Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Andra extremsporter
-
Det håller jag verkligen inte med om, ta tex FMX (hoppar fetinghopp med en Cross), det enligt mig är i högsta grad en extremsport, men det är oerhört långt från “på naturens vilkor” mm.
Men, ordet extremsport får tolkas av alla som de vill, det är iaf min tolkning som sagt.
-
Hittade nåt om “extreme ironing” för ett tag sedan, folk som till varje pris skall stryka sin skjorta när de klättrar, paddlar, dyker etc. Extremt fånigt, men rätt kul… Masta på strykbrädan istället när säsongen startar och testa nåt nytt! 🙂
/Rilleman -
Kan ju påpeka att störtlopp är bra mkt mer extremt än att fjolla runt offpist i de flesta fall. När man blåser ut över ett krön i 110-120 km/h och backen bara försvinner under en, och trots att man har dämpat hoppet, flyger lika långt som i mindre backhoppningsbackar och sen ska lägga en sväng strax efter.. då kan jag lova att adrenalinet fullkomligt sprutar ut i ådrorna.
-
Jag och några kompisar brukar åka hemmabyggda longboardar som man ligger ner på i feta backar. Grym fartkännsla!
-
Vindsurfing är nog bara en extremsport om man surfar över atlanten eller något till exempel… skidåkning i pist är inte en extremsport oavsett hur fort det går, däremot om man hoppar ut för en 30 meters klippa så är det absolut en extremsport, tror det måste vara en anselig % dödschans för att det ska vara en extremsport…
nått i den stilen iaf, Sverre och Kaj Zackrison påtår iaf att de inte håller på med extremsport och jag tycker nog att de är hyffsat galna! Iofs åka ICA vagn ner för en lagom brant backe är nog så extremt eller varför inte göra som min polare, åka hardcore bob nerför en fet brant, mejja ner en sten, flisa sönder en bob och sedan sy ihop höften… vad gör man inte för pulkaåkningens skull!? -
Själv tycker jag nog att vindsurfingen är en skön combo av extreme och icke extremsport. För det mesta rankar jag det nog som en extremsport eftersom man kan göra extrema saker nästan varje gång man är ute. Man kan hoppa högre, längre och köra snabbare och snabbare, pusha extremerna. Vindsurfing är just nu den snabbaste segelfarkosten på vatten och det tycker jag är rätt extremt. (inte för att jag spättar omkring i dryga 46knop… men men).
Sensmoralen är att det finns extremer i alla sporter som kan göra att just den genren, eller surfdagen blir extrem.
Att surfa på en åskfront i hagel och 20 m/s är väl kanske lika korkat som extremt. Man glider lätt in i dumheten med andra ord….Hmmm.
-
Annars är det ganska extremt att se hur långt in man kan trycka fingret, innan man fastnar, i slideröret till guran.
-
Svar till:
vad är extremsporter??
Långfärdsskridskor kan vara ganska extremt på tunna isar
Havskajak i hård vind/hög sjö är extremt..
Lite avancerad skidåkning kanske också kvalar in[/ QUOTE ]
Tunna isar är exremt, Knatte kolla in denna lilla notis i Norrtälje blaskan.
http://www.norrteljetidning.se/nyheter.php?showid=4596&typ=nyheterJag tog Cert i skärmflygning för ett antal år sedan = gryyyymt extrem sport tycker jag. fast det är ju mer adrenalin i vinsurfing…
-
Hockey kan faktisk va ganska extremt beroende på nivån. Ju lägre dessto extremare. Företgas serien är nog allra extremast. Alla har inte ens dom mest grundläggande skydden som susp, handskar och benskydd. Få som kan åka griller, men jävvvlar vad alla kan veva med klubban.
-
Häromåret var jag i Chamonix och ville ju såklart göra toppturerna typ Aiguille-du-midi, vilket kräver bergsguide och är en nerfart från 3842mtr där man går längs en kam (med livlina mellan sig) med skidorna på ryggen innan man kör, självklart offpist.
Tyvärr, tyvärr gick det inte eftersom det var för lite (ovanligt lite) snö. Men några bestämde sig för att ta en dag med guiden iallafall,
Kul såg det ut när vi från liften såg hur dom gick uppför samma pistade backar som vi åkte i, för att sen åka ner i dom.Det extrema var väl sättet att förbruka energi, tid och pengar för att åka samma backar som alla andra.
Ett extremfall var det iallafall. Samt extremt lite snö.
Och extremt kul såg det ut, och extremt trackade blev dom efteråt.Pga den dåliga snön åkte vi 3 dar till Avoriaz, och då kan jag säga att vi gick upp extremt tidigt för att ta oss dit.
Afterskin var oxå extremt bra på South Bar!!!
-
Svar till:
Sysslar ni med andra extremsporter? Vilka?
[/ QUOTE ]
Enduro är grymt kul och kan utövas i de flesta väder, perfekt enligt mig.
På vindstilla sommarkvällar får Wakeboarden vad den tål…öh tyvärr får även jag “mer” än vad jag tål .Annars är väl frågan vilken extrem/sport som är optimala kombinationen med vindsurfing…..
//Glenn
-
Långfärds skridskor och kanot är ju bara friluftsmulle grejer.. såna som sitter i stickade norsketröjor och fleace kallingar och diskuterar hylands hörna! YEAH FUCKING EY!
-
Pretto-fasoner!
Låter som nån jävla dagis diskussion där ni försöker trumfa varandra i vem som pysslar med den mest extrema sporten och vem som därmed är häftigast.“min sport är mest extrem.”
“Nä, min sport är mest extrem.”
“Nä, min”
“Min”
“Miiin”
“MIIIN!!!!”Tacka vet jag frimärkessamling, där kan man ju skära sig på papper.
”Paper cuts” är RADIKALT!!!/feg
-
Svenska actionsportboken ger en definition av actionsport. Här i förlagets beskrivning av boken har ni mer saklig information om ni söker det:
Den svenska actionsportscenen är livskraftigare än någonsin. Aldrig tidigare har svenskar tagit så stor plats i magasin och filmer världen över som nu. Samtidigt har det bildats ett slags tomrum när det gäller informationen om alla dessa atleter och deras sporter. Media har inte riktigt hängt med. Svenska Actionsportboken tar upp nio actionsporter och nio svenska atleter som satt färg på scenen.
Svenska Actionsportboken ger läsaren en mer nyanserad bild av “den nya idrottsrörelsen” – en rörelse där tävlingsresultatet hamnat i skymundan för upplevelsen. Det spelar mindre roll vem som flyger högst eller åker snabbast. Det viktiga är upplevelsen och det personliga förhållandet till utvecklingen av sporten.
Detta är en bok för alla som är nyfikna på vad som händer inom svensk actionsport. Den är späckad med de intressantaste profilerna, sporternas uppkomst och inte minst reflektioner där atleterna själva kommer till tals. Här möter läsaren de främsta inom freestyle motocross, skateboard, surfing, wakeboard, klättring, skidåkning, inlines, snowboard och BMX. Upphovsmännen är:
Niklas Hyland kom upp med idén till boken och har länge varit en av de tongivande tv-producenterna i Sverige när det gäller actionsport. Han ligger också bakom Svenska Actionsportlandslaget.
Niclas Sjögren, som skrivit texterna, är chefredaktör för Sportguiden och har bevakat speciellt actionsport sedan sent 1980-tal.
Niclas Albinsson tog porträttbilderna och arbetar som reklamfotograf med studios både i Stockholm och Linköping./Niklas
Logga in för att svara.