Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › ang maststyvhet…
-
ang maststyvhet…
Publicerad av mattap på 18 januari, 2005 vid 21:37Hellå!
På mitt 4.5 Gun segel står det:
Best mast C75/4.00/3.70
IMSC 18-20Går man in å kollar styvheten på 370 C75 masten så är den 17!
Detta står lite i motsats till IMSC 18-20!
Skall jag tolka detta som att det är bäst att köra med en 4,00 mast med styvhet 19 men att det funkar nästan lika bra med en 370 på 17. DVS en enhet IMSC hit eller dit är inte så jäkla viktigt? Går det även med IMSC 16 eller börjar det skilja för mycket nu?
Vad säger mastofilerna Dr Masse och Ola H? Antar att även Lars K bör kunna svara
Jag lovade ju att köra hårt med seglen men tyvärr ligger de fortfarande i mitt vardagsrum, så jag får köra lite torrsurf framför datorn ist!Mvh
Matslars_k svarade 20 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Jag kan inte detaljerna på detta segel, men jag gissar att det kanske har en mastlängd på lite drygt 4m, dvs 4m-masten är det ”naturliga” valet. Om sedan mastlängden ligger någonstans mellan 400 och 415 cm så går det att köra en 370 också (med lång förlängning), men då blir hela riggen lite mjukare. Är man lätt så kan detta dock vara ett trevligt alternativ. Om man har både 400 och 370 liggande så kan det också vara smidigt att kunna rigga 4.5:an på 370:an om man redan har 4m masten riggad på 5.3:an (eller vad man nu har för större segel) och vinden ökar lite. Då kan man sedan snabbt byta upp igen om vinden minskar igen. Detta ”trick” har gett mig många bra kvällssessioner nästan ensam på vattnet när de som riggade ned och inte orkar rigga upp igen ger upp. Då plockar man fram sin redan sedan förut färdigriggade 5,3:a…
(Min förkärlek för detta trick går dock lite överstyr ibland, som t ex stormlördagen för ett par veckor sedan då jag för säkerhets skull efter att ha riggat 3,5 också satte upp en 4.0:a ”eftersom det såg lite lätt ut”. Väl ute på vattnet blev det liksom inte så lätt. Andra gånger har det slutat med att jag haft 4 riggade segel att plocka ned när mörkret infallit.)
-
ok, kanske ska tillägga att luffen är precis 4.00 på detta segel och min tanke är att kunna köra 4,0 och 4,5 på samma mast och då verkar ju 3,70 alternativet bättre än 4,00! Dock återstår frågan ang IMCS??
-
OK, men den frågan är ”besvarad” i formuleringen ”hela riggen blir mjukare” i svaret ovan. Med andra ord, segelt kommer säkert få en bra form även med den kortare, mjukare masten, men den bli överlag mjukare.
Rent principiellt tycker jag att din enda med att köra 370 som enda mast till dessa två segel verkar bra eftersom 4.5:an kommer funka bättre med en 370 än vd 4.0:an gör med en 400. Om du är en tung och kraftfull seglare så kan möjligen 4.5:an med 370 bli lite vek.
Vad är din nästa segelstorlek, och vilken mast skall du köra till den?
-
Vad är det för årsmodell på seglet?
Guns master (i alla fall RDM100) var tidigare en enhet styvare i 370 och 400 (IMCS 18 respective 20). Jag vet inte om detta ändrades redan 2004, eller om det var till 2005 – det skulle i alla fall kunna vara en förklaring till varför det inte stämmer med uppgifterna på hemsidan.
Jag har kört tex 370 på 405 luff med otroligt bra resultat, men också 400 på 435 (dvs samma förlängning) med riktigt dåligt resultat. Hurvida det kommer fungera för dig beror på dels din vikt/seglingsstil samt på seglets karaktär (och det kan vara väldsigt svårt att avgöra utan att testa).
/adde
-
Det är precis som Adde skriver, att flera faktorer avgör. Dock skulle jag säga att om man utgår från rätt modell på mast, men använder en ”för kort” längd så funkar det i de flesta fall (mer reservationen att hela riggen kan bli för mjuk). Om man dock ligger lite mer i utkanten av det spann av mastkurvor som ett segel fungerar med så blir det snabbare mer kritiskt. Dessutom skulle jag säga att segel med mer mastkurva ofta är känsligare för valet av mast.
