Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Angående situationen på Torö

• koa

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 09:02

@trimmarn 513091 wrote:

Jag tycker inte att det bästa vore att alla kiteare launchar på stenstrand…

Instämmer, det är de grönytor på tomten inne i Kärringviken hon pratar om,
    men det finns en hel sandbukt/ kärringviken med mycket flata klipphällar och stora ytor med smågrus att lancha ifrån, så det borde vara lugnt
    om det används.

• ola-h

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 11:05

@trimmarn 513091 wrote:

Jag tycker inte att det bästa vore att alla kiteare launchar på stenstrand…

Jag menade inte Stenstrand, utan bara att men inte gräver ned fötterna i vegetationen utan ser till att ha stabil mark under fötterna. Jag vet inte hur det ser ut i kärringviken, men jag utgick ifrån att det inte är vegetation ända ned till vattnet.

• olles

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 17:23

Krille_H!
    För ett par år sedan fick vi höra från Norell på kommunen att länsstyrelsen hade godkänt stängslet ner till norra stranden, det som är en smal korridor ner till vattnet. Men Norell sa också att det inte “hade blivit riktigt som det var tänkt”.
    Efter en del ringande fick vi direkt från länsstyrelsen en kopia på deras beslut, och jag har det framför mig just nu. Så om det är Länsstyrelsens beslut 17.2.2005 nr 505-03-54816 din kollega talar om, så är det definitivt så att länsstyrelsen INTE har godkänt korridoren. Skaffa beslutet och titta på kartan som hör ihop med beslutet! Det som man gav lov till var ett staket i ett helt annat läge, vinklat mot väster och som följer den stig som funnits där i alla år. Hade fastighetsägaren byggt enligt lovet, hade staket hamnat upp till 20 meter bort från det andra stängslet och slutat uppe i skogen. Detta staket hade inte förstört för friluftsfolket lika mycket och hade säkert fått stå i fred. Fastighetsägaren får helt enkelt skylla sig själv – tycker jag – när hon klagar över “skadegörelse”.
    Något annat beslut om korrioren har jag inte hittat. Det står för övrigt en massa andra bra saker i beslutet, bl a om hur Länsstyrelsen ser på allemansrätt kontra hemfridszon. T.ex att hemfridszonen normalt sett aldrig sträcker sig mer än 30-40 från ett sommarhus, även om det det finns insyn. Finns det inte insyn är hemfridzonen mindre. I två rättsfall har fastighetsägaren ålaggs att ha grindar och tillåta passage på standen 60-70 meter från huset, trots att det rådde full insyn mot huset. Egentligen är detta bara sunt förnuft – om man bara visar lite hänsyn så borde aldrig allemansrätten bli något problem. Ingen vettig människa går väl förbi och stör folk som sitter och solar utanför sommarstugan!? Kanske kan någon kiteare kan blåsa in folks trädgårdsland men det borde väl inte vara något omfattande problem?
    Det är väldigt bra att du jobbar på MSN och att de flesta där verkar vilja hjälpa till att göra stranden mer tillgänglig på Ören. Vad jag kan förstå behöver ni egentligen bara se till att alla följer gällande regler som inte är särsklit konstiga eller otydliga, så jag har lite svårt att förstå att det blivit så mycket problem.
    Lycka till önskar vi militanta svampplockare
    (tack att jag får låna ert debattforum, tyvärr finns inget motsvarande för kantarell och karljohans-nördar)

• bosseg

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 17:39

Är gammal vindsurfare som de senaste 8 åren sadlat om till kite. Har svårt att se att kite skall slita mer på miljön. Det känns som om det som sliter mest är promenaden ner till vattnet och då går man på samma stig som alla andra (inkl fågelskådare). Kan tänka mig att den ända gången man sätter ner hälarna är precis när man skall launcha draken och då står man helst så nära vattnet som möjligt, mao nere på stenarna på stranden. Med moderna bow och hybrid kitar går det i princip att nästan helt stänga av trycket i draken så det blir faktiskt inte mycket hälisättning. Damen ifråga kanske har sätt någon som åkt på fötterna efter draken på en sandstrand någonstanns, det är inget man gör på torösstenar om man vill ha fötterna kvar.
    Torö är helt klart det bästa kite stället i stockholm. Försvinner det är det inte värt att kita i sthlm längre…

Trevlig helg,
    Bosse

• dude

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 18:50
    bosseg;513245 wrote:
    Är gammal vindsurfare som de senaste 8 åren sadlat om till kite. Har svårt att se att kite skall slita mer på miljön. Det känns som om det som sliter mest är promenaden ner till vattnet och då går man på samma stig som alla andra (inkl fågelskådare). Kan tänka mig att den ända gången man sätter ner hälarna är precis när man skall launcha draken och då står man helst så nära vattnet som möjligt, mao nere på stenarna på stranden. Med moderna bow och hybrid kitar går det i princip att nästan helt stänga av trycket i draken så det blir faktiskt inte mycket hälisättning. Damen ifråga kanske har sätt någon som åkt på fötterna efter draken på en sandstrand någonstanns, det är inget man gör på torösstenar om man vill ha fötterna kvar.
    Torö är helt klart det bästa kite stället i stockholm. Försvinner det är det inte värt att kita i sthlm längre…

Trevlig helg,
    Bosse

Det låter bra och det är ju bra om det är som du säger. Men det är ännu bättre om kitarna också lyckas övertyga att det verkligen är så. Det är ju inte bra om någon som sitter med i beslutsprocessen tror att kitare sliter på naturen så att de känner sig manade att inskränka möjligheten att kitea på Torö.

