Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Anmälan till F2 Speed Challenge
-
Jodå jag kommer nog ner som det ser ut nu iaf…
Ska hinna med en partytur i Åre i Valborg också… Det kostar att ligga på topp;)
Ska se om jag hinner skaffa lite speedriggar också.
Så Bollen har gått i terapi sen senaste och första turen med mig??*ASG*
Tror att GetWet´s lasertur utanför Västervik hade spräckts med hästlängder när jag o Bollen åkte ner..*S* -
Hur mycket ska det blåsa för att det ska bli tävling?
Finns det några material begränsningar?
Kan man regga in tex en formula. den kan ju vara till stor fördel i marginella vindar om man vill få till den där djupa slören. -
Publikvänligt speedevent betyder alltså inte nu att man måste mäta farten med laserpistol.
Det går faktiskt alldeles utmärkt att läsa av ”max speed” på en gps om man vill ha en siffra snabbt till en speaker.Anledningen till arrangörens val av laserpistol uppges här vara svårigheter att få tag i tillräckligt många gps’er, och inte ett val av bättre metod för hastighetsmätning.
-
Boman wrote:Hur mycket ska det blåsa för att det ska bli tävling?
Finns det några material begränsningar?
Kan man regga in tex en formula. den kan ju vara till stor fördel i marginella vindar om man vill få till den där djupa slören.Antar att det inte kommer att vara några mtrlbegränsningar..så du borde kunna alternera mellan alla brädor du kan och vill.
-
Alla CRED´s till de som amordnar detta event!!!!!!!!
Det kanske behövs ett mera “begripligt” mätformat, som även
de som gps-vägrar begriper eller kan delta i.
Ur sponsor-hänseende är också det direkta resultatet ovärderligt.
-Vem fan skulle glo på störtlopp eller slalom om det tog en timme
innan man fick reda på vem som van och fick avläsa en massa
grafer med snitthastigheter vid olika partier?GPSén har öppnat en ny värld, men jag tror stenhårt på direkta
resultat, särskilt om de kan förmedlas på en stor siffertavla
eller via speaker.Tummen upp!
För en gång skull så vill jag åka dit i lasersiktet för fortåkning…. -
Markforce f.d. Markram wrote:GPSén har öppnat en ny värld, men jag tror stenhårt på direkta
eller via speaker.Det finns en display på gps’en som du kan läsa av ”direkt” 🙂
-
Markforce f.d. Markram wrote:Alla CRED´s till de som amordnar detta event!!!!!!!!
Det kanske behövs ett mera “begripligt” mätformat, som även
de som gps-vägrar begriper eller kan delta i.
Ur sponsor-hänseende är också det direkta resultatet ovärderligt.
-Vem fan skulle glo på störtlopp eller slalom om det tog en timme
innan man fick reda på vem som van och fick avläsa en massa
grafer med snitthastigheter vid olika partier?GPSén har öppnat en ny värld, men jag tror stenhårt på direkta
eller via speaker.Tummen upp!
För en gång skull så vill jag åka dit i lasersiktet för fortåkning….Det är precis det vi GPS nördar tidigare påpekat att det går precis lika bra att stanna till vid en funktionär i båt och visa upp max display efter strippen för att få ett direkt resultat. Funktionären i sin tur meddelar direkt via kommunikationssystem till sekreteriatet den aktuella farten för seglaren, speakern i sin tur förmedlar…..På så sätt kan många med mycket små mellanrum segla i strippen samtidigt och få på så sätt betydligt fler runs samt att resultaten håller en mycket hög trovärdighet.( Alternativet är som en del andra påpekat att köra bägge systemen parallelt vilket jag personligen kan köpa.)
Publiken får omedelbart (en viss fördröjning dock)resultat, och seglarna får segla med mer resultat angivna samt på mer lika villkor. Jag kan inte se var problemet ligger i det…….
Från början har det aldrig varit tal om något annat än att dessa tävlingar skulle köras med GPS. Arrangören har tom frågat vissa GPS personer om teknisk support/hjälp vid tävlingstillfällena. Att sedan göra helt om och ändra mätmetoden till laser ter sig märkligt för de flesta av oss som är aktiva.Jag kan också se ett antal problem för de tävlande hur det hela ska gå till. Därför vore det kanske bra om arrangören själv här i forumet beskrev hur det hela är tänkt.
