Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Äntligen trängselskatten igång

• Äntligen trängselskatten igång

Publicerad av getwet på 4 januari, 2006 vid 16:30

Så äntligen har den då dragit igång, med braksucce från första dagen!

Nu ska alla slapptaskar som inte orkar lyfta arslet från bilsätet och förmå stiga på en buss eller Tbana få betala för sig. Samma personer som skiter fullständigt i både närmiljön och den globala, pröjsa på ni bara!

getwet svarade 18 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • stang

Medlem
    4 januari, 2006 vid 18:40

Hahaha…. just den åsikten verkar vara ganska sällsynt i 08 området. Läste en tråd på IDG och jösses vad folk kan gnäll bara för gnällandets skull, hur kan man reta upp sig så in i vassen för 10-20 spänn det kostar ju betydligt mycket mer än så att parkera bilen någonstans!!

• getwet

Medlem
    4 januari, 2006 vid 20:36

Det är så djävla konstigt, Sthlm har bland världens bästa kollektivtrafik och lik förbannat ska folk sitta i sina bilar och köa i timtal för att åka in till stan.
    Och ingen fattar att det blir BILLIGARE för både samhället och individen själv om vi genomför det här.
    Lyssnar mycket på debatter, läser insändare, kollar på internet och folks åsikter i radio och TV. Och det är förvånande……..många menar på att det måste vara upp till var och en om man vill åka bil eller ej. Men det är det ju…bara att betala och åka.
    Men jag brukar säga till folk som absolut inte kan låta bli sin bil till stan utan hävdar att det är deras rättighet: Säg det till dom som drabbas i världen av naturkatastrofer skapade av växthuseffekten, föräldrar som blivit av med sina barn, barn som mist sina föräldrar eller hus och boende som försvunnit i översvämmningar. Säg det till dom som bor i torrområden där det blivit än värre pga av växthuseffekten, säg till dom att det är din rättighet att åka bil till stan…….det brukar bli tyst då!

Det verkar tyvärr på det sättet att det enda språk folk känner till för att förändra sitt beteende är att det kostar, money rules!

• stang

Medlem
    4 januari, 2006 vid 21:10

Ja stockholms kollektiv trafik är faktiskt helt ok, jag brukar ställa bilen i Kista och ta tunnelbanan in till stan om jag mot förmodan skulle ha något ärende i stockholm. Om man istället skulle tagit bilen så hade det fan tagit längre tid att leta sig fram dit man vill i bilköerna + hitta parkering.
    Kommer ihåg en gång när jag skulle igenom stockholm på E4an påväg söderut, det tog fan tre timmar i snigelfart, helt otroligt!!! Det är sådana tillfällen som man önskar att man hade automat växlad bil.

Ja att bryta vanor på folk är inget man hur som helst, titta på dom som försöker lägga om sina matvanor tex. dom gör det frivilligt men ändå misslyckas många!! Nej det skall svida ordentligt för att folk skall lägga om “kursen”

Appropå föroreningar föresten, när vi hade snökaoset i gävle, hmm tror att det var 98 eller så… Det ramlade ner 1.5 meter snö på två tre dygn vilket korkade igen hela staden. Då förbjöds all bil trafik i centrala Gävle under lite drygt en vecka. Det intressanta med detta var att efter bara en vecka så hade luften minde föroreningar än mätningar som gjordes på 40-talet. Rätt coolt!

• svenne

Medlem
    4 januari, 2006 vid 21:47
    getwet wrote:

Nu ska alla slapptaskar som inte orkar lyfta arslet från bilsätet och förmå stiga på en buss eller Tbana få betala för sig. Samma personer som skiter fullständigt i både närmiljön och den globala, pröjsa på ni bara!

Kan inte du lägga tillbaka din gamla avatar?
    Den hade passat bra till det här inlägget… 😉

• fastforward

Medlem
    4 januari, 2006 vid 22:38

Synd bara att alla småföretagare ska drabbas så hårt bara. Jag har en kompis som driver ett företag i städbranschen och är mycket orolig för den fortsatta lönsamheten. Att betala 60:- per dag för varje bil i företaget börjar svida ganska bra efter ett tag…

Att lägga ytterligare en börda på de som försöker starta företag i det här landet räknas knappast som tillväxtfrämmande åtgärd.

• anders_hoffman

Medlem
    5 januari, 2006 vid 14:34
    getwet wrote:

Lägg alla pengar som det här värdelösa försöket har kostat på fungerande ringleder istället.
    Är det inte vansinnigt att man ska behöva åka genom stan för att komma ut på E4an?!
    Ringleder är fan enda lösningen!

