• Publicerad av anonym-anvandare på 11 april, 2000 vid 17:32

    Kan man K.O anmäla en surfhandlare?
    Köpte en ny mast som gick av 10cm under bommen under första timmen jag seglade på den, skedde på plattvatten.
    Fabrikationsfel?

    kapten-k svarade 24 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • johan-s-2

    Medlem
    11 april, 2000 vid 17:39

    Får du ingen ny??
    Vilken handlare var det??

    Mvh
    Johan S

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 april, 2000 vid 17:48

    Nope! jag får ingen ny.har inte fått tillbaks min gamla mast i heller , det hemska är att det tar sån ofantlig tid oxå
    det skedde i maj-99
    Handlaren säljer north, och det var en sådan mast.
    Vill verkligen inte prata skit om personen, han verkar shysst när man talar med honom, Men det händer ju verligen inget. kommer inte att handla där.
    Det var genom en leverantör som har stängt, jag köpte masten.
    Hoppas ni förstår sammanhanget.
    Surt! frågan är om man skall anmäla eller inte?
    Det rör sig om typ 2500:- så det känns som en principsak mer.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 april, 2000 vid 18:05

    var det en helt ny mast?? isåfall finns det ju fabriksgaranti

  • linsurfer

    Medlem
    11 april, 2000 vid 18:15

    Om det var en helt ny mast med garati och inget händer tycker jag absolut att du ska hota med stämning eller anmälan (ring sverker på plus så slänger han masten i sin soptunna), det finns en del oseriösa surfhandlare och en del bättrar sig faktiskt om man kritiserar dom, (PA-sport tex. Det är ju så pass dyra grejer det handlar om så man måste hävda sin rätt som konsument. Hjälper det inte att prata med handlaren tycker jag att du ska maila Norths huvudkontor och beskriva situationen på ett övertygande sätt.
    Lycka till!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 april, 2000 vid 19:24

    Vad??? Maj 99 och du har inte fått något besked än????
    Du borde ha slagit näven i bordet långt, långt tidigare….
    Händer något sånt där ska man ringa och tjata tills man får ett svar.
    Gå säg åt butiken på skarpen så ska det nog ordna sig.
    Vad har du fått för ursäkter och förklaringar?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 april, 2000 vid 20:02

    Jag var ute för samma sak med en North exelleratormast för två år sedan, jag masten gick av ca 20 cm ovanför bommen den var då inte 1 år gammal och det var ju 2 års garanti… när jag lämnade in masten så tog det först 2 månader innan de sa att det inte var ett fabrikationsfel så jag kunde inte få en ny…. men varför skulle masten i så fall gå sönder när man seglar på plattvatten????? jag har föresten inte heller fått tillbaks masten….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 april, 2000 vid 20:19

    Ja det låter dumt att du inte får en ny efter tio minuter på vattnet.

    Men, låt säga att man haft en mast i 10 månader, under de tio månaderna
    kan man slagit i masten på många olika stället utan det syns, (eller knappt
    syns), och har man otur så kan det vara tillräckligt för att få en liten men
    betydelsefull bristning i materialet som sedan fortplantar sig.
    Det är absolut inte helt självklart att man får en ny mast när den är
    använd så länge. Och det är nog en överhängande risk att det inte är ett
    fabrikationsfel när en mast går av efter 10 mån.

    Men vad fan, stäm de jävlarna – fast se till att du har råd också!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 april, 2000 vid 00:05

    Tack för tipset med norths huvud kontor skall maila dem på direkten
    Missförstånd på en tidgare kommentar, jag fick besked i juli-99 att i och med brottet skedde i bomm-området fick jag ingen ny mast. Men 10cm under bommen tycker jag är för långt, jag seglar med bommen ganska högt vilket inte framgår när man bara ser den knäckta masten.
    Tack för tipsen!
    kapte K

  • smurf

    Medlem
    12 april, 2000 vid 07:04

    Ofta syns det ganska tydligt om det är fabrikationsfel typ att
    fibrerna inte blivit ordentligt genomväta.

    Ett slag däremot är ju vara lite svårare att avgöra om det hänt
    under transport etc. eller om det kommit pga köparens slarv.
    Det skall dock till ganska kraftiga slag för att en mast ska gå
    av så fort… Kan ju dock även bero på dålig bom som klämmer
    för hårt och lägger allt tryck på en punkt.

    I vilket fall ska dock handlaren kunna lämna besked inom några
    veckor!!!! Otroligt dålig stil!!!!

  • f-g-bengtson

    Medlem
    12 april, 2000 vid 07:25

    VADDDÅÅÅ??!!!” Vill verkligen inte prata skit om personen, han verkar shysst när man talar med honom, Men det händer ju verligen inget. kommer inte att handla där.”

    Va faan, upp med korten på bordet. Sånt där slänger man inte ur sig utan att berätta hela historien.

    Berätta vem och var och allting. Har du torrt på fötterna tycker jag det är din skyldighet att berätta för oss andra var och hur och när och av vem du har köpt den och dessutom vad som har sagts i båda riktningarna.

    Är snubben oseriös bör vi andra få reda på det och då kommer nog hans affärer att försämras och för en mast är det knappast värt det.

    North har ju garanti på sina master och reklamationen borde gå via importören för att till slut ske genom deras HK. (om inte importören i Svedala har förhandlat bort detta att sköta detta själv – vilket verkar osannolikt)

    Vet du om Norths HK har varit inblandat?

    Är det en 5 år gammal rea-mast vi snackar om eller var det en sprillans?

    10 minuter på plattvatten låter mycket osannolikt och skulle jag vara surfhandlare kan du hajja att jag inte skulle tro dig, utan att det var nåt du drog till med för att skydda dig själv.

    Upp med korten så vi vet var vi inte skall handla master.

    Bästa hälsningar

    Frans. G. Bengtsson

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 april, 2000 vid 08:23

    Jag tycker att det är helt rätt att sprida namn på produkter/handlare som inte uppfyller garantier/förväntningar.

    Eftersom så många surfare kollar konfen så lär en tillverkare/handlare ligga mycket illa till om han uppför sig dåligt.
    Vet dom att dom hängts ut här en gång så skärper dom sig nog i fortsättningen.
    Oavsett om dom syns eller inte så lär nog de flesta handlare titta in på konfen med jämna mellanrum (eller borde iallafall).

    Det kanske inte hjälper tidigare fall men kan hjälpa framöver.

    FRAM MED SANNINGEN!!!!

    /// Hasse

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 april, 2000 vid 10:11

    Om det är en oseriös handlare kan han ju också bara säga att det är ditt eget fel…. hur skall man kunna bevisa nått annat??

  • johan-s-2

    Medlem
    12 april, 2000 vid 13:41

    Ja, north masterna verkar ju vara riktigt bra,
    och förövrigt verkar ju handlarna vara hyvens så jag tror jag slår till på en north.

  • voodoo

    Medlem
    12 april, 2000 vid 13:53

    Jag har seglat med north grejor i 5-6 år och har aldrig haft ngt. som helst problem och om det är Wallén ni snackar om så är han aldrig omöjlig utan alltid bra att snacka med,han har alltid varit schysst!! Säger ngn att det inte är en rekl. så har dom väl fått beskedet från North dom kan väl inte idka ngn sorts välgörenhet för dom får ju ingen ny mast.. och detta är väl inget spec. för north har ngn aldrig försökt att rekl. ngt. hos SP..?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 april, 2000 vid 14:56

    Yepp, en Chinook bom i höstas. Fick en ny på två dagar..
    Suveränt kundansvar.

    MVH///J.S.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.