Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Anmälan till F2 Speed Challenge
-
“Det är F2 tävling och deras regler gäller Låt dom få köra sin tävling”,
Jag väntar fortfarande på tävlingsregler…?
-
Skulle vara kul att veta hur den där lasern mäter och över hur stort område. En Speedande surfare är ju inte direkt som en bil utan det fladdrar ju rätt friskt i riggen… Hur snabbt åker riggen i ett kastfall förresten? Kan ju vara läge att ta reda på på HP… F.ö. undrar jag om nån av GPS-surfarna kommer att lämna sin dosa på land när de skall tävla (sannolikt inte!) och vilka härliga charterspritteoretiska resonemang som kommer att pågå under kvällen om vem som egentligen var snabbast….
Var och en sin egen Fakir!
JohanC
-
Ett förslag. Låt F2 köra sin tävling. Sen kan väl “KSSS” köra en GPS-tävling och en slalomstege som vi hade planerat. Helgen är ju fyra dagar så det borde vi väl fixa. Det behöver väl inte vara så märkvärdigt. I första hand är ju denna helg till för ÖWC som firar 25 år. Vad tycker ni speedfantomer?
-
JohanC wrote:Skulle vara kul att veta hur den där lasern mäter och över hur stort område. En Speedande surfare är ju inte direkt som en bil utan det fladdrar ju rätt friskt i riggen… Hur snabbt åker riggen i ett kastfall förresten? Kan ju vara läge att ta reda på på HP… F.ö. undrar jag om nån av GPS-surfarna kommer att lämna sin dosa på land när de skall tävla (sannolikt inte!) och vilka härliga charterspritteoretiska resonemang som kommer att pågå under kvällen om vem som egentligen var snabbast….
Var och en sin egen Fakir!
JohanC
Jag kollade faktiskt upp lite info just om laser eftersom min kunskap där var låg.
Enligt polisen (jag tolkar som det ska mätas med polislaserpicka) så är gränserna för mätningar mellan 20-400m, längre sträckor än så skulle mätvärdena inte vara tillförlitliga. Polisen fick heller inte “skjuta” genom eget glas……..(förstod att man inte vill veva ned sidorutan när man siktar, blåser kallt på stackars konstapeln) Då slog mig en tanke, kanske någon kan svara på den. Ett monofilmsegel….kommer den att reflektera lasern? De flesta segel i dag består till 80% av genomskinlig monofilm, förutom North…ähhh, dumma tanke:wink:
Om nu inte lasern reflekteras på monofilm kvarstår enbart mastficka, bom och seglare som mål för “skott”. Hoppas jag har fel här, någon kanske kan bekräfta eller bestrida.Nästa tanke jag fick var de häringa 400metrarna. Låt oss säga att det vid tillfället är lågvatten på HP, då finns det tre till fyra sandrev på knäskålsdjup/ankeldjup som man inte ska passera i 35knop……Dessa sandrev ligger ungefär 200-300 meter ut. Kan någon local kanske bekräfta eller justera den uppgiften? Då återstår det ca 100-200 meter att mäta på om lasermannen står precis vid strandbrynet. De tävlande kommer garanterat ligga längre ut än så. Ett annat alternativ är att lasermannen sitter i en båt längre ut och ska försöka sikta i en gungande båt kanske i 10-15ms, rätt så svårt tror jag.
Det här är nu bara funderingar, kanske någon vet hur en “laser” tävling går till, kikat på ett race någonstans och kan berätta. Det skulle vara intressant att veta.Ditt förslag faster tycker jag låter utomordentligt, det och några flak blir bra. Beställer redan nu ett par stycken som du tar med dig hem från Holland.
-
Surferboy wrote:Oscar wrote:Varför inte kombinera de två? Rapportera direkt till publiken mha lasern men slutvinnaren utses på loggat resultat….
Vi har tyvärr inga GPS:er att låna ut då Garmin inte är intresserade av att deltaga som sponsor. Vi kan inte ställa krav på att alla måste gå och köpa en GPS innan tävlingen för att få vara med.