Hur många kan köra i strippen samtidigt? De som står på tur ska dom ligga ute och trampa vatten eller kliva i land på öarna? Kanske det kommer att finnas en båt därute som man kan “ankra” fast i, eller? Hur lång kommer strippen att bli? Hur många mätningar gör man på en strip? Ett snitt på dessa eller max fart?
Varför ställer jag då dessa frågor, finns naturligtvis massor av fler. Anledningen är att när man tidigare mätt med laser så är det i princip nästan alltid med segling längs med strand, inte utifrån havet och in. Seglar man längs med stranden så kliver man i när det är dags………kliver av och går upp när det är klart….
Mycket av dessa problem existerar inte med en GPS eftersom du kan segla utan uppehåll eller väntan. Det kan vara 3-4 stycken samtidigt inne i strippen……hur ballt kommer inte det att vara och publikvänligt.Nu verkar det som det egentliga problemet INTE är att välja laser eller GPS, det största bekymret verkar vara att man inte vill införskaffa GPSer helt enkelt. Material brist alltså.
Men här är ett förslag till arrangören för att lösa det problemet. En Geko kostar ca 1200kr. Låt oss säga att man köper in 10 stycken till företaget, räkna med en rabatt, kanske en tusing styck istället. Efter 4 tävlingar i Sverige kan dessa säljas som beggade för 500-600kr i egen butik……(nu pratar jag bruttopriser) En väldigt liten kostnad för den största cupen detta år i Sverige…..Naturligtvis är det arrangören som bestämmer, och nu har man valt i efterskott att ändra till laser istället för GPS. Vi samtliga aktiva accepterar det och kommer att köra mot lasern, men med viss fövåning och kanske en smula missnöje.
-
Det är precis det vi GPS nördar tidigare påpekat att det går precis lika bra att stanna till vid en funktionär i båt och visa upp max display efter strippen för att få ett direkt resultat. Funktionären i sin tur meddelar direkt via kommunikationssystem till sekreteriatet den aktuella farten för seglaren, speakern i sin tur förmedlar…..
Hur trovärdigt är det? GPS är ju ej tvättad vid uppvisande av display. Det går hitta många olika infallsvinklingar på detta. Hur det än blir så är det alltid någon som gnäller. Vi får vänta tills årets slut och se vem som var snabbast.
Jag säger som Ingemar Stenmark sa. DET ÄR BARE Å ÅK.
F***ing Fast
-
Vad jag vet, så är det väl omöjligt att få spikar på värdet i displayen? Har jag aldrig fått iaf…
-
Speedkenta, blir det någon slalom banan på Haga denna helg? Det känns som att det är på tiden att få till en sådan om det blir vind.
Vi får ju inte glömma att SLALOM IS BACK….. -
faster wrote:Det är precis det vi GPS nördar tidigare påpekat att det går precis lika bra att stanna till vid en funktionär i båt och visa upp max display efter strippen för att få ett direkt resultat. Funktionären i sin tur meddelar direkt via kommunikationssystem till sekreteriatet den aktuella farten för seglaren, speakern i sin tur förmedlar…..
Hur trovärdigt är det? GPS är ju ej tvättad vid uppvisande av display. Det går hitta många olika infallsvinklingar på detta. Hur det än blir så är det alltid någon som gnäller. Vi får vänta tills årets slut och se vem som var snabbast.
F***ing Fast
Haru fått hjärnsläpp Faster….när blev det en spik för dig eller någon annan på max speed i display senast. Precis som Jester påpekar så har varken jag, eller mig veterligen ingen annan heller fått det. Max display ligger oftast väldigt nära 2 sec.
Men vi förstår….du är ju köpt numera….:wink: -
getwet wrote:faster wrote:Det är precis det vi GPS nördar tidigare påpekat att det går precis lika bra att stanna till vid en funktionär i båt och visa upp max display efter strippen för att få ett direkt resultat. Funktionären i sin tur meddelar direkt via kommunikationssystem till sekreteriatet den aktuella farten för seglaren, speakern i sin tur förmedlar…..
