Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Anställa en vindsurfare

• Anställa en vindsurfare

Publicerad av sinclair på 23 maj, 2003 vid 08:05

Om jag skulle varit arbetsgivare skulle jag nog aldrig våga anställa en vindsurfare.
    1. Går tidigt om dagarna när det blåser (från tidig vår till sen höst)
    2. När han väl är på kontoret så surfar han på internet, de mest besökta hemsidorna är surfrelaterade.
    3. Semester, helst så lång som möjligt under perioder som det är som mest att göra på jobbet.
    4. Jobbar aldrig över på dagar det blåser.
    5. Deltar aldrig på höst kick off på företaget. Är i stället i Klitmölle eller i Varberg över helgen.
    6. Eventuella frimafester kommer han klädd i hawaii skjorta och röjer loss totalt. Förmodligen så är det han som hånglar med de snyggaste tjejerna på kontoret också.
    7. Om han har leasing bil så är den full med sand och dränkt med saltvatten när den lämnas tillbaka.
    8. Får svårt att fokusera på arbetet bara det börjar röra sig i flaggor och i träden utanför kontoret.

Sen finns det säkert fördelar med en vindsurfare som anställd men nackdelarna tycker jag väger ganska tungt för att inte anställa en.
    Vad finns det för fördelarna egentligen?

jat svarade 21 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • lars_k

Medlem
    23 maj, 2003 vid 08:46

En vindsurfare har utmärkt “work-life-balance”, vilket enligt senaste trenderna är en utmärkt egenskap hos en medarbetare. Stresstålighet och “karriäristiskhet” är helt ute.
    Men du har nog rätt. Jag skulle inte anställa mej själv wink.gif

• zehlertz

Medlem
    23 maj, 2003 vid 09:12

en vindsurfare är sig själv…hela tiden.
    han svävar inte omkring på moln o tror att han är något…som en del andra som ska flasha med sin sport dom utövar.

En surfares motto: Ta dagen som den kommer…jäkta inte…slappna av, njut av livet o kör som en gris när det blåser.

*finns ingen “sport” som har sån grymt skön inställning till livet.*

• anonym-anvandare

Medlem
    23 maj, 2003 vid 09:44

Angående jobbet så brukar det vara väldigt lätt att fylla
    kalendern med möten och annat tjafs de dagar prognoserna är
    dåliga.

Å andra sidan så fylls den väldigt fort med diverse
    “spökmöten” så fort det lovas vind.

Som windsurfare så måste man nog ha ett väldigt gott sinne
    för framförhållning och planering.

Patetiskt nog så är man slaviskt trogen företaget under
    vissa perioder, men man skiter fullständigt i företags
    besökande och leverantörs kontakter om det blåser.

Det verkar som om jag lyckats fostra vissa leverantörer bra.
    Härom veckan så fick jag ett samtal dagen efter surfet
    och personen sade att han inte brydde sig om att ringa under
    gårdagen då han visste att jag inte var på jobbet!! smile.gif

Summa summarum: Om man vägrar anpassa sig, så får man
    anpassa alla andra istället! grin.gif

Må Gott!!

• zehlertz

Medlem
    23 maj, 2003 vid 09:58

ja den e klockren…helt rätt!!
    eftersom vi så sällan har vind måste jamn ju manipulera flickvän/familj/leverantörer mm så att dom vet att det inte är ngn idé att ringa…

jag lyckades faktiskt med den bedriften sista året i skolan med några av lärarna.
    Dom visste att det inte var ngn idé att ha prov på morgonen…jag låg ändå bara hemma o sov. Ibland kunde de fråga mig om det var okej att ha lektion vid 9.00 eller om det var för tidigt. *okej vi var inte så många i klassen…men ändå*

…kan tillägga att jag gick ut med ett snitt på VG cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    23 maj, 2003 vid 10:48

en riktigt dum tråd, jag skulle anställa mig själv utan att tveka!!!

• rrd

Medlem
    23 maj, 2003 vid 11:13

Många moderna företag/organisationer/arbetsgivare har inskrivet i sin medarbetarpolicy att det ska finnas en god balans mellan arbete och fritid.

Forskning visar att man presterar bra om man mår bra i sin livssituation totalt sett. I framtiden kommer nog gränserna mellan arbete och fritid att suddas ut alltmer.

Bland det värsta en arbetsgivare kan råka ut för är utbrända medarbetare

Det är inte tiden man sitter av på jobbet som räknas utan vad som presteras. Jag har löst många jobbproblem på vattnet…

• styret

Medlem
    23 maj, 2003 vid 11:14

jag skulle också kunna anställa mej själv, om jag får anställafolk måste ju jag vara boss och man ifrågasätter inte bossen för han är borta, säkert på nått viktigt kundmöte smile.gif hehe.

Jag valde att fortsätta gå i skolan (hade kunnat få jobb direkt efter första året på gymnasiet) för att kunna surfa när det blåser. Tyvär hamnade man i träsket där man är bland dom bästa i klassen och alltid tar på sej massa extrauppgifter. Det blev för roligt i skolan.
    Oruttinerat

• jeppe

Medlem
    23 maj, 2003 vid 11:21

Intressant!

Själv har jag nog inte lyckats lösa ett enda jobbproblem på vattnet. Surfingen för mig är den totala avkopplingen från precis ALLT, vilket möjligen gör att jag lättare kan lösa jobbrelaterade problem efter surfet. Men under surfet, inte fasen åker jag omkring och löser problem inte. Det var ju det jag åkte från och ville slippa tänka på. smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    23 maj, 2003 vid 11:24

Det är väl vi vindsurfare så fått igenom A-kassa.

• anonym-anvandare

Medlem

Det är väl vi vindsurfare så fått igenom A-kassa.

• levieux

Medlem

Svar till:

en riktigt dum tråd, jag skulle anställa mig själv utan att tveka!!!

[/ QUOTE ]

Det blir svårt att anställa en “Anonym”… wink.gif wink.gif wink.gif

• rrd

Medlem
    23 maj, 2003 vid 11:43

Det finns ju dåliga surfdagar också…o sånt man inte han fixa innan man stack från jobbet.

Men annars håller jag med om att surf är den ultimata avkopplingen från jobb.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 maj, 2003 vid 13:29

jag är arbetslös och vill ha jobb men då kom jag ju på
    att säsongen har börjat, arbetsvilligare blir man ju på vintern.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 maj, 2003 vid 13:31

och just det, vi vindsurfare borde som parnevik och wallengrensfären hålla varandra bakom ryggen och
    anställa varandra och höja varandras löner och ge ytterst
    ‘skäliga’ löner
    och ha löneförmån med konferenser 5 min från hookipa
    och ledigt då det blåser.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 maj, 2003 vid 14:40

Tror det är betydligt enklare än om man visar upp sitt navelludd… wink.gif

Om jag vindsurfar eller inte har absolut ingen betydelse för vad jag presterar på jobbet. Om någon tvekade över min förmåga på grund av att jag surfar så skulle jag inte vilja jobba där!!!

Personligen känner jag att en fungerande jämvikt mellan jobb och fritid gör att man presterar bättre både på jobb och surf!

Visst skulle jag gärna ha mer ledigt men förstår inte varför idealet för många i denna tråd tycks vara att gå på A-kassa och surfa? Du får otroligt många nya brädor och segel när du stämplar… för att inte tala om alla resor till Maui, Australien, Sydafrika… Allt går att lösa bara man har viljan och intresset att försöka!!!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Anställa en vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.