Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en brädfråga

• Ännu en brädfråga

Publicerad av djn på 23 mars, 2001 vid 15:02

Tjenare!

Det här har ni säkert diskuterat förut, men jag skulle behöva lite råd för kommande brädköp. Valet står mellan en Freeracebräda ca 150L 75cm eller en riktig formula typ starboard 155. Tänkte segla 9,5-10.0 samt en 8.0. Tanken är att kunna segla så ofta som möjligt, höjdtagning är inte så viktigt och det blir inga tävlingar men fort ska det gå! Jag är lite skeptisk till dessa tokbreda formulabädor. Plana snabbt lär dom ju göra men kan de verkligen vara kul att segla, en gipp t ex kräver den sin raceexpert?
    Förövrigt väger jag 90kg och är en medelmåtta. Vilken skulle ni “fetbrädeseglare” rekommendera. mycket tacksam för svar, bor lite fel så jag har inte möjlighet att testa dem först.
    /DJN

anonym-anvandare svarade 23 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • udoo

Medlem
    23 mars, 2001 vid 23:31

Köp en Starboard Formula 155, den är inte alls svårseglad, ta det bara lugnt och pressa den inte i gipparna så kommer den runt sakta med säkert…Formula är lättseglad, det är därför den har blivit så framgångsrik, det är helt enkelt lätt att segla bra på den!

UDOOsmile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    23 mars, 2001 vid 23:50

Låter precis som när man gippar med en “kossa” på 375cm. Svårt som fan och så långt ifrån en “funboard” man kan komma. Tänk på detta innan du slänger 12000kr på ett plastat frigolitblock som är en (1) meter brett. Vindsurfing ska vara roligt och inte en kamp med prylar som är gjorda enbart för att segla så nära vindögat som möjligt. Mitt råd till dig är att köpa en 275-285cm freeracebräda med volym mellan 110-125 l som klarar 7.0-9.0kvm och en bra fena.
    /Ken W

• oscar

Medlem
    24 mars, 2001 vid 08:27

Smalare brädor är roligare om du inte ska tävla. Du kommer aldrig att ligga och tokkryssa och då är speed roligare. Smalare = snabbare på alla bogar utom kryss.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 mars, 2001 vid 11:34

Har precis beställt en starboard 155
    Har läst mycket på starboard bullentinboard och jag tror stark på dessa brädor så mitt råd är Köööp, och komplettera med en mindra bräda vid hård vind…
    M.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 mars, 2001 vid 11:37

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en brädfråga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.