F***ing Fast
Haru fått hjärnsläpp Faster….när blev det en spik för dig eller någon annan på max speed i display senast. Precis som Jester påpekar så har varken jag, eller mig veterligen ingen annan heller fått det. Max display ligger oftast väldigt nära 2 sec.
Men vi förstår….du är ju köpt numera….:wink: -
getwet wrote:faster wrote:Det är precis det vi GPS nördar tidigare påpekat att det går precis lika bra att stanna till vid en funktionär i båt och visa upp max display efter strippen för att få ett direkt resultat. Funktionären i sin tur meddelar direkt via kommunikationssystem till sekreteriatet den aktuella farten för seglaren, speakern i sin tur förmedlar…..
F***ing Fast
Men vi förstår….du är ju köpt numera….:wink:Haru fått hjärnsläpp Faster….när blev det en spik för dig eller någon annan på max speed i display senast. Precis som Jester påpekar så har varken jag, eller mig veterligen ingen annan heller fått det. Max display ligger oftast väldigt nära 2 sec.
Men vi förstår….du är ju köpt numera….:wink:1. Har inte fått hjärnsläpp.
2. Är inte köpt.
3. Är någon köpt så är det väl du.Syftade inte på spik i display i mitt inlägg. Om jag har förstått dig rätt så är ditt upplägg att man kör mellan två punkter och visar sen upp sin gps för
-
F***ing Fast
2. Är inte köpt.
3. Är någon köpt så är det väl du.Syftade inte på spik i display i mitt inlägg. Om jag har förstått dig rätt så är ditt upplägg att man kör mellan två punkter och visar sen upp sin gps för någon som sitter i en båt. Det jag syftade på var det som sker precis innan start och strax därefter. Gillar du inte upplägget skit då och va med. Det är F2 tävling och deras regler gäller Låt dom få köra sin tävling, sen kan vi snacka efteråt.
-
faster wrote:getwet wrote:faster wrote:Det är precis det vi GPS nördar tidigare påpekat att det går precis lika bra att stanna till vid en funktionär i båt och visa upp max display efter strippen för att få ett direkt resultat. Funktionären i sin tur meddelar direkt via kommunikationssystem till sekreteriatet den aktuella farten för seglaren, speakern i sin tur förmedlar…..
F***ing Fast
2. Är inte köpt.
3. Är någon köpt så är det väl du.Syftade inte på spik i display i mitt inlägg. Om jag har förstått dig rätt så är ditt upplägg att man kör mellan två punkter och visar sen upp sin gps för någon som sitter i en båt. Det jag syftade på var det som sker precis innan start och strax därefter. Gillar du inte upplägget skit då och va med. Det är F2 tävling och deras regler gäller Låt dom få köra sin tävling, sen kan vi snacka efteråt.
Jag backar några steg för att förklara. Om både jag och TB surf kännt till från början att det skulle bli tävling med laser (i inbjudan och övriga kontakter har det klart framgått att tävlingen skulle genomföras med GPS, tills nu när laser är det som ska gälla.) så skulle vi aldrig ha lobbat för att den skulle flyttas från Askim till HP. Då kunde F2 köra den på Askim med massor av publik (eller hur)och hela surfsverige partajande på HP. ÖWC skulle troligen dragit igång en GPS speedtävling under helgen vilket antagligen skulle samlat betydligt fler deltagare………Från början var upplägget helt klart GPS från arrangören, INTE laser.
Självklart kommer jag inte skita i att vara med, har klart och tydligt påpekat det tidigare i ett par inlägg att det finns acceptans för arrangörens teknik val. Vi tycker bara att den är märklig, vilket vi har all rätt att påpeka.Ångrar nu i efterhand bittert att jag överhuvudtaget tog åt mig uppgiften att lobba för en flytt för denna tävling, med facit i hand kunde den lika bra legat kvar i Askim och ÖWC kört en GPS tävling istället.
Logga in för att svara.