Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ännu en kite med underlig form på LE.

• tomw

Medlem
    13 oktober, 2007 vid 20:08

Jag är inte kite designer, men formgivare.

Titta på bakkanten framifrån ( the leach). Den har en kurva.
    Titta på framkanten framifrån ( the LE) . Den är rak.

Detta betyder att tvärsnittet ( the wing profile) ändrar varje snitt man tar.

Med andra ord- i mitten av en LE segment har kiten en fet profil och vid en ”knyk” i LEn blir den en smal profil.

Detta leder till att man kan aldrid trimma sin kite ( angle of attack: AOA) så att all profiler ligger rätt.

Vilken bullshit- den kommer dö ut som en Dolly-får.

• cortex

Medlem
    13 oktober, 2007 vid 20:24

@Haze 421958 wrote:

Kaj: Kom ner och pröva får du se….

Har redan kört Helix, passade på när jag var nere i Spanien förra veckan. Trevlig kite. Gillade den. Finns å andra sidan ett antal andra kites (och då inte bara FS 😀 ) som jag tycker lika bra om.

/Kaj(Tech)

• sourra

Medlem
    13 oktober, 2007 vid 21:38

@Milkman 421933 wrote:

Att få/långa LE segment skulle göra en kite stabilare tror jag inte på.

Tro kan flytta berg men utöver flyttbranschen har tron sina begränsningar. Det är inte de raka segmenten i sig som gör det utan kombinationen av raka segment och struts infästa i övergångarna mellan varje segment. När man skotar ut en kite med denna uppbyggnad så fladdrar tyget inte som det gör på en vanlig SLE/BOW. Vinningen är alltså att man får en kite som är stabil även vid låga anfallsvinklar. Tom, jag förstod inte ditt resonemang. Menar du att alla som försöker sig på att klona originalet kommer misslyckas?

• cortex

Medlem
    13 oktober, 2007 vid 22:15

Å så en gång till då… för att få en kite stabil i byiga vindar vid låga anfallsvinklar (dvs ”utskotad”) så måste du på något sätt bromsa upp den. Annars går den för långt fram i vindfönstret (som jag skrev ovan). Ett vanligt sätt är som sagt att låta duken vid LE fladdra, eller använda reflex i profilen (eller en kombination naturligtvis). Även reflex ger inducerat motstånd. Men visst, det ser kanske ”snyggare” ut när det inte fladdrar…

Detta sagt så hade Helixen en klar tendens till att åka fram i vindfönstret när man skotade ut kraftigt när den var långt ut på kanten. Påminde en hel del om hur en Speed2’a uppför sig i samma läge (den har en extremt ”tight” profil). Detta är bra i lättvind när man ska upwind; men i byiga, kraftiga vindar kräver det en del rattande från åkaren.

/Kaj(Tech)

• skanepaul

Medlem
    13 oktober, 2007 vid 22:26

Hahahahahahahhaahahahahahahahahahahahahahahaha ni är sjukt roliga när ni kommer igång!

Designa en egen kite vetja! 🙂

Kommer nog ta ett tag till innan vi får perfekta kites…om det ens går, för många kompromisser anser jag.

• sourra

Medlem
    13 oktober, 2007 vid 22:50

Cortex, även om jag inte alltid håller med dig får jag i alla fall ge dig cred för att du åtminstone testat grejerna som du sitter och tycker till om. Det är det inte alla som har.

• luuddee

Medlem
    13 oktober, 2007 vid 23:24

ja tror fan det bara e kineserna som fått nya symaskiner.

• cortex

Medlem
    14 oktober, 2007 vid 10:33

Sourra, tack… tror jag. :tongue:

Jag tycker det är fetkul med nytänkade dsigns på kites (eller förresten, på all utrustning) och provar så mycket nya prylar jag kommer över varje år.

Som jag sa så gillar jag Helixen. Det jag mest ville påpeka var att det inte finns någon kite som är bäst på allt. Alla kites är kompromisser och har man ett visst designmål som man vill uppnå får man göra avkall på andra områden.

/Kaj(Tech)

• patrikol

Medlem
    14 oktober, 2007 vid 17:51

@Luuddee 421989 wrote:

ja tror fan det bara e kineserna som fått nya symaskiner.

Kunde inte sagt det bättre själv! 🙂

• tomw

Medlem
    14 oktober, 2007 vid 19:15

Sourra,

Kanske min sista liknelsen snubblar- vill bara säger att hela conceptet verker fel tänkt.

Att man skapa en ”inefficient” vinge för att undvika lite fladder.

• tomw

Medlem
    14 oktober, 2007 vid 19:18

bara för att kiten flyger bra, gör inte den till en bra kite.

Att vara bra idag är inte samma som 2 år sedan.

Don´t need to fly it to see it has some design trade-offs. OK it works, at what cost in other performance areas?

Many say that the Helix is a moderate jumper= inefficient wing.

• skanepaul

Medlem
    14 oktober, 2007 vid 20:10

@TomW 422141 wrote:

bara för att kiten flyger bra, gör inte den till en bra kite.

Att vara bra idag är inte samma som 2 år sedan.

Don´t need to fly it to see it has some design trade-offs. OK it works, at what cost in other performance areas?

Many say that the Helix is a moderate jumper= inefficient wing.

Men ge dig nu med ditt vingsnack.

Det är väl ganska så solklart just nu att Naish sigmadesign funkar jävligt bra!?

Varför ska alltid någon fortsätta dissa nya grejer trots att motbevisningen blir större och större?

• skotten

Medlem
    15 oktober, 2007 vid 00:59

I heard that it loops like crap from a guy that I know loops loads ´(no names mentioned) I also saw stellan riding it and he couldnt keep it in the sky.. or get it back out of the water especially quickly. Avionics, is in fact avionics. If you start messing with airflow so that it gets messy, then its not efficient… they need to make the back the same shape as the front to have uniform airflow. Admit it to yourselfs… doesnt mean to say its a crap kite.. but its certaintly not as efficient as it could be..

Unlike the pump… which is super efficient, sexy and rather easy to grip, did everyone read my review?.. it was exceptionally good for a pump review.. I think that we should have a blind test on pumps just to prove how good it was.. I mean, if we just took the stickers off, then you could still see that it was something special and everyone would choose it… thats why it has to be a blind test.

• sourra

Medlem
    15 oktober, 2007 vid 09:39

Wow, both seen & heard, can’t argue with that 😉

Here’s some more guessing (as no one has scientific proof for their claims):
    * No kite has the same arc radius on the LE and the TE at all times, hence there is no such thing as an ”uniform airflow”
    * All tube kites struggle with turbulence under the ”wing” due to the cavity behind LE so the perfect wing is a myth unless it’s on an aircraft
    * No kite has an optimal design so it’s a matter of what trade-off you decide to go for (it’s actually not my guess but I agree on previous guessers)
    * 84% of all posts on Steffo is posted by people suffering from bad winds or injuries

• skotten

Medlem
    15 oktober, 2007 vid 09:59

heheh like the last point especially!. but the first point you raise is completely correct.

In raising this, you have yourself accepted that the helix is an even messier shape than a regular arc. Therefore, offering an even less ”uniform airflow” than an already ”problematic” arc kite would.

Another good point is the gap behind the LE, I was thinking about it the other day, and hell we can make the LE any shape we want. Why is it a tube?.

What shape should we make them? and why have our manufacturers not put streamlining behind it? is there something we dont know?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ännu en kite med underlig form på LE.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.