Generellt är det mycket frågor kring kite från de som inte håller på med det. I och med att det också vart mycket olyckor kring sporten under sina första år så kan jag tänka mig att många är oroliga för vad för skada sporten kan göra. Därör är det bra om så mycket ren praktisk och handfast information kommer fram så folk generellt vet vad det handlar om.

T ex om en film finns som visar hur området ser ut på Torö där det launchas och kitas så är det här ju väldigt bra info. Och att man samtidigt ser de bitar natur som är känsliga och var de är i jämförelse med där man är.

Sen även eftersom kite är “inne” och eftersom många dras in i sporten för “hajpen”, kanske är unga och kanske inte läser på mycket om vad som gäller sporten i just sådana här frågor som Torö så är det ju även bra om film som visar för kiteare vad som är viktigt. Kanske kan man jämföra kite med snowboard som i sin linda ju hade en kaxig och ifågasättande attityd.

• peter_n

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 19:33

@OlleS 513243 wrote:

Krille_H!
    ….
    Efter en del ringande fick vi direkt från länsstyrelsen en kopia på deras beslut, och jag har det framför mig just nu. Så om det är Länsstyrelsens beslut 17.2.2005 nr 505-03-54816 din kollega talar om, så är det definitivt så att länsstyrelsen INTE har godkänt korridoren. Skaffa beslutet och titta på kartan som hör ihop med beslutet! Det som man gav lov till var ett staket i ett helt annat läge, vinklat mot väster och som följer den stig som funnits där i alla år. Hade fastighetsägaren byggt enligt lovet, hade staket hamnat upp till 20 meter bort från det andra stängslet och slutat uppe i skogen. Detta staket hade inte förstört för friluftsfolket lika mycket och hade säkert fått stå i fred.
    …………
    T.ex att hemfridszonen normalt sett aldrig sträcker sig mer än 30-40 från ett sommarhus, även om det det finns insyn.
    ……..
    (tack att jag får låna ert debattforum, tyvärr finns inget motsvarande för kantarell och karljohans-nördar)

Nu klarnar många saker. Jag har nåtts av ett rykte att den som bor till höger om korridoren är sne på den störste bråkmakaren. det är ju inte konstigt ifall den store bråkmakaren har ordnat en smal korridor precis utanför tomtgränsen till den som bor till höger.

Precis när jag klev igen hålet i staketet kom ju bråkmakaren och påstod att jag gick på tomtmark. Jag sa då: -“allemansrätten gäller, det här är inte tomtmark, man ser ju knappt huset”. Då visste jag inte riktigt hur rätt jag hade, men man måste ju verka lite trovärdig och myndig när man hävdar sin rätt till väg ute i skogen… Det var ju klart mer än 40-50 meter.

Jag har för övrigt hittat mycket Karl-Johan-svamp där också!

En tanke: När en fastighetsägare så uppenbart bryter mot beslut och desutom tillgriper våld, kan inte det vara grund nog att upphäva ett felaktigt bygglov för en bastu? Kan man inte överklaga bygglovet nu, även om beslutet är taget?

Motiveringen att riva upp bygglovet skulle ju kunna vara att man vill undvika att riskera framtida fejder som slutar med blodspillan + att bastun stör friluftslivet…. Bråkmakaren måste väl vid det här laget anses vara dokumenterat folkilsken?

