-
Angående situationen på Torö
Det har kommit flera inlägg som handlar om Torö, händelser där och vår tillgång till stenstranden och Kärringviken.
Istället för att posta i någon av de trådarna känner jag mig lite manad att skriva några rader i en ny tråd, för att inte snärja in mig i vad som hänt, varför och när och vad och vadsomskallgörasochbordeske och alltdetdär.
Vi är några som har startat en förening som heter “Torös vänner”. Den föreningen handlar om en enda sak – att behålla tillgången till hela Torös stenstrand och Udden för allmänhet och friluftsliv. Vi vill även att det skall fungera i så bra balans som möjligt med boende, natur och besökande. Vi vill representera hela frilutftslivet, inte bara surfare!
För att vi skall kunna driva detta så är det helt enkelt oerhört viktigt att vi som kanske är allra mest intresserade av fortsatt tillgång till Stenstranden och udden (inklusive Kärringviken) inte förvärrar siutationen genom att skräpa ned, klippa hål i staket, missbruka allemansrätten och, i värsta fall, ta till lite väl egenmäktiga handlingar.
Det är helt enkelt så att om kommun, myndigheter och andra beslutsfattare samt boende uppfattar det som om att vi surfare (vind, kite, våg, kajak – whatever) missbrukar allemansrätten och betraktar området som “vårt” så får vi en oerhört onödig motståndare som vi istället bör samarbeta med. Inom Torös vänner har vi upprättat och fortsätter att utveckla denna typ av kontakter, och då är surfarnas rykte faktiskt väldigt viktigt. Det har fungerat bra, och vi vill hemskt gärna att det skall fortsätta så.
Och kom ihåg att vi surfare bara är en av flera grupper friluftsmänniskor som är intresserade av att kunna besöka och ha tillgång till detta område på ett så väl fungerande sätt som möjligt.
Vi arbetar dessutom aktivt med att ta reda på vad som gäller rättsligt och vad vi kan göra för att förtydliga saker och ting och förbättra olika saker.
Sist, men inte minst, de boende. Vi anser absolut att samverkan med de boende i området på det stora hela fungerar bra. I de fall det inte fungerar, så är det vår absoluta ambition att förbättra situtationen och få till en lösning som är bättre än idag.
Så – det känns som om det tål att upprepas. Respektera allemansrätten (alltid), sköt oss så gott det går och särskilt nu på Torö.
Ett kanske diplomatiskt (medvetet) inlägg, men som känns nödvändigt i dagsläget.
Jag postar även detta på kite-konfen och kanske även på surfsverige.
Vill DU aktivera dig i Torös vänner är du mer än välkommen! Allt vi gör är ideellt, helt öppet och finns till för dig som vill kunna fortsätta surfa, promenera, fågelskåda, fiska, bada och besöka Torös fantastiskt fina skärgårsdmiljö!
Vi kommer snart att presentera lite tydligare förslag på aktiviteter och vad vi bidrar med till våra medlemmar (det har tagit längre tid än väntat att få igång en del praktiska saker kring org. nr, postgiro och sådant).
Logga in för att svara.