Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Äntligen..ett segel för alla förhållanden!

• voodoo

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 08:18

“The brand new Duke is the ideal Crossover Freestyle-Wave sail which will follow the handling oriented sailor wherever he goes: from flatwater Freestyle sailing up to down the line Wave sailing

Design brief:
    Crossing over from a more Freestyle-oriented sail in the larger sizes to a more Wave-oriented sail in the smaller sizes, the Duke derives from the Instinct in the smaller sizes, the Triple X in the medium sizes and the Disco in the larger sizes, making it the ideal one for all Freestyle-Wave handling sail line.”

JAG köper ju hellre en linje av dessa än blandar olika segel för att täcka de förhållanden jag seglar i!
    Detta är segel som jag tycker passar mig perfekt då jag seglar på Mälaren och åker ut till kusterna när det blåser i, därför tycker JAG inte att det är onödigt…

• endy

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 08:32

Jag tycker det låter intressant, vilket segel får strycka på foten?
    (seglar själv superstar/disco)
    Verkar vara lite dåligt förstärkt för radical wave sailing dock…eller

• voodoo

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 08:35

Äntligen ngn mer som blir lite lyrisk över detta urcoola segel!
    Seglen är ju inte SAMMA som de seglen som det utgår från så ni inte missuppfattar det hela!
    Dessutom tycker jag att det är intressant med det nya underliket!

“Using CROSS.BATTEN and FLAIR.TOP plus the new TRIAX.LUFF.PANEL Kai could increase the sails’ elasticity. Incorporating the STRAIGHT.FOOT.GEOMETRY from the Disco Comp makes become all Duck-manoeuvres a piece of cake.”

• anonym-anvandare

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 09:04

själv trodde jag 3 i 1 menades att seglet var grymt
    stabilt, så man bara behövde ett segel för 4.0 – 6.0 segling.
    Men sedan tänkte jag å inte nu igen, segel där
    man kan variera segelstorleken med att addera och ta bort
    yta med blixtlås.
    Och sedan kom jag ihåg reklamen för en lott,
    köp 2 betala för 3.

• dr-masse

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 09:30

Även om detta inte är direkt nytt* så är ju voodoos oefterlikneliga och maratonmässiga north-entusiasm något som alltid får i alla fall mig att dra lite extra på smilbanden… 🙂

Men jag håller nog med voodoo. Allt är ju tycke och smak, men jag gillar tanken på en linje segel som ändrar karaktär sådär lite lagom beroende på vilken storlek lappen man spakar för tillfället har. Mer freestyle i stora, allround i mellan och våg i små är ju inte så dumt. Genom att göra det i en linje så ges möjligheten att “lära känna” sina segel lite bätte och hitta rätt trim lite enklare. Naturligtvis förutsätter detta att disajnern tänkt på detta, men det vore väl bra dumt annars. Fast sådär jättenytt är ju tänket inte, med det är nog klart bättre än tidigare försök!

Surfa På!

* en härlig blandning av nya och gamla goa grejor som ART Convert, Ezzy Transformer, Ezzy SE, Ezzy Powerwave, Gaastra MW5, Gaastra Pulse, Hotsailsmaui Psyclone, Hotsailsmaui AWOL, Hy Line Tarifa (ah!), Gaastra NP Raf Wave, NP 4WD, NP MPR, NP Expression, Mistral Curve (läs texten på http://www.windsurfer.com/Webhouse/old/mistral/curve.html och förundras över likheten med beskrivningen av Duke), North Convertigo (se där…), Sailworks Revolution, Sailworks Quadro, Tushingham Series 5, Tushingham Storm samt fina UP Wave Slalom är väl några exempel på segellinjer genom åren som haft olika karaktär beroende på storlek (freeride/freestyle – allround – wave)

• slor4ever

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 09:30

Undrar också vad som är så nytt ?
    Så här skrev man t.ex. om “Natural” 2003:

Successor of the Tonix – the NATURAL is designed to work as a freemove sail in the smaller sizes (up to 6.2) with focus on handling and high end performance. Whereas the bigger sizes are designed for the easy handling and low end power.

Rent generellt är det ju bra att man fokuserar på att utveckla ett riktigt bra segel för plattvatten och vågor i ock för sig.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 10:05
  • anonym-anvandare

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 10:31

verkar som om kampen mellan vågbrädan och slalom/racingbrädan är avgjord till vågbrädans fördel,
    inga cambersegel hittade jag i NP 2004.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 10:34

Ok.. lycka till med dina nya segel Voodoo. tongue.gif tongue.gif tongue.gif
    och tack för ditt coola inlägg drMasse,
    fick själv en härlig nostalgitripp när jag häromdagen
    plöjde igenom en liten del av tidnings-berget från-86,
    farligt nära nu att nästa segel blir Hot Superfreak…
    vilka nostalgivibbar..!!! snart dags för en “retro-helg”
    leta i alla förråd och bestäm ett ställe där vi träffas
    och provar om “skrotet”fortfarande håller…
    nä nu väntar en bunt hederliga Surfsport…
    hur var det nu man vattenstartade…?? Johan Salén hade väl någon artikel…??
    surfa på pojkar
    mvh Timo

• dr-masse

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 10:40

V8 har väl cambers? Lanseras dock lite senare.

Surfa På!

• voodoo

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 10:44

Tycker det är konstigt att när jag lägger in en nyhet som inte finns ngn annanstanns på nätet, då ska det tjatas och gnatas hit och dit om små petitesser wink.gif
    Ska man hålla på och tjata och gnata om att det här är ju inget nytt det fanns ju för LÄNGE sen …då kan man ju hålla sig till de gamla prylarna om man verkligen tror på fullt allvar att det är samma sak!

Att få de här egenskaperna i det här seglet och att det sedan är oöverträffat snyggt spelar ju INGEN roll!
    Självklart är jag lyrisk över North för det finns ju ingen anledning att vara ngt annat då jag anv dom sedan -93 och aldrig blivit besviken!

• anonym-anvandare

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 10:46

Ja kul det där med retrohelg,
    JA för en RETROHELG i apelviken
    där man kunde dyka upp med sina gamla surfprylar.
    Åtminstone en gång per år man man väl färga
    apelviken i pastelfärger med mylarjunket.

• sinclair

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 10:47

retro weekend redan avklarad,

http://www.sigtunasurfers.com

• anonym-anvandare

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 10:53

Utan moderna vågsegl och freestyle segel vore
    nog dagens vågseglings och freestylenivå
    helt omöjlig.
    Stabilitet i seglet är det till 95% viktigaste för att
    överhuvudtaget våga sig på en manöver.
    Seglen har blivit så grymt mycket stabilare nu
    speciellt vågsegel.
    Tänkte det kring 98 att det kommer ju att släppa
    loss en oerhörd manöverkavalkad, men därtill
    även pressen från proffsen att kunna nya manövrar.
    Nu imponerar ju inte en resultatlista i bansegling
    alls ( om den alls dyker upp ) som en
    lokal freestyle komet.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 11:21

Visste att man missat nå´t…!!
    när kör ni nästa..??
    verkar hur kul som helst
    mvh Timo shocked.gif shocked.gif

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Äntligen..ett segel för alla förhållanden!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.