• svenne

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 20:45
    OlleS;513243 wrote:
    Krille_H!
    För ett par år sedan fick vi höra från Norell på kommunen att länsstyrelsen hade godkänt stängslet ner till norra stranden, det som är en smal korridor ner till vattnet. Men Norell sa också att det inte “hade blivit riktigt som det var tänkt”.
    Efter en del ringande fick vi direkt från länsstyrelsen en kopia på deras beslut, och jag har det framför mig just nu. Så om det är Länsstyrelsens beslut 17.2.2005 nr 505-03-54816 din kollega talar om, så är det definitivt så att länsstyrelsen INTE har godkänt korridoren. Skaffa beslutet och titta på kartan som hör ihop med beslutet! Det som man gav lov till var ett staket i ett helt annat läge, vinklat mot väster och som följer den stig som funnits där i alla år. Hade fastighetsägaren byggt enligt lovet, hade staket hamnat upp till 20 meter bort från det andra stängslet och slutat uppe i skogen. Detta staket hade inte förstört för friluftsfolket lika mycket och hade säkert fått stå i fred. Fastighetsägaren får helt enkelt skylla sig själv – tycker jag – när hon klagar över “skadegörelse”.
    Något annat beslut om korrioren har jag inte hittat. Det står för övrigt en massa andra bra saker i beslutet, bl a om hur Länsstyrelsen ser på allemansrätt kontra hemfridszon. T.ex att hemfridszonen normalt sett aldrig sträcker sig mer än 30-40 från ett sommarhus, även om det det finns insyn. Finns det inte insyn är hemfridzonen mindre. I två rättsfall har fastighetsägaren ålaggs att ha grindar och tillåta passage på standen 60-70 meter från huset, trots att det rådde full insyn mot huset. Egentligen är detta bara sunt förnuft – om man bara visar lite hänsyn så borde aldrig allemansrätten bli något problem. Ingen vettig människa går väl förbi och stör folk som sitter och solar utanför sommarstugan!? Kanske kan någon kiteare kan blåsa in folks trädgårdsland men det borde väl inte vara något omfattande problem?
    Det är väldigt bra att du jobbar på MSN och att de flesta där verkar vilja hjälpa till att göra stranden mer tillgänglig på Ören. Vad jag kan förstå behöver ni egentligen bara se till att alla följer gällande regler som inte är särsklit konstiga eller otydliga, så jag har lite svårt att förstå att det blivit så mycket problem.

Självklart får du vara här och diskutera Torö med oss! 🙂
    Det som förvånar mig mest är just diskussionen om hemfridszon och att den skulle sträcka sig till stranden. Inte bara Länsstyrelsen, utan Naturvårdsverket, Boverket, LRF och Vi i villa (just det, villaägarnas egna förening) har skrivit både artiklar och broschyrer om avståndstolkningen och strandskydd och det är så kristallklart. Ändå fegar kommunen och backar på den punkten och drar det i långbänk trots att inget hus ligger tillräckligt nära eller så öppet att det skulle vara ett problem. Att Norell var en märklig fisk vet vi sen tidigare, men nu?

En anekdot, jag hade en hetsdiskussion på ett annat forum med en person som vi tror är en av husägarna. Han/Hon blev tokgalen när jag påstod att bryggor faktiskt får nyttjas av alla. Fick mycket skit för det tills jag postade en kopia av Naturvårdsverkets broschyr om mark och allemansrätt. Ni kan ju gissa vad det står i den…

• rasmus_w

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 20:46

De kitare jag har sett launcha har hållit till där det inte finns nån vegetation och jag tycker mig inte ha sett deras fötter gräva ner sig nåt nämnvärt. Däremot verkar de flesta hänga en bit upp när de tar igen sig, blåser upp kiten eller så, men jag har svårt att se vad det spelar för roll.

• ola-h

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 21:17

bosseg, mitt intryck var alltså att det absolut inte var något kiteförbud eller liknande på väg, men som läget är skadar det inte att vara extra försiktig med fotarbete och annat. Uppträda exemplariskt helt enkelt, som Masse skriver i originalinlägget.

Jag har för övrigt fått kopia på beslutet att dela ärendet i ett allemansärende och ett som rör hemfrid.

• saratoga

Medlem
    19 februari, 2009 vid 08:42

Någon som har hört någonting om läget med Torö idag? Är Torös vänner igång fortfarande?

Ville bli medlem förra hösten och det senaste mailet jag fick var att jag skulle få ett meddelande när det var dags att betala medlemsavgiften.

//Peter

• dr-masse

Medlem
    19 februari, 2009 vid 09:31

Hej! Torös vänner är igång! Vi har gjort en del grejor, men varit dåliga på att uppdatera om det. Skall kolla status på vårt föreningskonto (vi hade lite strul där, gjorde fel först) och återkommer!

• svennebanan

Medlem
    19 februari, 2009 vid 09:53

Ni har inte funderat på lite merchandise?

Jag är inte så förtjust i att ha klistermärken eller tshirts med företagsloggor, men om det visar att man stödjer en surf/naturrelaterad ideell föreningen så skulle iaf jag lägga pengar på det (förutom medlemsavgiften).

• dr-masse

Medlem
    19 februari, 2009 vid 12:05

Jo, det har faktiskt varit uppe! Först måste vi fixa det praktiska så att man kan betala och bli medlem, dock.

• saratoga

Medlem
    19 februari, 2009 vid 21:38

@dr Masse 531243 wrote:

Jo, det har faktiskt varit uppe! Först måste vi fixa det praktiska så att man kan betala och bli medlem, dock.

Säg till sen om jag ska anmäla mig igen om mina uppgifter inte finns kvar!

/Peter

Sida 6 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Angående situationen på Torö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.