinny/RDM), tjockt gods och hyfsat mycket kol tycks vara receptet för bra våg- och freemaster. Sedan finns det oändligt mycket inom ramen för dessa ganska enkla regler att göra. Kol och kol kan skilja mycket i kvalite, hur olika kolkvaliter kombineras, vilken epoxy, vilken tillverkningsprocess och annat kan också variera mycket. Allt ska dessutom passa till en speciell segeldesign, tycke och smak. Mitt råd:
Kör så det ryker med vad ni har, men ska ni investera i ny bra mast – överväg skinnys!
En oerhört partisk vindsurfingnasare Jesper B
-
Jo… Man skulle gärna testat ett par stycken innan man bestämmer sig. Jag gillar känslan i min 100% mast, 50% masten är däremot ganska anorlunda. Den känns seg när man kör den i 4.7an, och där skulle en snärtigare mast inte felas, men i 4.1an (dock värt att notera är att 4.1an är ett år äldre än övriga DrX vilket kanske gör skillnad) så käns den lagom dämpad och verkar passa seglet väl. Man kanske skulle ha en snabbare till 4.7an å en segare till 4.1…
Å då har man raskt samlat på sig en hel bunt svindyra master. Poängen med att ha två 4m master, utöver att man kan anpassa till seglet, är att man kan ha båda riggade samtidigt. Denna investering, 370, 400, 400 + ny(are) våglinje hade jag egentligen tänkt handla nästa år, men nu lutar jag åt att sticka iväg en månad…
Hurpass väl funkar skinny i north? (Nästa linje blir Hotsails, förmodligen.)
Logga in för att svara.