Kan man anmäla sig på plats?????? -
Hur går det med tävlingsreglerna? Är ju inte så jättelångt kvar nu…
-
Eftersom tävlingsregler inte är satta än så kanske det inte är för sent att ändra till GPS (värt en chansning…). I USA kommer F2 Speed Challange att köras med GPS. Bifogar klipp från rec.windsurfing:
F2 SPEED CHALLENGE 06
Presented by Worldwinds Windsurfing, Inc.In 2006, high performance windsurfing board maker, F2 will be bringing
an exciting new event to the Nisson Velocity Games. The F2 Speed
Challenge 06 will be the North American debut of what is already a
very successful competition in Europe.Competitors from across the nation will be descending on Corpus Christi
this Memorial Day weekend with the common goal of setting a new North
American windsurfing speed record. Using Global Positioning Satellite
(GPS) technology, each participant will strap on a personal GPS unit
and makes speed runs in the perfect flat-water conditions inside the
City Marina. Spectators will be able to watch the action up close and
personal on the T-heads or in their boats. After three days of
competition, a champion will be crowned based upon the highest combined
speed average attained over the three-day event. A prize will also be
given for absolute top speed.The event will be run at a time allowing participants to also compete
in the other great Velocity Games races. Navman, a world leader in GPS
technology, will also be a contributing sponsor.NOTICE OF RACE
LOCATION: Inside the City Marina next to the event site at McGee Beach
WHEN: May 26,27,28
WHAT TIME: 3PM until 5PM (after Course and Slalom event is complete)
ENTRY FEE: $35.00 (All proceeds go to prizes)
HOW EVENT WILL RUN:
· Competitors will use personal GPS units to make speed check runs.
· 20 Navman GPS units will be available on a first come basis (please
bring your own GPS unit so more may participate and more runs can be
made)
· On each day, competitors will make as many runs as time allows.
(One at a time will run the speed slot). Competitors must compete on
all three days.
· Each day the competitors best three runs will be averaged
· Best three day average will win the eventFLEETS:
· Pro Fleet
· Amateur Fleet
· Women’s fleet (5 participant minimum to make the fleet)PRIZES:
· Pro Fleet – 1st Place: 2006 F2 Missile (cash value, $1,689) 2nd
Place: Cash prize as percentage of entry fee 3rd Place: Cash prizes
as percentage of entry Fee
· Amateur Fleet – Prize for top three finishers
· Absolute Top Speed – Prize awarded for absolute top speed attained
during event
· Raffle – All participants will be given one raffle ticket. There
will be a drawing for prizes at the end of the event -
Ok, nu den 9 maj och inga tävlingsregler konfirmerade till någon, inte heller till de som anmält sig. Ska jag betala in anmälningsavgiften eller…….?
Skärpning nu, låt inte detta bli något djävla cirkus ala pajastävling vilket redan tycks vara på G. Visa oss motsatsen.
-
Nu har vi uppdaterat på vår hemsida.
Tävlingen kommer att köras med laserpistol och snabbast uppmätt fart under respektive tävling vinner respektive tävling. Vi kommer ha ett separat prisbord per tävling.
Totalvinnaren vinner på poäng. Dvs den som placerat sig bäst totalt på alla tre tävlingarna får minst poäng och vinner därmed förstapriset – en resa till Fuerteventura.Bana presenteras av tävlingsledningen under skepparmötet som startar kl 11.00 varje tävlingsdag.
Sista tävlingen i Torkelstorp kommer dock avgöras med GPS. Där kommer vi inte ha laserpistol utan där blir det ett krav att deltagarna har med sig GPS.
Om någon vill köra med GPS under de övriga tävlingarna så är det självklart tillåtet men uppmätt fart med laserpistolen gäller och kan ej överklagas.
Andra deltävlingen i Lomma har kortats med en dag till 3-4 Juni då måndagen den 5 Juni inte är en röd dag som vi först utgick ifrån.
Prisborden kommer bestå av priser från våra sponsorer F2, North, ION och Casio plus några till som vi förhandlar med.
Mvh,
Gustav Enocksson
Wallén Sports -
Tack för uppdateringen, Gustav! Då vet vi vad som gäller.
Syns på Haga.
-
Vårt program på Haga Park börjar bli klart
Rocken Roll Night Haga Park!!
Lördagen den 27/5 börjar artistprogrammet bli klart.
Mac TS spelar på kvällen (Sveriges i särklass bästa surftrubadur)
Sedan kommer ett rockband från Nybro att spela
Wayward Family är namnet på dom.
Detta band är hett så det bara sprudlar om dom. Sin andra skiva har dom nyss gett ut. Dom skall även spela på Crystal Bike (motorcykelträff)
Denna träff är det som var på High Chaparall förrut.
Mac Ts kommer även att underhålla lite på fredagskvällen en tradition som han har.
Vår matfixare Greger håller även på att greja med krubbet mer info om detta inom kort
ÖWC 25 år detta skall firas. Huset 20 år
Vi kommer att behöva hjälp med tälresning och kabeldragning denna helg
Folk som hjälper till att städa lite under kvällen och dagen efter behövs.
Att ni hjälper till hindrar er inte från att festa utan hjälper er att träffa nya surfpolare.
Samtidigt vet vi att våra surfleverantörer kommer att visa upp allt vad marknaden har att erbjuda.
Och att landets snabbaste surfare kommer att vara på plats.
Så missa inte årets surfhappening
http://www.owc.nu
Logga in för att svara.