-
Äntligen hemma!!
Så där ja nu var en fyra veckors danmarksvistelse över… Ganska skönt att komma hem igen…
Jag skrev en liten dagbok över de dagar jag körde….
30/6-03
Idag var det ingen vidare vind 4m/s kanske. Men jag stack ut endå med 6,4an som är mitt största. Jag körde med nybörjarbrädan som är runt 170 liter. Övade mest vändningar(gippar och helikopter tacks) och en del clewfirst segling.
Dessutom körde jag det gamla hederliga tricket ”seglamellanbommenochsegle”-tricket1/7-03
Idag blåser det desto mer, kanske 7-8 m/s. Dock ingen vidare riktning off-side-off-shore (eller vad de nu kan heta) och ihållande regn. Mern om det blir uppehåll drar jag ut.Efter ett par timmars väntan försvann regnet dessvärre även vinden. Nu har dock vinden vridit till väst, så jag hoppas på morgondagen.
3/7-03
Dmi lovade 8 m/s ostligt. Riktningen stämde men det var något svagare vind. Runt 6 m/s var det väl skulle jag gissa.
Stack ut med samma utrustning som förut. Övade gippar o satte de flesta. Dock ej i full planing, eller det var ingen planing överhuvudtaget.Dessvärre hände en liten olycka. Blev pissnödig efter ett tag så jag drog in till midjedjupt vatten drog ner dräkten och hängde ut den lille. Precis när det började skvala kom en rödbrun liten sak. Tanken slog mig att det var en brännmanet men jag hoppades på att det var nåt annat.
När jag drog på mig dräkten igen sved det som satan över halsen väsnter axel o vänster bröstmuskel. Naturligtvis var det en brännmanet som släppt sina nesselceller på dräklten som jag senare drog på mig. Så det var att pallra sig upp.
4/7-03
Idag var det ritkgit skitväder, ösregn ända fram till 14.00. Då försvann regnet som ersattes av vind. Stack ut med 6,4an och screamern men jag fick inte upp den i planing. Han bara köra en repa innan jag upptäckte ett hå l i monofilmen på 1×3 cm. Så det vara bara att ta sig upp. Nu står seglet på tork i regnetoch väntar på en omgång med monofilmstape.
7/7-03
Eft6er viss tvekan drog jag ut med samma utrustning som tidigare. Blåste väl kanske 6 m/s, 8 m/s i byarna. Fick stundtals upp 170-litarn i planing dock bara i byarna och med hjälp av lite vågor. Övade som tidigare gippar och helitacks Dock väldigt svårt att sätta en Helitack med cambrat 6,4 från 92 och en centerbordsbräda. Gjorde däremot två headdips dock utan att komma upp igen. Men det var nog det coolaste jag gjort. Att böja sig så mycket bakåt att varaa ser vattnet forsa förbi med en väldig fart ett par centimeter från ögonen. Jag gjorde däremot ett par assdips utan att plurra.9/7-03
OjOjOj!!! Vilken jävla dag!! Dmi lovade 5-8 m/s och uppklarnande väder. Och på eftermiddagen avtagande vind. Det var iugenmulet när jag vakna men precis som Dmi sa så klarnade det upp vid 11-tiden. Då började det även blåsa lite mer kanske 6 m/s. Drog ut med screamern o 6,4 och planade på slören och i byarna. Allt eftersom dog vinden precis som Dmi lovade, så jag beslutade mig för att en paus. Men pausen blev kort, för efter fem minuter kom farsan ner med sin Dufour Wing 6,3 trekantssegel och en blå odelad glasfibermast.Jag flyttade min mastfot till nybörjarbrädan och så drog vi ut till sammans.
Efter bara ett par minuter hände en hemsk olycka, den har etsat sig fast i mitt hjärta och kommer alltid att vara där.
Pappa körde nämligen om mig, med sin pråm….Vi seglade ungefär en halvtimme, sen blev pappa trött och var tvungen att gå upp. Jag följde med han och fick en paus jag inte fick innan. Efter en tid på stranden beslutade sig resten av familjen att gå upp till stugan. Då tänkte jag att jag skulle ta en repa och sen gå upp jag med.
Till min stora förvåning blåste det ganska bra en bit ut. Så jag tog en repa till o en till o en till. För varje repa blåste mer o mer. Till slut låg medlevinden på 10-11 m/s och jag var stundtals överriggad. Till min stora förvåning såg jag efter ett slag inne vid stranden att en kille launchat sin Kite.
Naturligtvis drog jag dit för att visa vem som äger stranden. Med nybörjarbrädan var speed-duellerna oavgjorda. Men efter jag bytt till Screamern hade de (nu var de två till) inte en chans. Iofs tog dom mig på hopp o hangtime, men det är ju speed som gäller eller hur Lars_K.Kort o gått en underbar dag med enbart skor o neoshorts. Klarblå himmel och bra vind. Och dessuotmo den sköna känslan att få sätta dit Kitarna.
Efter alla klagomål på att kitarna inte kan hålla koll på sina drakar osv osv. Måste jag säga att det gick riktigt bra (det var första gången jag körde med kitare). Så länge man visar vart man ska åka i god tid var det inga som helst problem.
12/7-03
IUdag var också en sån där underbar dag som du vanligtvis får enbart ett par ggr per år. 12 m/s 1,5-2 metersvågor och klarblå himmel. Vid kavrt över tio drog jag ut med screamern och 5,4an. Fick mig ett par repor dock väldigt korta eftersom jag visste att materialet inte var att lita på till 100 %. Efter ytterligare n misslyckad gipp inne vid land upptäckte jag en reva på 7 cm. Så jag gick upp tog en paus och lagade skadan. Stack ut igen och körde två repor. På utvägen till den tredje repan tyckte jag att materialte verkade tillförlitligt. Så jag drog ut ganska långt. Efter ett omedvetet hopp utan stroppar fick jag kastfall och bokstavligt talat flög genom seglet. Det lustiga var att lagningen faktist höll.
Summa sumarum så har jag gjort mig av med en 5,4a gjort en misslyckad lagning vid fenboxen (den där skiten härdade ju aldrig) och som grädde på det sura moset lämnade jag kvar 6,4an där nere för den hade också fått sig en rejäl reva 30-40 cm. Detta pågrund av sprickbildning då jag späntfast seglet på taket. Så om jag hade gjort samma sak på hemvägen hade det bara blivit ännu värre så nu ska jag köpa två nya segel!!! Jävligt kul faktist efter som jag tjänade knappt 8000 danska där nere.. (10000 svenska ungefär…)
/Anders
Logga in för att svara.