Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Angående Beijershamn Öland (speedkanalen)

• styret

Medlem
    30 mars, 2009 vid 17:19

@P Malmkvist 538050 wrote:

Håller helt med.. Detta borde postas på kitekonfen också..

För en icke kunnig, vilken kommundelsgrupp i kalmar/öland bör man kontakta i detta ärende???
    Nu vill jag absolut inte skapa någon “skita i allt mentalitet”, men ibland kan jag uppleva förbuden som lite orättvisa, när det gäller hornborgarsjön så förstår man förbuden med anledning av alla dess fågelsorter, men på haga park så har jag knappt skådat en fågel.. Nu är det väl någon strandfågel som vill skyddas men hur bra framtida förutsättningar har denna att kläcka ägg på en strandbank=revet som översvämmas under häckningsperioden?? Och med stigande vattenstånd så borde revet översvämmas allt oftare..

Det är mörbylånga kommun som haga ligger i men det har du nog inte mycket för. Det är LST Kalmar som sköter det här. Kommunen är helt emot det men det är inget de kan göra. Varenda sakägare i området är emot utvigdningar och stärkningar av skyddet men LST har press från EU. Och skrämmande ofta verkar de som är inblandade i just BH ha egenintresse i fågelskådningen.

För övrigt räknas Beijers Hamn som en av Sveriges viktigaste fågellokaler så där finns nog en hel del fjäderfän med.

• johanc

Medlem
    30 mars, 2009 vid 20:03

@Stewen 538075 wrote:

Apropå skita i regler.:mad:

WTF!!!

• speedkenta

Medlem
    31 mars, 2009 vid 06:55

@JohanC 538149 wrote:

WTF!!!

Det sa jag med.
    Sen kan jag tala om att vi har fört denna kamp med all kunnig expertis som finns. Man kan väl säga att vi vann till 75%.
    Vi tryckte tillbaka reservatet till sandbanken dom vill ju ha det från yttersta stenön utanför haga till vår nuvarande landgräns.
    Sen flyttar dom Fågel HK till Öland från huvudstaden nu.
    Det helvetet kunde dom behållt.

• speedkenta

Medlem
    4 april, 2009 vid 07:11

Fan vad glad man blir

Beträdnadsförbudet igår kl.11:09
    Hej!

Jag tar mig friheten att skriva i ert forum, trots att jag varken surfar i någon form, men däremot tillhör de beryktade fågelmupparna!

Hemskt tacksam över att ni gått ut med karta och informationen om de nya reglerna för sandreveln och det ni kallar Ankdammen på hemsidan! Riktigt najs!

Tyvärr följs det inte upp så bra. Var i området idag vid niotiden på morgonen då en ung man spatserade över hela reveln med en bräda, dock ej wind- utan vad jag kunde se en kite-dito (fästen för fötterna), under armen. På själva reveln är det alltså beträdnadsförbud, och varför han promenerade runt på reveln från ena änden till den andra förstår jag inte. Kiten hade han inte med.

Jag hade tyvärr ont om tid på mig och hann inte vänta in hans återkomst mot klubbhuset för att fråga. En gång är ingen gång, kan man tycka. Jag är inte så blödig men vill förtydliga vad beträdnadsförbudet på reveln handlar om.

En av vårt lands mest flitigt använda naturmiljöer är av förklarliga skäl sandstränder. Det finns få platser där de fågelarter som kräver sådana miljöer kan få utrymme, i synnerhet under häckningstid då badgäster, surfare och alla andra med beachaktiviteter är som mest igång. De få sandrevlar som finns som dessutom är avskilda från fastlandet är extra attraktiva. Mest för att människor och rovdjur som grävling inte så lätt tar sig ut dit. Risk att bon plundras, eller lämnas på grund av störning så att trutar eller kråkor kan komma åt bona är liten. Detta, och att stora mängder flyttande fåglar rastar där, är det främsta skälet till beträdnadsförbudet. Ute på reveln häckar en grymt snygg och sällsynt fågel som heter skärfläcka. Den lägger äggen i ett av tång enkelt konstruerat bo direkt på marken. En av föräldrarna ruvar och bevakar ständigt äggen, och under denna period är de mycket känsliga för störning. Nu har de just anlänt och på kort tid ska de bestämma sig för om ett område är tillräckligt ostört för att de ska våga häcka där. De 40 fåglar som stod på revlen idag (=1/50 av Sveriges bestånd, vissa år har upp emot 80 par häckat) skrämdes undan, liksom alla strandskator (minskande art) och andra vadare.

