Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing andra bräda

  • andra bräda

    Publicerad av hempe på 26 mars, 2000 vid 21:31

    Hej, Jag har surfat på en tiga fun cup(360cm) i några sommrar nu, och börjar tröttna rejält på den, känns som en roddbåt ungefär, och nu vill jag ha en mindre och roligare bräda och därför skulle jag gärna vilja ha lite tips på vad jag sak skaffa för bräda? vill ha en bräda jag kan använda när det blåser lite och när det blåser mycket.

    markus-o svarade 24 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 mars, 2000 vid 22:29

    Skaffa dig en feting. Vad är det då, undrar du förstås. En av de nya (tja från -99 tror jag) mycket breda brädorna som man planar med mycket tidigt och som ger bra stadga iochmed bredden. Exempel: Bic Techno 283 och Fanatic Bee 289. Annars kan du ju köpa något lite längre (runt 300cm) med freeridestuk och ett stort segel = ca: 7.0 (det ska du ju förstås ha till de andra brädorna också). Det blåser 6-8m/s dubbelt så ofta som 10m/s en svensk sommar, tänk på det…Good luck!!

  • linsurfer

    Medlem
    27 mars, 2000 vid 06:48

    Hur mkt är du beredd att betala? En modern bräda kräver ett någorlunda modernt segel..
    Det är lättare att ge tips om man vet förutsättningarna.

  • hempe

    Medlem
    27 mars, 2000 vid 16:25

    Jag är nog inte berädd att betala så mycket, men runt 4000 spänn

  • linsurfer

    Medlem
    27 mars, 2000 vid 18:59

    Då skulle jag rekommendera en freeridebräda runt 280 till 290 och ca 120-150l. T.ex Fanatic Gecko, Mistral explosion eller Bic veloce. De kan du få till bra pris och de är relativt moderna och framförallt lättseglade.

  • hempe

    Medlem
    27 mars, 2000 vid 20:44

    Vad bör man betala för en sådan begagnad? gärna med passande segel

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 mars, 2000 vid 22:16

    Man köper inte en bräda o “får med ett segel”. De köpes givetvis separata. MEn brädan kan du hitta runt 4000:
    mast 460 beg: 700:-
    Freeride segel 6.0 beg: 1000:-
    bom beg: 500:-

    Lycka till!/
    Marcus Ljung

  • hempe

    Medlem
    28 mars, 2000 vid 17:22

    Ligger kanske nåt i det du säger, men jag surfar inte så jättemycket och ställer inte swå höga krav på mina prylar eftersom det inte är mitt största intresse utan bara ett litet, men vill ändå ha nåt roligare än min bräda på 330

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 mars, 2000 vid 09:52

    Köp lite bättre grejor så lover jag att det blir ditt största intresse.

  • robin

    Medlem
    29 mars, 2000 vid 10:01

    Köp en Bic Astro Rock. Gammal men härlig!! Otroligt lättseglad och du behöver inte betala mer än 1500-2000 för den (mindre inte omöjligt). Finns andra bra gamla brädor också. Däremot tycker jag att du ska köpa ett nyare segel för de har ett enormt mycket större vindregister!

    /Robin

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 mars, 2000 vid 10:38

    Vad är det för storlek på en Bic Astro? Längd, vol,bredd?

    /nyfiken

  • robin

    Medlem
    29 mars, 2000 vid 10:42

    285, 125 liter, 60 bred. Tror den gjordes mellan 89 och 94.

    /Robin

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 mars, 2000 vid 13:55

    Tror inte astro är så lätta att få tag på nu för tiden och de du hittar är nog ganska slitna och har ett ganska lågt 2:a hands värde. pris ca 1000 kr om du hittar någon. Bättre att köpa ex. en bic veloce eller liknande som är betydligt mycket roligare att segla. pris runt ca 3500 sedan ett segel för ca 1000. Mast och bom kanske du kan använda från gamla brädan.

  • n

    Medlem
    29 mars, 2000 vid 19:24

    Jag tycker en Astro är asbra för dig. Den kan vara bättre än Vivacen i alla fall. När den kom ut så var den alldeles för bred och platt i aktern så den studsade och var orolig i jämförelse med äldre brädor.

    Säg så här, hittar du en Astro med bra halkskydd så är den värd sina 1500 spenn för dig. Dvs med en okay fena och fotstroppar.

    Du kan testa en i sommar på Erstavikens surfcenter i Saltsjöbaden, Nacka österut om stan(sthlm). (08-7178643)

    Lycka till,

    Niklas

  • linsurfer

    Medlem
    29 mars, 2000 vid 19:41

    Ett annat alternativ kan vara en beggad racebräda runt 3 m. Faktum är att många av dessa t ex F2 305 och AHD 310 är relativt lättseglade och har gått om volym. Nackdelen är att de är väldigt ömtåliga speciellt på land. Men dom är ju också rätt billiga att köpa nu.

  • hempe

    Medlem
    29 mars, 2000 vid 20:43

    Ok som jag fattat det, är det Bic AstroRock och tex Mistral Explosion I som är ganska lämpliga brädor, är det nån som vet vart man kan få tag på nån av dessa brädor??

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing andra bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.