Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Alubom Vs. Carbonbom
-
Alubom Vs. Carbonbom
boman svarade 20 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 21 Svar
-
det blir en alu nu..har absolut inte råd med något annat!!
sen om jag får pengar på något konstigt sätt så kanske jag byter upp mej i sommar..annars väntar jag tills nästa år!!Culing: du får behålla din bom du. kan ju alltid elda den i tungsurfcampen i sommar, om du inte blir av med den på annat sätt!!
-
Det dumma och enda problemet med alu-bommar som jag upplever det är att skruvhålen som håller fronbeslagen och bommrören oftast korroderar, Aluminiumet reagerar mot dom rostfria skruvarna efter ett tag, värst blir det i salt vatten.
I början när bommen är ny är det ok, men när alodiniseringen som finns som skydd runt aluminiumet nöts bort runt skruv hålen pga. rörelsen som blir mellan rören och frontbeslaget så börjar det fräta, hålen blir större, sen börjar det glappa…. och så köper man en ny alu bom…
Eller så byter man till ett par större skruvar så håller det ett tag till.
-
Rambo! Kan du inte få dina låsningar utbytta,garanti.. kanske det blir bättre då. jag har hört fler som har haft problem med det där.
-
En kolbom kan vara lättare än en alu dito. Den kan också vara styvare och mer hållbar. Även både och går att uppnå. Det hela beror på hur man konstruerar bommen, vilken styvhet man vill uppnå, vilken hållbarhet, etc.
Det är som med allt annat en konstruktionsfråga. Om kol inte är lättare än alu, hur kommer det sig då att man bygger monocoque’s till racebilar i kolfiber istf aluminium. Inte bara är de lättare utan även med hållbara vid en given vikt jämfört med alu.
Vad gäller kolbommar tycker jag det är konstigt att man inte kombinerar det med Kevlar eller andra aramider (eller det kanske man gör men jag missat det?) då de ger en mycket “segare” laminering – om man når gränsen för brott så splittras inte en Kevlarlaminering så som en kolfiber-dito gör. Det är alltså större chans för att man kan ta sig i land och att man inte skär sönder segel eller sig själv.
I motorcykel-sammanhang (racing) så använder man ofta kolfiber kombinerat med Kevlar just för att man vid en marksyning inte riskerar att bli lika fattig som om man använt bara kolfiber. Återigen, om man har råd Vanliga dödliga använder glasfiber. Men nu snackade vi inte kåpor utan bommar.
Det jag vill komma till är att det går att konstruera bommar som både är lättare, styvare och mer hållbara än en aluminiumdito, men det kostar. Det är därför det finns lätta, styva, hållbara bommar/master i övre priskiktet och styva, hyfsat hållbara och nite fullt så lätta i nedre prisskiktet.
sorry för det långa inlägget, jag blir lätt lite babblig
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst19 februari, 2004 vid 11:24Låter intressant.
Hur menar du då?Bomen e nästan 1år gammal och väl använd..köpte den på MEGMAX, skall jag fråga där menar du?
eller skall jag kontakta North-sails?Har det funkat för dem andra som du hört det ifrån????
-
Fråga där du köpte den, Det kanske är det sista hålet i din bom som är dåligt men oftast är det låsning som har någon form av defekt och som gör att den inte klickar fast ordenligt. baklåsen brukar gå att byta på kol bommar…
Dom som har haft problem vad jag vet utan att gå in på märke och fabrikat, så har låsningen blivit utbytt.
pröva!! jag tror det löser ditt problem.
Logga in för att svara.