Jag förstår att man kan känna sig undanträngd av ett beträdnasförbud, men betänk att det inte finns så många fristående OCH ostörda revlar i vårt land. Att surfa i miljöer med vattendjup på under 3 dm kan väl inte vara så lockande? De arter som finns på reveln är inte desamma som finns ute i själva våtmarksdelen av reservatet (och där beträdnadsförbud råder sen innan). Låt de lyckas med sina häckningar är ni hyggliga!

För övrigt tycker jag det är himla kul med era aktiviteter söder och sydväst om reveln, följer ofta er med tuben under blåsiga dagar och tycker det ger krydda till fågelskådningen, i synnerhet under tävlingsdagar!.. 🙂
    Skrivet av: Pav Johnsson (ÖOF)

• hanko

Medlem
    4 april, 2009 vid 08:06

Bra skrivet! Sakligt och förståeligt. En ny dag och man har redan lärt sig något nytt 🙂

• speedkenta

Medlem
    4 april, 2009 vid 15:40
  • tbsurf

Medlem
    5 april, 2009 vid 18:03
    Speedkenta;538711 wrote:
    Att surfa i miljöer med vattendjup på under 3 dm kan väl inte vara så lockande?
    Skrivet av: Pav Johnsson (ÖOF)

Ber om ursäkt att jag inte är politiskt korrekt här, men jag undrar om den som skrivit detta ens hört talas om speedsurfing och dess speciella behov av sandrev för att överleva som sport?

• johanc

Medlem
    5 april, 2009 vid 20:02
    tbsurf;538897 wrote:
    Ber om ursäkt att jag inte är politiskt korrekt här, men jag undrar om den som skrivit detta ens hört talas om speedsurfing och dess speciella behov av sandrev för att överleva som sport?

Du vet, folkbildning kan funka åt bägge hållen….

🙂

JohanC

• rmz

Medlem
    5 april, 2009 vid 20:19
    tbsurf;538897 wrote:

I min värld går det alldeles utmärkt att speedsurfa UTAN att gå i land
    på sandreven(under häckningstid) och helt i onödan störa denna helt underbart vackra vadare (skärfläckan) och andra fåglar för den delen.

Det handlar om att visa respekt och ödmjukhet så kommer både
    speedsurfing och skärfläckan överleva.

mvh Pelle… vindsurfare och stödmedlem i sof.

• tbsurf

Medlem
    6 april, 2009 vid 07:01

Självklart går vi inte uppe på revet. Så dumma är vi inte..
    Det skrivs här ovan att det är en femtiondel av beståndet som finns på revet… Betyder det att ni har 49 andra ställen att åka till?

• marden

Medlem
    6 april, 2009 vid 16:35

jag tror han mena att det finns 49 st till lika bra speedspotar kvar att upptäcka
    (obs):smile::smile:

• johanc

Medlem
    6 april, 2009 vid 20:10
    tbsurf;538970 wrote:
    Självklart går vi inte uppe på revet. Så dumma är vi inte..
    Det skrivs här ovan att det är en femtiondel av beståndet som finns på revet… Betyder det att ni har 49 andra ställen att åka till?

Men Tb!

Inte vill du väl störa en sådan här idyll i onödan?

“Skärfläcka värmer sina ungar….”

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Angående Beijershamn Öland (speedkanalen)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.