Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Antal sålda brädor?
-
Antal sålda brädor?
Publicerad av badjanne på 19 februari, 2010 vid 12:19Vore kul att veta hur många brädor som såldes i Sverige respektive hela världen förra året av:
Freestyle/Våg
Racing
Slalom/SpeedFreeride
Nybörjare
Vad är trenden?
bicless svarade 14 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Varför har du inte med det som det säljs överlägset mest av – freeride och nybörjare?
Antal “Racing” samt “Slalom/Speed” brädor som sålts till fullt pris i Sverige är nog två. Kanske tre. Ha, ha!
-
@dr Masse 599036 wrote:
Varför har du inte med det som det säljs överlägset mest av – freeride och nybörjare?
Tog rubrikerna från forumet. Men visst vi lägger till dom
-
Jag tycker att du kan lägga till SUP med mastfotsinfästning också.
-
Knatte
Gäst20 februari, 2010 vid 14:16Frågan är bara om någon vill eller kan svara på frågan dock?? Sådana uppgifter brukar vara rätt svåra att få tag på…:smile:
-
Kan inte finnas officiella försäljningssiffror för sverige eftersom det inte finns någon branschorg. Finns heller inga marknadspanelföretag typ GFK som kartlägger en sån pluttmarknad som den svenska.
Jag gissar att freeride står för ca 40%, freestyle /våg 25%, race, slalom formula 15%, beginner 20%. Svenska marknaden växer definitivt, vi har exempelvis 30% tillväxt och jag vet några konkurrenter som växer bra. Dock som sagt en pluttmarknad ännu så länge vilket bevisas av att extremt få personer har vindsurfingförsäljning som leverbröd i sverige, de flesta som har butiker mm gör det som hobby.
I Svealand gissar jag det säljs 1 SUP på 40 vindsurf.
SUP försäljningen är än så länge i sin linda men har grym potential, Vissa vattensportorter i USA säljer numera enligt vad jag förstått till och med mer SUP än vindsurf. Hittills har ingen riktig take off på SUP skett i sverige men inte omöjligt att det kommer.Jag har vindurfat en del på min Nah Skwell SUP och tycker det igentligen är den optimala vattenprylen till landet. Du kan suppa, surfa, vindsurfa, eller bara ha den som badbrygga till kidsen. Perfekt då den funkar i alla vindar och för alla intressen. Vindusurfingegenskaperna är dock ruskigt annorlunda en vanlig vindsurfbräda så man skall inte förvänta sig få en sådan men den är jäkligt skön vindsurfa på sitt vågsurfiga sätt och klart lättare och roligare att vågsegla och vågrida i små vågor än en vanlig vågvindsurfingbräda.
Logga in för att svara.