• getwet

Medlem
    5 januari, 2006 vid 15:06
    Svenne wrote:
    Kan inte du lägga tillbaka din gamla avatar?
    Den hade passat bra till det här inlägget… 😉

Vad har den med trängselskatten att göra? :confused2:

• svenne

Medlem
    5 januari, 2006 vid 21:31
    getwet wrote:
    Vad har den med trängselskatten att göra? :confused2:

Inte så mycket alls, men hade inte du en Corvette som avatar?
    Så jag tänkte mer på den sista meningen, nämligen: Samma personer som skiter fullständigt i både närmiljön och den globala, pröjsa på ni bara!

• anders_hoffman

Medlem
    11 januari, 2006 vid 18:26

Är faktiskt (tyvärr?) benägen att ändra min uppfattning om trängselavgifterna..
    Jag som Lidingöbo har ju egentligen bara fördelar av tullarna. Eftersom det inte kostar något om man åker genom 2 tullar, varav en är en “Lidingötull”, inom 30 minuter.
    Då jag ytterst sällan/aldrig tar bilen till stan och parkerar den där utan bara åker igenom, är det ju bara fördelar. Färre bilar, men fortfarande gratis.

Tycker iofs. fortfarande att det är ett helt vrickad förslag.. men men, vi får väl se vad majoriteten tycker till sommarn…

• mrmille

Medlem
    11 januari, 2006 vid 21:18

Bara en tanke

Kronofogden i sthlm räknar med att nyanställa 70 pers bara på grund av detta. Är det inte något fel då?

För eller emot, pengarna kunde använts till bättre saker just nu!

• stang

Medlem
    11 januari, 2006 vid 21:34

Om man kan dra några paraleller mot hur det har funkat i London så kommer hela rasket faktiskt gå plus tack vare att det är så mycket folk som inte betalar in i tid så de får försenings avgifter. Fast de har å andra sidan bara till klockan 22.00 samma dag på sig att betala i London har jag för mig.

• getwet

Medlem
    15 januari, 2006 vid 21:02

5 dagar ggr 24 timmar =120 timmar…..superlång betalningsfrist jämfört med London. Det kommer att bli tullar, garanterat. Jag tycker det har varit oerhört tyst från tullhatarna de senaste dagarna…….

Och till mrmille, vad skulle pengarna kunna användas till som vore bättre just nu??

• slim_jim

Medlem
    16 januari, 2006 vid 18:52

Förstår inte företagare som gnäller på 60 kr om dagen, det är ingenting. Men man får sätta det i proportion till vad man tjänar i tid per dag. Det behövs inte många minuter om dan i sparad restid för att tjäna in dom slantarna…

/Supernöjd egenföretagare med etanolbil

• getwet

Medlem
    16 januari, 2006 vid 20:58
    slim_jim wrote:
    Förstår inte företagare som gnäller på 60 kr om dagen, det är ingenting. Men man får sätta det i proportion till vad man tjänar i tid per dag. Det behövs inte många minuter om dan i sparad restid för att tjäna in dom slantarna…

/Supernöjd egenföretagare med etanolbil

Härligt, någon som fattar!

Enligt beräkningar sparas det ca 6miljarder per år, högre produktion, mindre slitage på vägar, mindre sjukdomar (beräkningar finns som antyder på att man kan spara 125 liv om året i Sthlms innerstad pga av en bättre luftmiljö), mindre föroreningar som förstör byggnader och kulturminnen, mindre asfaltsprodukter i luften som idag är ett stort problem(sorry, varit:wink: )
    Så vem fan kan gnälla över en engångskostnad på 3.8 miljarder när det sparas ca 6 miljarder per år………? Moderaternas senaste propaganda på reklam plats i radio (info till er som inte bor i Sthlm och hör den oerhört naiva snutten varje dag från ett vanligtvis ganska sunt parti) att man skulle kunna operera (minns ej hur många kvinnor) och bota dessa från bröstcancer………………utan sjukhusköerköer….Hur många behöver inte ens FÅ cancer om vi börjar reglera biltrafiken i Sthlm som har bland världens bästa kollektivtrafik!

Många transportörer gnäller som fan för att dom måste betala 60kr…….hur många fler bud hinner en budbil köra om det inte finns några köer…? Hur mycket mindre bränsle går det åt utan köer?? Övertygad om att varje transportör sparar in dom 60 kr på bara drivmedel med råge….

Nä, numera är jag faktiskt en riktigt nöjd Sthlmare och stolt över att vi tagit täten i miljösatsningar. Hoppas att Gbg och Malmö kommer efter samt alla andra storstäder i världen.

• mrmille

Medlem
    16 januari, 2006 vid 21:02
    getwet wrote:
    Och till mrmille, vad skulle pengarna kunna användas till som vore bättre just nu??

“Bara en tanke”… som jag skrev.

Jag arbetar bara i stockholm lite då och då så för min del bryr jag mig inte på så vis. Tidvis önskar jag att man skulle införa ett liknande system här så lokaltrafiken hade kommit ner till en vettig prisnivå (den är hutlös i östergötland).

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Äntligen trängselskatten igång

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.