Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ångest inför segelval???
-
Jag har siktet inställt på 4.2 5.0 ”ungefär 6.0” och 7.4. Jag är lättviktare (67kg) och seglar uteslutande insjö. Med den linjen täcker jag ca 6- ”en bra bit över 15”, passar mitt behov.
-
Är det bara jag som tycker att många spanar/väljer alltför täta segel-linjer ?
Nog ska det väl funka med 20% steg mellan storlekarna !?Linje 1 (Tok)faller på steget mellan de två viktigaste seglen, de två största, 6,4 och 7.0..
9% steg!.. Riktigt riktigt Onödigt..Linje 2 Bästa linjen… men varför ett 11% steg mellan 4,5-5.0
Linje 3 Bra linje.. men enligt mig lite onödigt tätt mellan 4.7, 5.3 och 6.0… 13% tycket jag är för täta steg..
Linje 4 hmm.. tät mellan de 3 mindre sen ett stort steg till den största.. Varför
Om jag skulle välja en 4linje bland dessa (godbitar till segel:))så skulle det bli..
4.2, 5.0, 6.0, 7.0 Utan tvekan. 20% 20% 17%.Lyxa till lycko problemet
-
Jag röstar också för 4,2 5,0 5,7 (jag har det själv). Det är en budgetlinje som funkar mycket bra i Sverige. Istället för 7,0 lägger du pengarna på att samåka till västkusten, skåne, öland på prognos. Det kommer att ge dig så mycket mer som seglare än vad en 7,0:a ger dig i Stockholm.
Lycka till i ditt val. -
Hmm, ja jävlar va det rullade in svar och tips! Tack för det.. (om det nu gör valet enklare låter jag vara osagt
)
Tror ärligt talat att jag inte får så mycket användning för 4,2; har lyckats köra hjälpligt med 5,8 när andra kört 4,7 (med diverse missöden…
). Men jag tror att jag kan hålla en 4,7a ganska länge..
Annars var ditt förslag väldigt bra faktiskt! Men jag står nog fast vid alternativ 3: 4,7 5,3 6,0 7,0
Såvida ingen annan kommer med ett höjdarförslag!!Ingen som har nåt tips på mastfrågan?! Frågade Barry Spanier på MauiSails, och fick följande svar.
Tydligen ska Ignition-masterna funka väldigt bra, men även Fiberspar och Np’s (med lägre kolhalt, av nån anledning?!?!)
Så då kommer följdfrågan, har möjligtvis vindsurfing.se-masterna liknande egenskaper som ovanstående märken?!
Kanske hakar upp mig för mycket på masterna?!?! -
Hur mycket väger du egentligen?
Kör du västkusten över huvud taget så röstar jag för mindre segel som Gurra föreslår. Kör du vara i Stockholm och vill ha fina dagar med planing även på sommaren på nåt i i skärgården så är väl ett 7.0 ganska bra att ha. Sen ett större steg ner till 6.0 eller 5.7. Kör du förresten Torö utsida? I så fall skulle jag ta ett vågsegel i 5.7-storleken som du föreslog, och 5.0 4.2 efter det. Men om du absolut inte kommer få användning av 4.2-at så gäller i stället 5.0 4.5.
Mitt förslag är alltså 7.0 5.7 5.0 4.5. Guldlinje som funkar för allt för dig. Oroa dig inte för att det ä olika segel i 5.7an och de mindre två. 5.7an är ett lättvindsvågsegel som kommer ge dig mycket kul på Torös vågor.
Om du nu inte kör vågor så kan du ju köra annorlunda, men du kör väl vågor?
Vilka brädor kör du förresten? En fet freestyle som en F2 Compstyle 246 med 110 liter och o 69 bred är allt du behöver för att komma in i freestyle. Och sen har du någon mindre bräda runt säg 80 liter när det brallar på. Kör du inte freestyle så har jag ingen idé -
Generellt är väl saken att kör man vågor så är det viktigare med tajtare storlekar i de mindre seglen. Men kör man inte vågor och dessutom inte så ofta så är det ju skönare att ah något att välja mellan (som överlappar) i de förhållanden man kör mest i.
-
Jag väger 72 kg och förut körde jag med en 93liters 60,5 cm bred störstabräda och då kändes det bra att ha ett 6.2 som störstasegel. men nu när jag har en fetingfreestyle som störstabräda klarar jag mig bra med ett 5.9 som störst.
(Sen har jag ju vart lite skraj för att köra loopar med fetingfreestylen men det kommer
)
-
Gött, då är vi två iaf.
Just nu lutar jag åt två ”ungefär 6.0”, behålla mitt gamla Gaastra 6.0 med tre cambers till stora (slalom) brädan och skaffa ett Naish Boxer 5.8 till vågbrädan. Detta för att kunna köra hela linjen på två master, 400 och 460. -
Hmm, väger väl en 80-85 nånting skulle jag tro.
Om jag kör vågor?! Njae, det kan jag väl inte påstå direkt, har ju ingen vågbräda. Eller det är klart jag kör i vågorna med min freestyle om sådana förhållanden bjuds, men jag har aldrig kört i bra vågförhållanden med en vågbräda…
Brädan jag kör på är väl snarlik CompStylen, Lorch Spark 250, 111 liter o 67 bred.. Men hoppas som sagt kunna komma över en billig vågis till våren! -
Här ska du få något att vila ögonen på medans du funderar.
så kanske ågesten försvinner. -
Kan ju inte vila ögonen på en gammal gubbe med KA
Den här däremot.. drömmer mig bort o fantiserar om hur bra MS kommer funka på Ålands Hav!
-
mycket vackert tompa. anders är för ung för att förstå en mogen mans skönhet.
Logga in för att svara.