• rasmus_w

Medlem
    13 oktober, 2005 vid 23:24

Ett disco runt 5.0? Eller kanske ett Ice? Många gillar att köra samma segel hela vägen för att få samma känsla i alla vindar, men Disco är väl ett freestylesegel och de kanske inte görs i små storlekar så nånstans kanske du vill gå över till nåt av Norths vågsegel.

• emil_h

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 05:52

Beror kanske på vilken linje du tänkt ha i framtiden. Skulle jag ana att jag kommer ha t.ex. 4 segel i framtiden, typ 6,9 – 5,8 – 5,0 – 4,2 , skulle jag kört på 5,0. Blir nog bra.

• johan_m

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 08:42

Jag skulle satsa på 5.8 för det blir för stort hopp mellan 6.9 och 5.0.

• basse

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 09:09

5.8 tycker jag är minsta storleken som man skall köra ett freestylesegel i. Under detta är det vågsegel som gäller, för mig iaf. Skall du speeda måste du naturligtvis ha ett annat typ av segel. Eller så kör du ett riktigt kraftfullt segel i den storleken.

• mangans

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 15:24

A jag vet att det är svårt att hitta freestyle segel i storlek runt 5.0. Men det är ju så j’vla tråkigt att inte kunna köra när det blåser ordentligt…

Får titta lite på vågseglena då!

Tack för tipsen!

• mangans

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 17:20

Ett north duke 5.0 verkar bra… North Duke ska ju vara ngn variant av segel som funkar från freestyle i plattvatten till medelstora vågor…

• johan_m

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 17:56

Jag tror fortfarande att det kommer bli ett för stort glapp mellan 6.9 och 5.0, men jag vet inte vad andra har för åsikter om detta. men tänk dig själv att det blåser 11m/s då kommer du råka ut för att ditt 6.9 är toköverriggat men du kommer att vara underriggad och inte komma upp i planing med ditt 5.0, och räknar man antalet dagar som man surfar med 5.8 jämfört med 5.0 så är det åtminstonde dubbelt så månge dagar som man surfar 5.8 jämfört med 5.0´

så mitt tips är att skaffa nåt runt 5.8 och som du kan dra ordentligt när det brallar i.

• mangans

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 18:37

sant… faan, det är inte lätt asso…

• imported_macts

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 19:05

Håller med Johan, glappet till 5,0 blir rätt stort. Har du råd med 2 nya trasor så tror jag som flera andra att runt 5,8 och 5,0 blir kanon.

• mangans

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 19:22

okaj, får väl kolla på ett lite större denna månaden då… Sen får vi se om vi kan plocka ut lite mer stålars ur röven nästa månad.

• styret

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 20:36

för litet med 5.0 i 11 meter? ja precis på gränsen isåfall. visst är det ett stort glapp men jag tycker itne det är orimligt. om du tänker kolla på duke så kolla på 5.4an den bästa storleken i hela linjen. iallafall 04linjen. jag är tokigt nöjd med mina duke.

• mangans

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 21:39

yes… A de verkar bra som f*n! Kul å höra det från ngn också! Sthanks!

• mangans

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 21:41

Förresten, vad är en bra serie att ha till playmaten -05an… Säg att man har ett 6,9 och ett 5,2… Ska man ha ett 6,0 och ett 5,6 då? Eller räcker det med ett 6,0 emellan…??

• imported_macts

Medlem
    15 oktober, 2005 vid 07:26

Räcker definitivt med ett typ 5,8-6,0 om du har 5,2 och 6,9

• mangans

Medlem
    17 oktober, 2005 vid 10:29

Okay… Tack!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.