Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Ännu en trasig bräda
-
Ännu en trasig bräda
Publicerad av langens_kite på 9 augusti, 2009 vid 21:19Har tyvär fått se ytterligare en trasig Liquid force bräda efter vad jag tycker inte så brutal åkning.Tror att det är 3 eller 4 brädan på 2 år av samma märke och ingen av något annat.
Har lagat en av dessa brädor en -08 där både skum,laminering och konstruktion var under all kritik. Det var bla områden stora som 5 kronor med väv som inte var vätt med epoxi och skum med på tok för lite densitet.
Infästningar för fenor utan homogen förstärkning eller som på dagens bräda som bara går genom halva brädans tjocklek.De brädor som jag har sett ser alla ut som att de i princip har delaminerat i tipparna ca 10-15 cm in.
Tycker verkligen att det är synd då brädorna ser ut att vara riktigt bra.
Ja som ni förstår så är det Hengo som har gjort det,men dagens åkning var inte så brutal och han väger inte 100+.
Hoppas att han har haft en jävla otur och att alla andra brädor håller.milkman svarade 15 år, 3 månader sedan 14 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
mm… men den gemensamma nämnaren för knäckta brädor är snarare boots än LF. sen är LF väldigt överrepresenterade bland bootkiteare och därmed knäckta brädor… anledningen att brädorna går av är dels att det blir sjukt mycket mer påfrestning på inserts med boots men sen ger de ju normalt en mycket mer kraftfull åkning allmänt.
jag har i år sett 6 brädor som gått sönder 2 cabrinha custom, 1 underground steeze, 2 LF concept, 1 LF Influence.
alla kördes med boots (och alla dessa brädor är avsedda för boots)…detta gör ifs inte saken mindre irriterande när det händer, man får hoppas att tillverkarna förstår att de ska bygga likadant som wakeboards när de bygger wakestylebrädor.
-
Och med det ville du ha sagt att ni andra härmed ska sluta gubbåka så att även ni kan testa utrustningen ordentligt nångång? Får jag låna din bräda nästa gång så ska vi nog se till att även den kan delaminera 🙂
Konstruktionfel sker väl vid massproduktion och reklamationer är ju ingenting LF-Sverige har svårt med, så litte torrväv får man väle leva med om man vill köra världens skönaste kitebrädor!
-
Jag har varit skeptisk till det “nya” sättet att bygga kitebrädor sedan start! Idag såg jag för första gången en LF Mission IRL, sjukt ncie! Kanske ett investeringsobjekt för framtiden?
-
De flesta brädor kan ju gå sönder.Sen att vissa knäcker fler än andra är ju kanske att de sliter på de mer än andra helt enkelt..
-
hengo;565165 wrote:Och med det ville du ha sagt att ni andra härmed ska sluta gubbåka så att även ni kan testa utrustningen ordentligt nångång? Får jag låna din bräda nästa gång så ska vi nog se till att även den kan delaminera 🙂
Konstruktionfel sker väl vid massproduktion och reklamationer är ju ingenting LF-Sverige har svårt med, så litte torrväv får man väle leva med om man vill köra världens skönaste kitebrädor!
Ha Ha en gubbe med trasiga knän kan inget annat än gubbåka å du får inte låna min bräda!
-
dadil;565163 wrote:mm… men den gemensamma nämnaren för knäckta brädor är snarare boots än LF. sen är LF väldigt överrepresenterade bland bootkiteare och därmed knäckta brädor… anledningen att brädorna går av är dels att det blir sjukt mycket mer påfrestning på inserts med boots men sen ger de ju normalt en mycket mer kraftfull åkning allmänt.
jag har i år sett 6 brädor som gått sönder 2 cabrinha custom, 1 underground steeze, 2 LF concept, 1 LF Influence.
alla kördes med boots (och alla dessa brädor är avsedda för boots)…detta gör ifs inte saken mindre irriterande när det händer, man får hoppas att tillverkarna förstår att de ska bygga likadant som wakeboards när de bygger wakestylebrädor.
Ligger mycket i det du säger. Man kan tycka att en tilverkare borde testa om konstruktionen på en bräda håller innan den tas i produktion?
Kan förstå att man sliter ur inserts och knäcker en bräda på mitten vid brutala landningar, men att tipparna ska bli helt “kexiga” är konstigt -
Jag antar att det blir så när det försöker hålla ner vikten på kitebrädorna jämfört med wakebrädor. Men man tycker ju att de borde offra lite vikt för bättre hållfasthet på just de dedikerade bootsbrädorna. Tur att det är inga problem med reklamationer iaf. Det kanske blir en 2010-bräda du får hengo… 🙂
-
Jag har en recoil comp bräda från 08 och den lyckades jag också knäcka vid tippen men det lagade jag lätt men 3 st metall plattor och 40 skruvar som är ungefär 1,5 cm långa, Brädan har hållt över hela sommaren och den håller fortfarande så testa det fett NAJS!
-
Ja men allvarligt, vem vill köra med 3 metallplattor o 40 skruvar i brädan…. o att det ska behövas 3st metalplattor o 40 skruvar för att en bräda ska hålla så är det ju något som är galet.
-
Dalen;565467 wrote:XXXelerator 🙂
Dom har vi ju också sett ryka ganska snabbt….
-
Man kan också packa in sin nya kevlar/karbon-bräda i allt skydd man hittar och sedan flyga med Apollo så att de kör över väskan med en bil och knäcker din nya bräda och sedan vägrar ersätta den…fuck that.
-
flygbolag och telecombolag kan verkligen det där med service…
men säg att du bara gjorde en hård landning under en lastbil så kanske du får en ny på reklamation.
Logga in för att svara.