-
Tjenare Matta, var det du som köpte mina segel..? =)
Misstänker det och vi snackade ju om vad du skulle köpa för mast när du har 430 som minsta.
Jag har testat att rigga 4.5:an med en Tlimits e-slim 370 (RDM) och körde denna variant ett par ggr med gott resultat, dock bestämde jag mej för att Ezzy RDM 4.0-masten gav seglet bättre form:
370 masten ger betydligt mer kurva i luffen kring bommen, vilket sträcker ut buken. Det var omöjligt att få mer buk utan att ”dra” negativt uthal. dock var riggen lätt och smidig. Gick ganska bra att köra. Dock…
400 masten gav rakare luff och en snyggare, mer trimvänlig buk, dessutom blev inte seglet överriggat lika tidigt, dvs tappade formen i byarna (bakhandsdrag…). Och seglet är sytt för denna mast.Tror dock att en 370-mast kan vara ett alternativ. En icke-RDM kan ge bättre böjkurva och en mer högprocentig mast brukar vara styvare. Dessutom blir ju 370-masten klockren till 4.0:an, du vill inte köra 4.0:an med en styv/för lång 400. Ska du bara köpa en till mast, kolla om du kan få provrigga 4.5:an med en 370 som du är sugen på. Kan funka
(tillräckligt) bra. Senare kan du komplettera med en 400- mast också. -
Hallå igen!
Yepp, det var jag som köpte seglen! Jo, vi snackade ju om att det skulle funka med en 3,70 mast, men jag blev lite förbryllad över motstridigheterna gällande IMSC + att jag vill lära mig lite hur det funkar.
Jag kommer att köpa en 3,70 mast, men funkar det med IMSC 16 eller bör det vara 17? Dum fråga egentligen…
eftersom det står 18-20 på seglet så borde ju 17 vara det bästa alternativet. Märker man verkligen nån skillnad mellan 16 och 17?
-
Jupp. Gun rekar ju en Loop C75 370 som mastalternativ och borde ju egentligen sänka specen till IMCS 17-19. Eftersom den masten har IMCS 17… Tyskar är tydligen inte helt ofelbara verkar det som trots allt.
Tror dock att kurvan är betydligt viktigare än IMCS-talet så leta efter en mast som har liknande toppflex (14%) som C75:an. Verkar som du kan välja mellan ganska många master enl bifogade bilden. Undvik dock Gaastra och Naish som har betydligt mer konstant kurva än Gun-masterna. Och såklart är ju en IMCS 17 att föredra, men det är ju i princip standard på en 370. -
Ok, tackar! Kunde dock bara hitta 4,00 master och uppåt på den sidan, har du en för 3,70 master åxå??
MVH
Mats -
Nä. SURF testade bara 400 och längre. Tänkte dock att master i samma linje BÖR ha ungefär samma kurva. Att du alltså kan dra slutsatser av värdena för 400:orna när du ska välja 370…
-
Hur ska man tolka värdena top % bottom% flex och reflex? Vad menar dem egentligen och hur känner man det när man seglar?
-
Top och bottom flex är hur mkt masten böjer ned 3/4 resp 1/4 från botten. Relativt nedböjningen på mitten.
/adde
-
I IMCS testet hänger man en 30 kg vikt mitt på masten och mäter nedböjningen vid 1/4, 1/2 och 3/4 av mastens längd.
Bottom% anger hur mycket nedböjning i % man får vid 1/4 jämfört med nedböjningen vid 1/2.
Topp% anger således nedböjningen vid 3/4 relativt 1/2.
Mastens flex är topp% minus bottom%.
Reflexen är i princip svängningsfrekvensen när masten är fast inspänd i nedre delen och man fjongar igång den i böjled. Ska ge en indikation på hur ”snabb” masten är i byarna.
Endast nedböjningen vid 1/2 används vid framräknandet av IMCS-talet, så IMCS säger ingenting om mastkurvan. Är bara ett grovt mått på styvheten.
Seglets form bestäms mycket av skärningen av luffens kurva relativt mastens kurva. T.ex lägger man ett ”överskott” av duk i bomregionen vilket ger seglets buk.
Skiljer sej mastens böjkurva mkt från vad segelutvecklaren använde så kan seglet få en annan form än vad som var tänkt. Kan nog bli ganska kass i värsta fall.
Logga in för att svara.