Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing alumnimnuium f*n bom.. X3 eller Aeron ?

• alumnimnuium f*n bom.. X3 eller Aeron ?

Publicerad av pure på 20 april, 2007 vid 16:37

Tänkte köpa en aluminium bom under 2000:- .

Krav:
    2000:- eller mindre
    Monocoque
    ca 140-180
    Smalt grepp 30-28mm

Har kollat på Aeron Continuous Alloy och Neil Pryde X3 Aluminium bom . saken är den att min tjej skall åka genom varberg på måndag och då tänkte jag isåfall passa på att se till att hon plockar med sig en X3 bom. Men är det värt att köpa en Aeron istället. Eller vet nån om det finns nån bra bom hos fahlens som uppfyller kraven ovan.

Det som är intressant att höra är ju då vilken av dessa som rekomenderas?

pure svarade 17 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • dude

Medlem
    20 april, 2007 vid 18:47

Själv har jag ingen koll på X3 men när jag testade X5bommar som de hade på Vasilikis uthyrning så var de tunga och ingenting som jag då skulle vara intresserad av. Jag tror då inte idag att X3 kan vara något bättre. Nej för mig är de inte så heta. Den här Aeronbommen har jag känt på och den verkar riktigt bra. Gedigen, lätt och i 26 eller 28 mm:s grepp. Gedigen; alltså verkar bra för att passa RDM direkt och bra förstärkt grepp på utsidan där det vanligtvis slits. Jag funderar på att slå till på en 28 eller 26millimeters runt 140-190 själv när det blir dax. 🙂 Någon annan kanske kan ge närmare input på X3bommen!

• emil_h

Medlem
    20 april, 2007 vid 18:51

Har en X3 140-190 eller vilket mått det nu är. Har den dock endast till minsta seglet så jag har knappt någon förlängning. Ska man ha upp mot 30 cm förlänging eller mer börjar den bli lite för mjuk för min smak. Jämfört med kol iallafall 🙂 . Har inte testat andra alubommar. Helt okej bom!

• schonki

Medlem
    20 april, 2007 vid 19:07

chinook bomarna är väldigt fina och mkt prisvärda.

• petter

Medlem
    21 april, 2007 vid 12:52

Testade Aeron på maui och det var definitivt en kvalitetsbom. gedigen konstruktion som verkar mycket robust och hållbar.
    Smidigt beslag som passar direkt på RDM. Tror den har lång livslängd.

Aeron kändes dock lite tung och hade inte samma direkta känsla som en kolbom.

Inte testats NPs alubom men tycker kolbommen är bland de bästa jag haft!

Andra att överväga är Tecno Limits och Chinook som jag varit extremt nöjd med!

• pure

Medlem
    21 april, 2007 vid 13:55

Tack för alla svaren. Vad jag har läst innan och den infon jag fått här så känns det som om Aeron är något o satsa på så det får nog bli en sådan. Det verkar ju intressant med den nya tillverknings tekniken som skall ge bättre styvhet än T8 samt att det är 28mm grepp.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing alumnimnuium f*n bom.. X3 eller Aeron ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.