Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en issurfingtråd….

• Ännu en issurfingtråd….

Publicerad av stickan på 2 november, 2005 vid 18:09

Nu när det snart är mörkt ut hela dagen är det väll läge att starta ett litet garageprojekt, så man har nått att göra när isen väl lägger sig wink.gif

Mvh Stefan

anonym-anvandare svarade 19 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    4 november, 2005 vid 08:15

Håller också på att meka isbräda i garaget. enligt vädret ser det ut som att man inte behöver jäkta precis… Är i allafall klar med själva brädan och har beställt medar. Din ser ut att bli ett riktigt fartmonster!

• stickan

Medlem
    4 november, 2005 vid 10:29

Var har du beställt medar ifrån och vad skulle dom kosta?

Mått, och radie?

Mvh Stefan

• oaxen

Medlem
    4 november, 2005 vid 10:39

Ser lite krångligt ut.
    Det enklaste är att bygga en överdimensionerad skateboard. Köp t ex Trackers bredaste truckar på 219 mm(köp till extra hårda gummin!), fixa till en bräda med lagom bredd och ca 120 cm lång. Förutom halkskydd är det mycket bekvämt att montera en alu-list(L-profil) längs mitten av brädan. Den tar man stöd mot.
    Vad gäller farten så hänger den på att medarna är så parallella som det bara går. Vi snackar mikrometrar. Det räcker inte att bara ha en fästpunkt. Komplettera med t ex en vantskruv i framkant av medarna.
    Vad gäller medarna så måste man nog experimentera lite med slipkurvor samt glidlängden.
    Om man har raka långa medar blir det riktningsstabilt som bara den. MEN, när du ska gippa bryter medarna och det är lätt att tappa skäret(spin out). För tillfället kör jag en radie på drygt 20 m. Men det kändes som om man kan korta av både radien och medlängden lite till.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 november, 2005 vid 10:45

Frammedar 18 cm glidyta, bakmedar 23 cm glidyta. 1mm radie mellan ändarna. jag gick till stans lokala svetsbolag och frågade. Det fanns en anställd där som redan hade gjort medar till en isjaktseglare. Tyvärr hade jag inte ritningen digitalt i autocadformat, det skulle bli billigare då. medarna + vinkeljärnen till axlarna kostar ca 500.-

• anonym-anvandare

Medlem
    4 november, 2005 vid 10:48

Aj, jag glömde de övriga måtten:

medar bredd 70mm, tjocklek 6mm. Jag tog till lite på bredden för att kunna köra på snöbelagd is.

• stickan

Medlem
    4 november, 2005 vid 10:52

Har två brädor sen tidigare, en har skatbordtruckar och den andra har hemmabygda truckar, Nackdelen med skatebord principen är att tyngdpunkten hamnar ovanför den punkten där brädan lutas. Den som jag har ritat ligger styrningen i samma höjd som tyngdpunkten. Hmm det där blev konstigt…

Principen är testad tidigare av en polare men nu blir det en vidareutveckling!

Brädan är förövrigt byggd i maskinprofiler och jag får allt uppkapat och klart. Behöver inte ens borra för att sätta ihop den förutom på ett fåtal ställen där jag inte kan utnytja spåren som finns i profilerna.

Uppskattar byggtiden till max ett par kvällar om man bortser från medarna om man behöver mecka mycket med dom.

mvh Stefan

PICT4118_liten.jpg

PICT4120.jpg

• anonym-anvandare

Medlem
    4 november, 2005 vid 13:26

Ser stabilt ut. här är ett smart tips på hur man kan få till eggen på sina medar:

http://iceflyer.com/runners.html

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en issurfingtråd….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.